آموزش طراحی کمپین دیجیتال مارکتینگ

لطفا به این مطلب رای بدین

[رای ها: ۸ امتیاز: ۵]

طراحی کمپین دیجیتال مارکتینگ

مراحل رسیدن به یه کمپین بازاریابی آنلاین موفق

در مورد ایجاد یه کمپین دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی آنلاین دودل هستین، چون فکر می کنین زمان بر بوده و هزینه زیادی داره؟ در واقع، اجرا یه کمپین بازاریابی آنلاین برنامه ریزی و سازماندهی شده با چرخشی دور چند سایت هدف دار، جوری آسونه، احتیاجی به هزینه زیاد نداشته و می تونه ترافیک و فروش سریعتری نسبت به بهینه سازی موتور جستجو یا (SEO) تولید کنه. فقط به کمی تحقیق و علم کاملی از مشتری هدف تون نیاز داره، شما می تونین یه برنامه ساده رو تو یه روز برنامه ریزی و اجرا کنین.

در ادامه یه برنامه پنج مرحله ای توضیح داده می شه. با انجام اقدامات لازم در هر مرحله، شما به سرعت یه طرح بازاریابی آنلاینی رو ایجاد می کنین که می تونه بدون این دست اون دست کردن اجرا شده و موفقیتای فروش رو شروع کنه. با ویرلن همراه باشین:

 

طرح بازاریابی آنلاین و دیجیتال مارکتینگ پنج مرحله ای

مرحله ۱ – مشتری خود رو تعریف کنین.

تعریف مشتری به اندازه انتخاب یا ایجاد اجناس تون و یا نامگذاری کار و کاسبی تون مهمه. اگه هنوز برنامه بازاریابی رو شروع نکردین ، باید اول این مرحله رو انجام بدین. (و اگه از صفر شروع می کنین و نیاز به نوشتن یه برنامه تجاری دارین، این طرح کار و کاسبی، شما رو قدم به قدم در این روند هدایت می کنه.)

 

اگه از قبل مشتری ایده آل خود رو در برنامه کار و کاسبی تون تعریف کرده باشین می تونین به مرحله ۲ برید.

 

اقدام:

به این سوالات تا جای ممکن رو راست جواب بدید. یعنی، امیدها و انتظارات خود رو روی اونا پیاده نکنین. واقعا مشتری عالی و کامل شما کیست؟

 

  • مشتری ایده آل من مرده یا زن ؟

  • مشتری ایده آل من خارج از خونه یا داخل خونه کار می کنه؟

  • نمایه شغلی مشتری ایده آل من چیه؟ مدیر اجرایی، مدیر، کارگر، کارآفرین، پدر و مادر خونه دار و چیزای دیگه ای به جز اینا؟

  • درآمد خالص خونواده مشتری من چقدره؟

  • مشتری من در چه سطحی از تحصیلات قرار داره؟

  • مشتری ایده آل من در بودجه مصرفی اش جایی واسه هزینه واسه محصول / خدمات من ، دائم یا ثابت داره؟

  • مشتری هایی ایده آل من از محصول / خدمات من چیجوری استفاده می کنن – اونا رو واسه خود یا به عنوان هدیه خریداری می کنن؟

  • مشتری ایده آل من زمان زیادی، متوسطی یا کمی رو آنلاین فعالیت می کنه؟

  • مشتری ایده آل من کجا به دنبال محصول / خدمات من می شه؟ آنلاین یا مکانای فیزیکی؟

وقتی که به تموم این سوالات جواب دادین، یه تصویر خوب از جایی که باید شروع به قرار دادن پیام تون کنین و چگونگی نوشتن پیام تون در دست دارید.

 

مرحله ۲ – اهداف خود رو انتخاب کنین.

حالا کجا می خواین آگهی خود رو پست کنین؟ یه تلاش هماهنگ در چندین سایت و مراکز مختلفی که بیشتر بوسیله مشتریان شما بازدید می شن، مؤثرترین کمپین بازاریابی و است. اگه در چندین مکان دیده شید، حضور شما و پیام شما خیلی قوی تر هستش.

سایتای تکمیلی ای که می تونین کار و کاسبی تون رو از راه اونا به بازدیدکنندگان نشون بدید، که شما رو در اونجا می بینن، پیام تون رو بخوبی تقویت می کنن. سایتای خاص تعطیلات که خوب گسترش پیدا کردن، مکانایی عالی هستن که باید در نظر بگیرین.

Pay-Per-Click (PPC) یکی دیگه از ملاحظاتیه که می تونین در کمپین بازاریابی خود در نظر بگیرین. اگه PPC براتون مبحثی جدیده، به مکانایی برید که به شما اجازه میده محدودیتایی رو واسه هزینه های روزانه تون مشخص کنین.

AdWords مثال خوبیه. این وسیله به شما کمک می کنه تا با در نظر گرفتن آمار کمپین PPC، آزمایشاتی رو انجام داده و بهترین کلمات کلیدی تون رو مشخص کنین.

بعد شبکه های اجتماعی به میان میان؛ اونایی که بخوبی شناخته شدن، سبک خاص خود رو ارائه میدن.

