آیا فروشگاه اپیک منجی گیمرها می‌شود؟

اتفاقات کلیدی زیادی با گذشت زمان موجب تشکیل موجی بزرگ می شن و این موج بعدا تحولی بزرگ در راه پیش رو بوجود میاره. شرکت والو پونزده سال پیش یه تصمیم بزرگ گرفت، ایجاد اولین فروشگاه اینترنتی بازیای ویدیویی. تصمیمی که درآخر ختم به پایه گذاری بزرگ ترین فروشگاه و جامعه حال حاضر بازیای ویدیویی شد، استیم.

تا سال ۲۰۱۱ و عرضه فروشگاه اینترنتی رسمی الکترونیک آرتز، استیم رقیبی نداشت. البته اوریجین هم نتونست در جذب مخاطب موفق بکنه. نبود وجود تواناییای کلیدی و کاربردی به همراه ضعف در مشارکت با بقیه ناشرهای بازیای ویدیویی از جمله عواملی بودن که موجب شدن اوریجین هیچوقت حتی در حد و اندازه های رقابت با استیم نباشه.

در ادامه تلاش ناشران واسه ایجاد پلتفورم واسه فروش بازیای ویدیویی، UPlay شکل گرفت. طی سالای گذشته شاید کمتر کاربری به سراغ این فروشگاه اینترنتی رفته و از اون خرید کرده باشه. وقتی که می تونین بازیای یوبیسافت رو خیلی راحت روی استیم بخرین و از اونا در کنار بقیه بازی هاتون لذت ببرین، چه احتیاجی به به کار گیری UPlay هست؟

مثال اوریجین و UPlay رو به این منظور مطرح کردیم تا اشاره کنیم که طی سالای گذشته، استیم بزرگ ترین و کامل ترین فروشگاه بازیای ویدیویی بوده. آمار و ارقام منتشر شده از اندازه فعالیت کاربران و خرید و فروشای انجام گرفته چه در بخش فروشگاه و چه در میان کاربران نشون میده شاید سالای سال طول بکشه تا رقیبی قوی بتونه این آمار و ارقام رو بگذرونه و رکوردی جدید ثبت کنه.

در کنار تموم موفقیتای استیم طی سالای گذشته، در مطلبی جداگونه به پرداختیم. ایراداتی که نشون میده استیم برخلاف روند سالای ابتدایی خود در برخورد با ناشران بسیار مستبدانه رفتار می کنه و در خیلی از مواقع حق و حقوق اونا رو ضایع می کنه.

موج به راه افتاده در این مورد با اینکه نتونست خطری واسه استیم بسازه و موقعیت فوق العاده محکم اونو سست کنه، اما تونست فرصتی رو واسه رقیبان به وجود آورد که از این مسئله استفاده کنن و پلتفورم فروش بازیای ویدیویی خود رو بالا بکشن.

هر از چندگاهی اخباری مبنی بر فعالیت غول تکنولوژی چین یعنی تنسنت در مورد ایجاد یه فروشگاه واسه بازیای ویدیویی به بیرون درز می کرد. انگار الان این فروشگاه با نام WeGame در چین و به صورت انحصاری واسه این کشور در دسترسه. فروشگاهی که پس از پشت سر گذاشتن تستای اولیه قراره واسه تموم کشورها دردسترس قرار گیرد و تبدیل به یکی از بزرگ ترین رقبای استیم شه.

این وسط، شک نداشته باشین تا سالای سال از موج بتل رویالی که در سال ۲۰۱۶ ایجاد شد یاد می شه. موجی که باعث شد اپیک گیمز به درآمد چند میلیارد دلاری دست پیدا کنه و به فکر پیشرفت یه فروشگاه اینترنتی بیفته. هرچند تا قبل از اون اپیک به ساخت بازیا و فروش موتور گرافیکی موفق خود یعنی Unreal Engine درآمد زیادی داشت، اما درآمد حاصل از فورتنایت تا حدی زیاد بود که شاید کمتر کسی می تونست اونو پیش بینی کنه.

قبل از برگزاری مراسم TGA 2018 اپیک به صورت رسمی فروشگاه اینترنتی خود رو معرفی کرد. فروشگاهی که هدف اصلی خود رو رقابت با استیم قرار داده و اگه نگاهی دقیق تر به درآمد حاصل از فورتنایت بندازیم، متوجه میشیم که اپیک پشتوانه لازم واسه ورود به جنگ با این غول بزرگ بازار بازیای ویدیویی رو داره.

اما سوال اصلی اینجاس، اپیک سیاست درستی واسه رقابت با استیم و به وجود آوردن پلتفورمی جهت بهبود شرایط گیمرها و ناشران یا بازی سازان در پیش گرفته؟

واسه جواب دادن به این سوال بهتره اول از خروجی اون شروع کنیم. بهترین و ایده آل ترین شرایط واسه یه کاربر که قصد خرید بازیای ویدیویی رو داره چیه؟ خرید یه بازی باکیفیت با کم ترین قیمت ممکن و دسترسی به اون با بهترین امکانات موجود.

هزینه خرید بازیای ویدیویی طی سالای گذشته تغییری نکرده و قبلا هم به و هم اینکه راه حل ناشرها واسه بالا نبردن قیمت بازیای ویدیویی پرداختیم. استیم هم برهمین پایه طی سالای گذشته برابر با بازار جهانی و تصمیم ناشران، بازیای ویدیویی رو در اختیار کاربران قرار داده و هیچوقت تصمیمی مبنی بر گران فروختن یه بازی نداشته.

هرچند حفظ قیمت ۵۹٫۹۹ دلاری واسه بازیای بزرگ یا یعنی AAA رضایت کاربران رو به دنبال داره، تجربه نشون میده ارائه قیمتی کم تر همیشه خوشحالی و راضی بودن مخاطبین رو داره و شاید این مسئله به بالا رفتن فروش و درآخر بالاتر رفتن سود ناشران کمک خاصی کنه.

این درواقع همون انتظاریه که کاربران از فروشگاه اپیک دارن. ایجاد یه رقابت که درآخر ختم به کاهش هزینه ها و دسترسی به امکانات بیشتر شه و فروشگاه اپیک به عنوان اصلی ترین و بزرگ ترین حریف حال حاضر استیم تموم نگاه ها رو معطوف به خود کرده تا در آخر تماشاگر اتفاق افتادن این اتفاقات باشیم.

اما مشکل اصلی اینجاس که هیچ کدوم از سیاستای حال حاضر اپیک هم جهت با تحقق این انتظارات قرار نداره. اپیک تموم تلاش خود رو می کنه تا با حذف بازیا از استیم، کاربران رو راضی به نصب و به کار گیری فروشگاه خود کنه. این درواقع شروع رقابتی ناعادلانه س که نتیجه اون هیچ منفعتی واسه کاربران نداره.

فروشگاه اپیک اونقدر از استانداردهای مورد توجه کاربران فاصله داره که کمتر کسی بهتر می دونه واسه دانلود و نصب بازی به سراغش بره و اگه دسترسی به فورتنایت فقط از راه این فروشگاه ممکن نبود، شاید تعداد کاربران اونم حالا بسیار کمتر می شد. در جدول پایین نگاهی به تموم امکانات و خصوصیاتی میندازیم که استیم مدت هاست در اختیار کاربران قرار داده و فروشگاه اپیک بازم در ارائه اونا ناکامه:

امکانات فروشگاه استیم فروشگاه اپیک
سیو ابری داره نداره
پروفایل کاربری داره نداره
نقد کاربری داره نداره
فروم داره نداره
امکان اضافه کردن ماد داره نداره
لیست دوستان و توانایی چت کردن داره داره
امکان ساخت گروه داره نداره
امکان معاوضه آیتما داره نداره
امکان تغییر نمایش بازیا داره نداره
امکان مشارکت تو یه حساب داره نداره
امکان استریم کردن در بقیه پلتفورما داره نداره
پخش زنده داره نداره
امکان ثبت و اشتراک گذاری اسکرین شات داره نداره
امکان ایجاد یا به کار گیری مطالب آموزشی داره نداره
لیست علاقه مندیا داره نداره
امکان تماس صوتی داره نداره
توانایی بازی کردن به صورت آفلاین داره نداره
پشتیبانی از مک و لینوکس داره نداره

همونطور که ببینین، الان فروشگاه اپیک حتی آسونترین و بی ارزش ترین تواناییای ممکن مانند اضافه کردن بازیا به لیست علاقه مندی رو هم نداره. این مسئله موجب می شه تا از توجه به وجود آوردن تجربه ای جدید و متفاوت واسه کاربران، فروشگاه اپیک کیلومترها تا رسیدن به استیم فاصله داشته باشه.

درواقع مشکل فروشگاه اپیک همینه. به جای دقیق شدن و فوکوس کردن روی اضافه کردن تواناییا و درنتیجه جلب مخاطبین به واسطه سرویس دهی بهتر، این فروشگاه تمرکز خود رو روی در اختیار گرفتن انحصار وقتی عرضه بازیا گذاشته. یعنی دقیقا همون چیزی که هیچ کدوم از کاربران احتیاجی به اون ندارن.

کی خوشش میاد که مثلا واسه تجربه بازی x، استیم رو استفاده کنه و واسه تجربه بازی y به سراغ فروشگاه اپیک بره؟ دلیل ایجاد این حجم از حساب کاربری روی هر فروشگاه و به کار گیری چندین و چند پلتفورم جور واجور واسه خرید و تجربه بازیا چیه؟

طبق آمار منتشر شده از سال ۲۰۱۸، استیم روزانه ۴۷ میلیون کاربر فعال داره و این رقم در ماه به ۹۰ میلیون کاربر می رسه. رکورد تعداد کاربران آنلاین استیم ۱۸.۵ میلیون نفره و ماهیانه ۱.۶ میلیون خرید از راه این فروشگاه شکل میگیره.

اپیک در راهی قدم ورداشته که کاربران مجبور شن واسه تجربه یه بازی خاص مانند Ashen فقط به این فروشگاه مراجعه کنن. با اینکه تعداد بازیای موجود در این فروشگاه الان کمه و فرسنگا تا ۳۰ هزار بازی موجود روی استیم فاصله داره، اما همین قدمای ابتدایی واسه جلب نظر ناشران چیجوری ورداشته شده؟

جدا از دیویژن ۲ که برخلاف نسخه اول خود این بار روی فروشگاه اپیک و UPlay منتشر می شه و واسه تجربه اون احتیاجی به مراجعه به فروشگاه اپیک و به کار گیری اون نیس، تماشاگر عرضه Metro Exodus روی این فروشگاه هستیم.

بازیی که با حواشی بسیار زیاد فقط دو هفته قبل از منتشر کردن و پس از یه مدت طولانی قرار گرفتن واسه پیش فروش از استیم ورداشته شد و روی این پلتفورم قرار گرفت، اونم نه به عنوان یه قرارداد دائمی، بلکه فقط واسه انحصار وقتی یه ساله. این انحصار وقتی و از طرفی اقدام غیراخلاقی Deep Silver (ناشر بازی) و فروشگاه اپیک موجب شد تا خیلی از گیمرها عصبانی شن و کمپین بزرگی واسه محکوم کردن این انتقال به وجود بیاد.

کاربران عصبانی با منتشر کردن نقدهای منفی زیاد طی روزای گذشته حسابی از خجالت قسمتای قبلی مترو درآمده ان.

هرچند اپیک هم جهت با آروم کردن و کاربران و از طرفی جلب نظر اونا اقدام به فروش بازی با قیمتی کمتر از استیم و با هزینه ۴۹٫۹۹ دلار (۱۰ دلار کمتر از استیم) کرد، اما بازم کاربران حاضر به خرید بازی از فروشگاه اپیک نشدن و انگار خرید بازی رو تحریم کردن.

تنها سیاست درست اپیک هم جهت با رقابتی سالم با استیم کاهش خیره کننده سود خود از فروش بازیا بود. استبداد استیم در این چند سال موجب شده بود تا ناشران سهم ۳۰ درصدی این فروشگاه از سود حاصل از فروش بازیای خود رو قبول کنن و انگار با اون کنار بیان. همین مسئله هم واسه خیلی از ناشران دردسرساز شده بود و اون ها شدیدا پرداخت این هزینه رو به فروشگاهی که کوچیک ترین سهم یا مشارکتی در تبلیغات و کمک به بالاتر رفتن اندازه فروش اونا نداره، محکوم می کردن.

فروشگاه اپیک به جای سهم ۳۰ درصدی اعلام کرد که تنها ۱۲ درصد از سود فروش بازیا رو بر می داره. این بدین معناست که ناشران با فروش بازیای اون خود روی این پلتفورم به نسبت استیم ۱۸ درصد سود بیشتری به که واسه هر ناشری این رقم مهمه. چه ناشری که بازی تازه عرضه شده اش میلیونا دلار فروش می کنه و چه ناشر کوچیکی که چشم به تعداد کم نسخه های فروش رفته از بازی ایندی خود دوخته س.

هم جهت با رقابت با استیم، تنها همین سیاست بود که موجب شد استیم کمی دست از سیاستای جاه طلبانه خود برداره و قرارداد جدیدی رو با ناشران منعقد کنه. طبق این قرارداد جدید، اگه اندازه فروش بازی منتشر شده به ۱۰ میلیون دلار برسه، سهم ناشر ۵ درصد افزایش پیدا می کنه. اگه این مقدار به ۲۰ میلیون دلار برسه بازم ۵ درصد به ناشر اختصاص پیدا می کنه تا درآخر تماشاگر مشارکتی ۲۰ – ۸۰ درصدی بین استیم و ناشران باشیم.

رسیدن به اینجور اندازه فروشی واسه ناشران بازیای ایندی یه رویاست و این رقم فقط واسه بازیای AAA قابل دسترسه. در نتیجه شرایط واسه بازیای ایندی تغییری نکرده و بازم فروشگاهی مانند اپیک بهترین گزینه واسه فروش این بازیا و رسیدن سود بیشتری به ناشر اونا حساب می شه.

درواقع این همون چیزیه که تموم گیمرها از فروشگاه اپیک توقع دارن. کم کردن سهم خود از سود فروش بازیا و درنتیجه کاهش قیمت بازیای ویدیویی. تصمیمی که منجر می شه استیم و بقیه فروشگاه های اینترنتی از اون پیروی کنن و درآخر تماشاگر یه کاهش قیمت کلی واسه تموم بازیای ویدیویی باشیم.

این چیزیه که ما نیاز داریم و خواهان رسیدن به اون هستیم، نه ایجاد انحصار وقتی و زور واسه به کار گیری فروشگاه اپیک. فروشگاهی که واسه تجربه بازیای تک نفره خود هم نیاز به آنلاین بودن داره و کاربران حتی نمی تونن بدون اینترنت مشغول تجربه بازیای خود شن.

فروشگاه HumbleBundle علاوه بر فروش بازیا با تخفیفای فوق العاده، بعضی مواقع بازیای رایگانی رو در غالب کدهای استیم به کاربران هدیه میده.

محدودیت در فروشگاه اپیک اونقدر زیاده که تنها راه شما واسه خرید یه بازی پرداخت مستقیم هزینه اون هستش. اما در استیم شرایط فرق داره و راه های مختلفی واسه دسترسی به یه بازی هست. شما می تونین با فروش آیتمای خود مقداری از هزینه خرید هر بازی رو به دست بیارین و بعد با شارژ حساب کاربریتان اونو بخرین.

یا می تونین از سایتای دیگه کد فعال سازی بازی رو بخرین و بعد با وارد کردن اون در استیم، بازی خود رو تحویل بگیرین. این مسئله وقتی مهم جلوه می کنه که خیلی از سایتای اینترنتی بازیای تازه عرضه شده رو با تخفیفای جزئی ۵ الی ۱۰ درصدی به فروش می رسونن و شما می تونین با پرداخت هزینه ای کمتر، بازی خود رو روی فروشگاه استیم تحویل بگیرین.

درواقع استیم تلاش نمی کنه شما رو مجبور به خرید بازی از خود کنه. استیم طی سالای گذشته تبدیل به یه اجتماع بزرگ از گیمرها شده تا پیش همدیگه جمع شن و بتونن در محیطی امن و سالم به رد و بدل کردن اطلاعات، آیتم، اشتراک گذاری لحظات و… بپردازند. اجتماعی که در فروشگاه اپیک وجود نداره و باید مدتا صبر کرد تا نمونه کوچیکی از اونو (با فرض ایجاد زیرساختایی که الان وجود ندارن) مشاهده کنیم.

فروشگاه اپیک می تونه همون منجی ای باشه که منتظرش هستیم. همونی که واسه کاربران امکانات جدیدی به وجود می آورد، قیمت بازیا رو کم می کنه و در ساخت یه اجتماع پویا واسه گیمرها مشارکت می کنه. تموم این انتظارات وقتی برآورده می شه که اپیک راه درست رو تشخیص بده و جلو رفتن در اونو شروع کنه.

پایان راهی که الان پیش روی فروشگاه اپیک قرار داره مشخصه. تبدیل شدن به یه فروشگاه شکست خورده که تنها سیاست اون واسه جذب مخاطبین روی آوردن به انحصار گرایی و زور به به کار گیری خوده. روشی که شاید خیلی از کاربران اونو نپسندیده و شدیدا با اون مخالفت کنن. نظرات خود درخصوص سیاست گذاریای گذشته فورشگاه اپیک رو با ما در قسمت نظرات به اشتراک بذارین.

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *