الگوریتم اینستاگرام چگونه کار می‌کند؟

اینستاگرام جزئیاتی از چگونگی انتخاب و نمایش پستا واسه کاربران منتشر کرد که الگوریتم یادگیری ماشین این اپلیکیشن یا یعنی چگونگی کار الگوریتم اینستاگرام رو نشون میده.

تا قبل از سال ۲۰۱۶ و اجرای الگوریتم جدید، کاربران اینستاگرام ۷۰ درصد از پستا رو که شامل ۵۰ درصد از پستای دوستانشون می شد، از دست می دادن.

با اجرای الگوریتم جدید، خیلی از کارشناسان و کاربران به انتقاد از اون پرداختن و عنوان کردن که این روش جدید کاربران رو گیج می کنه.

آمار الان نشون میده که الگوریتم اینستاگرام موفق بوده و جامعه چندصد میلیونی کاربران اون با اجرای روش جدید، ۹۰ درصد از پستای دوستانشون رو مشاهده می کنن و زمان بیشتری در این اپلیکیشن می گذرونن.

مدیران اینستاگرام هیچ وقت جزئیات کارکرد الگوریتم جدید رو منتشر نکردن؛ اما در آخر در تاریخ یکم ژوئن سال جاری میلادی، با برگزاری یه کنفرانس خبری در دفتر در حال ساختشان در سان فرانسیسکو، چگونگی کارکرد الگوریتم رتبه بندی پستای فید در اپلیکیشن رو توضیح دادن.

سرفصل محتوا

  • شاخص رتبه بندی در فید اینستاگرام
    • ۱- علاقه مندی
    • ۲- تازگی
    • ۳- رابطه
    • تناوب بازدید پستا
    • تعداد افراد دنبال شده
    • اندازه استفاده
    • پستای هیچ کاربری در فید مخفی نمی شه و تنها ترتیب نمایش اونا تغییر می کنه

شاخص رتبه بندی در فید اینستاگرام

اینستاگرام با به کار گیری یادگیری ماشینی و مطالعه رفتار کاربران، یه فید اختصاصی واسه هر کاربر طراحی می کنه.

این یادگیری به گونه ایه که حتی اگه دو نفر، افراد برابری رو در این شبکه اجتماعی دنبال کنن، بازم فید اونا با همدیگه متفاوت میشه. اینستاگرام سه عامل اصلی رو واسه نمایش پستا به کاربران در نظر میگیره:

۱- علاقه مندی

این عامل به اپلیکیشن امکان میده که اهمیت دادن شما نسبت به یه پست رو پیش بینی کنه. براساس عامل علاقه مندی، مواردی که اهمیت بیشتری واسه شما دارن، رتبه بالاتری در فید دریافت می کنن.

این بررسی با در نظر گرفتن کارکرد قبلی کاربر نسبت به محتوای مشابه و هم اینکه بررسی تصویری محتوای واقعی پست انجام می شه.

۲- تازگی

زمان انتشار پست و تازگی اون در این عامل بررسی می شه. طبق این عامل، اپلیکیشن پستای جدید رو بالاتر از محتوای قدیمی نمایش میده.

۳- رابطه

نزدیکی و رابطه شما با شخص منتشرکننده پست در این بخش اندازه گیری می شه. طبق این عامل، پستای آدمایی که در گذشته رابطه بیشتری با شما داشتن، بالاتر از بقیه به نمایش درمی آیند.

این رابطه با کامنت گذاشتن واسه پست شخص مورد نظر یا تگ شدن در عکسای اون مشخص می شه.

علاوه بر فاکتورهای گفته شده، علائم دیگری هم روی رتبه بندی پستای اینستاگرام اثر دارن:

تناوب بازدید پستا

این علامت زمان استفاده کاربر از اپلیکیشن رو محاسبه می کنه و بهترین پستا رو از زمان آخرین بازدید به نمایش میذاره.

تعداد افراد دنبال شده

وقتی تعداد افراد دنبال شده یا فالوینگ کاربر زیاد شه، محتوا از بین انتشاردهندگان زیادی انتخاب می شه و احتمال مشاهده پستای کمتر از هر فردی بالا میره.

اندازه استفاده

زمان استفاده کاربر از اپلیکیشن نشون میده که اون فردیه که تنها چند پست رو مشاهده می کنه یا دقیق تر باست و محتوای عمیق تری رو در فید می بینه.

مدیران اینستاگرام علاوه بر توضیح روند کارکرد فید خود در کنفرانس خبری، به سؤالای خبرنگاران در مورد بخشای جور واجور این