  • تبلیغات در فیسبوک

  • تبلیغات در اینستاگرام

  • تبلیغات در Pinterest

  • تبلیغات در توییتر

  • تبلیغات در یوتیوب

  • تبلیغات در واتس اپ

  • تبلیغات در لینکدین

  • تبلیغات در تلگرام

هنگام در نظر گرفتن یه سایت، شبکه اجتماعی و یا خبرنامه واسه آگهی خود، به عواملی مانند ترافیک، جایگاه در موتورهای جستجو، لینک های خارجی (چه تعداد سایت به اون لینک میدن)، کیفیت آگهیای فعلی و نوع پیامایی که در تبلیغات فعلی نشون داده می شن، نگاه کنین.

  • رقبای زیادی الان در اونجا تبلیغات می کنن؟
  • تبلیغات، یه وجود مکمل واسه کار و کاسبی شما هستش؟
  • آگهیا به کار و کاسبی شما در رابطه نبوده و فقط واسه جذب ترافیک سایت صورت میگیره؟

 

تموم این سرنخا واسه بررسی بهترین سازگاری متن پیام تون با بازدیدکنندگان سایت مورد نظره.

 

بر اندازه تبدیل خود نظارت کنین.

اندازه تبدیل، یه وسیله اندازه گیری خیلی با اهمیته. واسه اندازه گیری موفقیت کمپین بازاریابی خود دقیقا چی رو می خواین اندازه بگیرین؟ سفارشات فروش؟ مشترکین خبرنامه؟ دانلودهای کتاب الکترونیکی رایگان تون؟

 

اندازه تبدیل تعداد کلیک هاییه که واسه رسیدن به هدف شما لازمه. پس اگه صفحه شما دارای ۱۰۰۰ بازدید، ۱۴ کلیک و یه فروش در روز باشه، اندازه تبدیل شما ۱:۱۴ یا ۷٫۱٪ است. یعنی، ۷٫۱٪ از کلیکا در طول این دوره، منتهی به فروش می شن.

 

نظارت نزدیک بر اندازه تبدیل تون به سرعت به شما میگه که چی کار می کنه و چی بی فایده س. در صورت نیاز افسوس نکنین که آگهی هاتون رو تغییر بدید. این روندی ثابته که باید تا وقتی که مناسب ترین حالت رو پیدا کنین اون رو ادامه بدید. هم اینکه یادتون باشه، یه آگهی ممکنه تو یه مکان عالی کار کنه، اما در جایی دیگه جواب نده.

 

اقدام:

یه صفحه گسترده یا سندی ایجاد کرده و تموم سایتا و مراکزی رو که واسه کمپین بازاریابی آنلاین تون لازمن، لیست کنین.

 

مرحله ۳ – بودجه

در حالی که بعضی فکر می کنن این باید اولین قدم باشه، در واقع ، وقتی که شما ایده خوبی از هزینه های مربوطه داشته باشین بهتر می تونین بودجه کمپین بازاریابی آنلاین خود رو تنظیم کنین. این تنها وقتی می تونین انجام شه که اهداف خود رو بخوبی درک کرده باشین.

 

شاید از قبل در نظر گرفته بودین که واقعا چه مقدار می تونین هزینه کنین، پس به اون سند یا صفحه ای که در مراحل قبل ساختید مراجعه کرده و هزینه های تموم آگهیایی رو که می خواین انجام بدین، جمع کنین. ممکنه که کل کلیه هزینهاتون از چیزی که توقع داشتین، بیشتر شه.

 

اقدام:

حال به سراغ اون فهرست برید و تبلیغات رو اولویت بندی کنین به ترتیبی که فکر می کنین بیشترین تاثیر و نتیجه رو که با بودجه شما همخوانی داشته باشه، از هر یک دریافت می کنین. بقیه رو به لیست انتظار منتقل کنین. یادتون باشه، وقتی که تبلیغات نتیجه دادن، همیشه می تونین به عقب برگشته و کمپین خود رو به کمک لیست انتظار گسترش بدید.

 

اگه از تبلیغات کلیکی یا پرداخت به ازای کلیک استفاده می کنین، هفته اول، یافته ها رو روزانه بررسی کنین و تا مطمئن شید که واسه کسب نتیجه، هزینه پرداخت می کنین.

یادتون نره که جایگزینی و رد و بدل کردن (swaps and bartering) رو، به عنوان بخشی از بودجه بازاریابی تون در نظر بگیرین. خیلی از سایتا خبرنامه  تبلیغاتی یا رو واسه جایگاهی مشابه در سایت شما مبادله می کنن البته اگه شما سایتی مشابه داشته باشین. (اگه ندارین، به چه دلیل مبادرت به اجرا نمی کنین؟ هر کار و کاسبی کوچیکی به یه سایت نیاز داره). هیچ ضرری هم نداره.

 

مرحله ۴ – تولید محتوای تبلیغاتی

دیجیتال مارکتینگ وقتی بهترین نتیجه رو میده که شما تنها روی یه یا دو مورد تمرکز کنین. ممکنه اجناس متنوعی داشته باشین، اما یه یا دو موردی رو انتخاب کنین که فروش بالا و جذابیت خاصی واسه بازار هدف تون داره.

بعد از خود سوال کنین «من چی می فروشم؟» محصول یا خدمات جواب نیس. شما در حال فروش یه مزیت هستین، چیزی که به سطح احساسی قضیه می رسه. مثلا، اگه شما میله های ماهیگیری می فروشید، شما هیجان گرفتن موفقیت آمیز هیولای دریاچه رو می فروشید. اگه لوازم آرایشی می فروشید، در اصل زیبایی رو به فروش می رسونین.

 

موفق ترین آگهیا از واژه هایی استفاده می کنن که مربوط به مشتریه. از کلمات “شما” و “تون” استفاده کنین و هیچوقت تمرکز رو روی “من”، “-م”، “-مون”، یا “ما” نذارین . چند کلمه عاطفی مربوط به محصول تون بسازین. صفاتی مثل سرگرم کننده، راحت، آرامش بخش، تحریک کننده، اعتیاد آور – دست کم از یکی از اونا در آگهی استفاده کنین.

 

کوپنا هم یه وسیله بازاریابی موثر هستن. اونا می تونن هم به صورت دستی و هم  با یه سیستم سبد خرید خودکار خیلی راحت ردیابی شن. از کدهای جور واجور واسه مکانای تبلیغاتی جور واجور استفاده کنین و به سرعت متوجه میشین که کدوم یکی بیشترین توجه رو جذب می کنن.

 

اقدام:

واسه هر آیتم در کمپین بازاریابی اینترنتی خود یه متن آگهی بسازین که دست کم یک تا سه کلید واژه رو داشته باشه. آگهیای متنی معمولا ۶۰ کارکتر پهنا و ۳، ۵، ۷ یا ۱۰ خط طول دارن.

 

وقتی که دیگه تبلیغات متنی خود رو در اختیار دارین، به سراغ لیست بنرهای خود برید، باید اونا رو با یه پیام خاص تعطیلات به روز کنین؟ هر کدوم از تصویر دارای برچسب ALT مناسب هستن؟ گرافیک مورد به کار گیری دید اندازه (زیر ۲۰-۵۰ کیلوبایت) و رزولوشن (dpi72) به درستی بهینه شده؟

 

اگه تبلیغاتی رو واسه پلتفرمای اجتماعی ایجاد می کنین، عکسای مناسبی رو انتخاب یا بسازین و مطمئن شید که هر کدوم، با چیزای مهم مربوط به پلتفرم اجتماعی که در اون قرار می گیرن، مطابقت داشته باشن.

 

مرحله ۵ – ردیابی و نظارت بر تبلیغات شما

پیگیری و عکس العمل به موفقیتای کمپین تون در حفظ یه کمپین بازاریابی موثر بسیار مهم هستن. از آمار سایت گرفته تا آمار PPC، راه های زیادی واسه تعیین اینکه چی موثر بوده و چی نبوده، هست. با توجه کردن شما از حجم تبلیغات خود و چگونگی اصلاح اونا واسه به دست آوردن بهترین یافته های باخبر میشین.

 

ترفندهای ردیابی شامل به کار گیری کوپن خاص یا کدای فروش واسه هر آگهی، تنظیم صفحات ورودی جداگونه در سایت واسه هر آگهی و به کار گیری یه سرویسی که به فعالیت پیگیری کمک می کنه، می شن.

 

خدمات مدیریت تبلیغاتی هم وجود دارن که به شما در ردیابی کارکرد آگهی تون کمک می کنن، مثلاً DFP Small Business  گوگل، یه سرویس رایگان که اجرا اون تقریبا آسون بوده و مدیریت و پشتیبانی قوی ای واسه ردیابی تبلیغاتی ارائه میده. بعضی از جاها، مانند تبلیغات فیسبوک، گزارشای خاص خود رو ارائه میدن.

اقدام:

واسه دو هفته اول به طور روزانه ، یافته های حاصل از تبلیغات جور واجور خود رو بررسی کنین. اونا رو در برگه ردیابی خود بنویسین و به دنبال یه ترن یا الگو بین اونا باشین. کدوم یکی از اونا در حال اجرا هستن، کجا و به چه دلیل؟ اگه بعضی از اونا نتیجه نمی دن، اونا رو با یه مورد دیگه جانشین کنین می تونین از لیست انتظار خود استفاده کنین.

 

وقتی که به یه الگوی نظارت و مدیریت آگهی مناسب دست پیدا کنین، بهتر میدونید که چه زمانایی نیاز به نظارت بر تلاشای بازاریابی خود دارین.

 

یه کمپین بازاریابی موثر نباید حتماً گران تموم شه.

کمپینای بازاریابی آنلاین موفق واسه هر کار و کاسبی ای در دسترس هستن، بدون توجه به بودجه. با پیروی از پنج مرحله ابتدایی بالا و تعهد به پیگیری، شما می تونین یه کمپین مقرون به صرفه با برگشت خیلی از سرمایه واسه کار و کاسبی خود بسازین.

 

About the author