آموزش وبمستر تولز یا کنسول جستجوی گوگل برای سئو Google search console

لطفا به این مطلب رای بدین

[رای ها: ۷ امتیاز: ۵]

google search console

راهنمای ساده واسه گوگل کنسول

 «Google Webmaster Tools» یا کنسول جستجوی گوگل چیه؟

وبمستر تولز گوگل Google Webmaster Tools (GWT) واسه وبمسترا ، مدیران سایتا و کارا خیلی با اهمیته و هم اینکه یه منبع با ارزش واسه افراد بسیار دیگری هم هستش ،مثل طراحان، صاحبان کار و کاسبی و پیشرفت دهندگان نرم افزار ، پس گوگل عزمشو جزم کرد نام این وسیله خود رو در ماه مه ۲۰۱۵ به کنسول جستجوی گوگل عوض کنه تا واسه کاربران مختلفش ، کاربردی تر باشه.

اگه با GWT یا کنسول جستجوی گوگل یا همون وبمستر تولز آشنا نیستین، بیایید از اول شروع کنیم.

Google Search Console یه سرویس مجانیه که به شما امکان میده اطلاعات زیادی در مورد وب سایتتون و آدمایی که از اون بازدید می کنین بدست بیارید. شما می تونین از اون واسه پیدا کردن اطلاعاتی مانند تعداد بازدیدکنندگان سایت تون و چگونگی پیدا کردن اونا، استفاده کنین، یا اینکه بازدید کنندگان سایت شما رو بیشتر از راه گوشی بازدید می کنن یا کامپیوتر رومیزی، و یا اینکه کدوم صفحات در سایت شما محبوب ترین هستن. علاوه بر اینا، می تونه به شما در پیدا کردن و رفع مشکلات سایت کمک کنه، نقشه سایت تون رو ثبت کنه و یه فایل robots.txt ایجاد و بررسی کنه.

آموزش وبمستر تولز یا کنسول جستجوی گوگل

 

اضافه کردن و تأیید یه سایت در کنسول جستجوی گوگل

اگه شما در Google Search Console تازه کارین، قبل اینکه بتونین کاری انجام بدین، باید سایت خود رو اضافه و تأیید کنین. اضافه کردن و تأیید سایت شما در کنسول Search به گوگل ثابت می کنه که شما مالک یه سایت، مدیر وب یا یه کاربر مجازین. در کل، Search Console به شما وسعت وسیع و متنوعی از اطلاعات فوق العاده دقیق در مورد کارکرد سایت تون، ارائه میده. گوگل نمی خواد این نوع اطلاعات رو به هر کسی بده.

اضافه کردن یه سایت به Search Console یه روند بسیار ساده س!. اول وارد حساب کنسول (Search Console) خود شید. وقتی که وارد سیستم شید، در کنار یه دکمه قرمز، یه جعبه می بینید که میگه «اضافه کردن مالکیت.»

آموزش به کار گیری وبمستر تولز یا کنسول جستجوی گوگل

URL سایتی رو که می خواید رو در کادر وارد کنین و روی Add Property کلیک کنین. شادباش ، سایت شما حالا به حساب کنسول Search Console اضافه شده!

بعد، از شما خواسته می شه تا سایت خود رو تأیید کنین. چند راه جور واجور هست که می تونین در این مورد انجام بدین. اینکه کدوم روش واسه شما بهتر جواب دهد بستگی به این داره که شما تجربه کار با HTML دارین یا نه، اینکه ایا به آپلود فایلا در سایت، دسترسی دارین یا نه ، و اینکه برنامه های Google دیگری رو به سایت خود وصل کردین یا خیر. اگه به نظر سخت می رسه، نگران نباشین – ما به شما کمک می کنیم این اطلاعات رو پیدا کنین. با ویرلن همراه باشین:

 

اضافه کردن یه تگ HTML

این روشِ تأیید، واسه کاربران و صاحبان سایتایی که تجربه کار با کد HTML رو دارن، بهترین راه س.

از داشبوردِ کنسول جستجو، مدیریت مالکیتا ” Manage Property ” رو انتخاب کنین، بعد ” Verify this property”. اگه گزینه “HTML Tag” در زیر “روش پیشنهاد شده” ظاهر نمی شه، پس باید روی تب متفاوتی کلیک کرده و “تگ HTML” رو انتخاب کنین. این کار به شما کد HTML رو واسه تأیید میده.

کد رو کپی کرده و از ویرایشگر HTML خود واسه باز کردن کد واسه صفحه اصلی سایت تون، استفاده کنین. کد موجود رو در داخل بخش <Head> وارد کنین. اگه سایت شما الان یه متا تگ یا کد دیگه در قسمت <Head> داشته باشه، مهم نیس که کد تأیید در کجای کد دیگه قرار گیرد؛ فقط کافیه در قسمت <head> باشه. اگه سایت شما بخش <head> نداشته باشه، می تونین یه سایت واسه تأیید، بسازین.(یکی بسازین)

وقتی که کد تأیید اضافه شد، کد رو به روزرسانی شده رو ذخیره و منتشر کنین و صفحه اصلی سایت خود رو باز کنین. از اونجا، کد اصلی سایت رو ببینین. کد تأیید باید در بخش <Head> قابل مشاهده باشه.

وقتی که مطمئن شدید که کد به صفحه اصلی سایت شما اضافه شده، به کنسول Search برید و روی «تأیید» کلیک کنین. بعد گوگل کد سایت شما رو واسه کد تأیید بررسی می کنه. اگه کد یافت شه، یه صفحه نمایشی می بینید که به شما اطلاع میده که سایت تأیید شده. اگه نه، شما با اطلاعاتی درباره ارورها مواجه میشین.

 

وقتی که سایت شما بوسیله Search Console تأیید شد، کد تأیید رو از سایت خود حذف نکنین. اگه کد حذف شه، باعث میشه سایت شما از تایید خارج شه.

  

بارگذاری یه فایل HTML

واسه به کار گیری این روش، شما باید بتونین فایلا رو تو یه دایرکتوری داخلی سایت آپلود کنین.

از داشبورد کنسول جستجو، «مدیریت سایت» رو انتخاب کنین، بعد «تأیید این سایت». اگه “آپلود فایل HTML” در زیر “روش های پیشنهاد شده” ذکر نشده باشه، باید شاید اون رو در زیر “روش جانشین” پیدا کنین.

وقتی این روش رو انتخاب می کنین، از شما خواسته می شه فایل HTML رو دانلود کنین. اون رو دانلود کنین و بعد اون رو در محل مشخص شده آپلود کنین. هیچ تغییری در محتوای فایل یا نام فایل ایجاد نکنین؛ فایل باید دقیقا به همون شکل نگه داشته شه. در صورت تغییر، Search Console قادر به تأیید سایت نخواد بود.

پس از آپلود فایل HTML، به Search Console برید و روی “تأیید” کلیک کنین. اگه همه چیز به درستی آپلود شده باشه، یه صفحه می بینید که به شما اطلاع میده که سایت تأیید شده.

  

تأیید از راه ارائه دهنده نام دامنه

ارائه کننده نام دامنه، شرکتیه که شما دامنه خود رو از اونجا خریدین. وقتی که شما با به کار گیری نام دامنه مرحله تأیید رو انجام می دید، این موضوع نه فقط ثابت می کنه که شما مالک دامنه اصلی هستین، بلکه شما تموم زیر دامنه ها و زیر پوشهای مربوط به اون رو هم تحتِ کنترل دارین. اگه شما یه سایت بزرگ دارین، این یه گزینه عالیه.

از داشبورد کنسول جستجو، «مدیریت سایت» رو انتخاب کنین، بعد «تأیید این سایت». اگه گزینه «ارائه دهنده نام دامنه» رو که در زیر «روش های پیشنهاد شده» ذکر نشده بود، زیر «روش جانشین» می تونین اون رو پیدا کنین.

وقتی ” Domain Name Provider ” رو انتخاب کردین، از شما خواسته می شه تا نام دامنه خود رو از فهرست ارائه دهندگان رایج مانند GoDaddy.com انتخاب کنین. اگه ارائه دهنده شما در این لیست نیس، «دیگری» رو انتخاب کنین و بعد به شما هم جهت با ساخت DNS TXT، راهنمایی فرستاده می شه.

 

اضافه کردن کد Google Analytics

اگه قبلا از  Google Analytics  (GA) واسه نظارت بر ترافیک سایت خود استفاده کرده باشین، این ممکنه آسونترین گزینه واسه شما باشه. اما اول باید بتونین کد HTML سایت رو بررسی کنین تا مطمئن شید کد ردیابی GA در بخش <Head> کد صفحه اصلی شما قرار داشته باشه نه در قسمت <Body>. اگه کد GA در قسمت <Head> از قبل وجود نداشته باشه، شما باید اون رو اضافه کنین.

از داشبورد کنسول جستجو، «مدیریت سایت» رو انتخاب کنین، بعد «تأیید این سایت». وقتی “روش Google Analytics Tracking” رو انتخاب کردین، به شما یه سری راه و چاه هایی واسه پیگیری ارائه می شه.

آموزش کنسول گوگل

 

اضافه کردن یه نقشه سایت

نقشه های سایت(Sitemaps) فایلایی هستن که به موتورهای جستجوگر وب در مورد چگونگی سازماندهی سایت و نوع محتوای موجود در اون، اطلاعات مهمی میده. نقشه های سایت می تونن شامل موارد زیادی شه، مثل metadata ، اطلاعاتی مربوط به سایت مانند اطلاعات مربوط به تصاویر و محتوای ویدیو و اینکه چندوقت یه بار سایت شما به روز می شه.

با ارسال نقشه سایت خود به کنسول Google Search Console، کار گوگل رو آسون تر می کنین، در واقع اونا رو واسه رسیدن به اطلاعاتی که واسه انجام کار موثر خود نیاز دارن، راحت خاطر می کنین. ثبت یه نقشه سایت اجباری نیس، اگه شما نقشه سایت تون رو ثبت نکنین، سایت شما جریمه نمیشه. اما مطمئنا ثبت اون هم ضرری نمی کنین، مخصوصا اگه سایت شما بسیار جدید باشه و سایتای دیگه به اون بک لینک نداشته باشن، اگه یه سایت بسیار بزرگ دارین یا اگه سایت شما دارای صفحات زیادیه که به همدیگه وصل نیستن ،این روش مناسبیه.

 

قبل اینکه شما بتونین یه نفشه سایت رو در Search Console ثبت کنین، سایت شما باید در Search Console اضافه و تأیید شه. اگه قبلا اینجور کاری نکردین، اول باید این کار رو انجام بدین.

از داشبورد Search Console خود، سایت مورد نظری که می خواین واسه اون یه نقشه سایت بفرستین رو انتخاب کنین. در سمت چپ، گزینه دیگری به نام ” Crawl” رو مشاهده می کنین. در زیر ” Crawl”، یه گزینه با نام ” Sitemaps ” هست.

اضافه کردن نقشه سایت در وبمستر تولز Sitemaps Search Console

روی ” Sitemaps” کلیک کنین. یه دکمه “Add / Test Sitemap” در گوشه سمت راست بالا وجود داره.

 

این کار، یه جعبه رو بالا می آورد که یه فاصله واسه اضافه کردن متن هست.

در اون جعبه تایپ کنین “system / feeds / sitemap” و روی “Submit sitemap” کلیک کنین. شادباش می گیم، شما الان یه نقشه سایت رو ثبت کردین!

 

بررسی فایل robots.txt

داشتن یه سایت حتما به این معنا نیس که شما می خواین همه صفحات یا دایرکتوریای اون بوسیله موتورهای جستجو ایندکست شه. اگه موارد خاصی در سایت شما هست که دوست دارین اونا رو ازموتورهای جستجو خارج کنین، می تونین این کار رو با به کار گیری یه فایل robots.txt انجام بدین. یه فایل robots.txt (که در داخل سایت شما قرار میگیره) به رباتای موتور جستجو (یعنی کاوشگرهای وب) اعلام می کنه که شما چه صفحاتی رو می خواین وارد کنین یا نکنین.

به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که فایلهای robots.txt حتما ۱۰۰٪ تضمین  نمی کنن که در نگه داشتن چیزها دور از دسترس  web crawlers اثر داشته باشه. فرمونای موجود در فایلای robots.txt دستورالعملاتی هستن که می تونن واسه خزندهای موتورهای جستجو معتبری مانند گوگل مورد استفاده قرار گیرند، اما امکان داره که یه خزنده نامعتبر. دستورات رو به طور کامل متفاوت دریافت کنن. فایلهای Robots.txt از ورود بقیه وب سایتا به محتوای شما از راه بک لینکا، جلوگیری نمی کنن.

اگه می خواید فایل robots.txt خود رو چک کنین تا ببینین که دقیقا به چی اجازه میده و به چه اجازه نمی ده ، وارد سیستم Search Console شید و سایتی رو که می خواید فایل robots.txt ش رو چک کنین انتخاب کنین. سایت خود رو در Search Console اضافه یا تأیید نکردین؟ پس اول این کار رو انجام بدین.

اضافه کردن فایل robots.txt به Search Console

در سمت چپ صفحه، گزینه ” Crawl ” رو مشاهده می کنین. روی اون کلیک کنین و تستر robots.txt رو انتخاب کنین. Robots.txt Tester Tool به شما اجازه میده که فایل robots.txt خود رو نگاه کنین، اون رو تغییر بدید. اینجا ارورهای موجود رو به شما اطلاع میده.

اگه هر گونه تغییری در فایل robots.txt خود با به کار گیری تستر robots.txt گوگل بسازین، تغییرات به طور خودکار در فایل robots.txt سایت شما نشون داده نمیشه. حالا خوبیش اینه، آپدیت اون کار آسونیه، پس می تونین این کار رو خودتون انجام بدین. وقتی که فایل robots.txt شما تبدیل به چیزی شد که می خواستین، دکمه “ارسال” رو در زیر جعبه ویرایش در گوشه پایین سمت راست کلیک کنین. این به شما این امکان رو میده تا فایل robots.txt به روز شده خود رو دانلود کنین. خیلی راحت، اون رو در همون دایرکتوری قدیمی ای که بود (www.example.com/robots.txt) آپلود کنین. کاملا معلومه که نام دامنه تغییر می کنه، اما فایل robots.txt شما همیشه باید به نام robots.txt باشه و فایل باید در داخل(root) دامنه شما ذخیره شه.

 

Fetch as Google

اگه تغییرات زیادی در سایت تون ایجاد کرده باشین، سریعترین راه واسه ایندکست کردنِ به روزرسانیا، فرستادن اون به صورت دستیه. این کار به تغییرات ایجاد شده در چیزایی مانند محتوای صفحه یا برچسب، اجازه میده تا در اسرع وقت در یافته های جستجو ظاهر می شن.

اولین قدم اینه که وارد کنسول جستجوی گوگل شید. بعد، صفحه ای رو که می خواین، انتخاب کنین. در سمت چپ صفحه، باید گزینه ” Crawl ” رو ببینین. روی اون کلیک کنین، بعد « Fetch as Google » رو انتخاب کنین.

آموزش Fetch as Google

با کلیک روی « Fetch as Google » باید روی صفحه ای مثل این جلوی خود داشته باشین:

اگه شما نیاز به وارد کردن کل سایت دارین، پس جعبه مرکزی رو خالی بذارین. وگرنه، از اون واسه ورود نشانی کامل صفحه ای که نیاز به ایندکست کردن اون رو دارین، استفاده کنین. از جمله http://example.com/category استفاده کنین. وقتی که شما وارد صفحه مورد نظر تون میشین، روی دکمه Fetch and Render کلیک کنین. وارد کردن ممکنه چند دقیقه طول بکشه، بسته به تعداد / اندازه صفحات جمع آوری شده، داره.

 

خطاهای سایت ، Errors در کنسول جستجوی گوگل

هیچکی نمی خواد در سایت ش با مشکلی مواجه شه، اما بعضی وقتا ممکنه متوجه نشید که مشکلی هست، مگه اینکه کسی به شما بگه. به جای انتظار واسه اینکه کسی به شما اطلاع دهد، کنسول Google Search Console می تونه بدون این دست اون دست کردن شما رو از خطاهای موجود در سایت تون باخبر کنه.

اگه می خواین یه سایت رو واسه خطاهای داخلی چک کنین، سایت مورد نظر خود رو انتخاب کنین. در سمت چپ صفحه، روی ” Crawl ” کلیک کنین، بعد ” Crawl Errors ” رو انتخاب کنین.

پس از اون شما مستقیما به صفحه Crawl Errors برده میشین که هر اروری واسه هرکدوم از سایتا یا URL های مشکل دار، بوسیله رباتای Google نشون داده می شه. شما چیزی مثل این می بینید:

رفع ارورای وبمستر تولز گوگل Crawl Errors

هر گونه خطای URL یافت شده در پایین نشون داده می شه. روی هر کدوم از خطاها واسه توضیح خطای مواجه شده و جزئیات بیشتر کلیک کنین.

هر گونه خطا رو ثبت کنین، یا اسکرین شات بگیرین. اگه مسئولیت خطاهای سایت رو ندارین، به فردی اطلاع بدید که بتونه مشکل (ها) رو اصلاح کنه.

با امید به اینکه این راهنما در آشنا کردن شما با Google Search Console به درد بخور واقع شده باشه و بتونین در امور دیجیتال مارکتینگ و تبلیغات اینترنتی خود موفق باشین.

 

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *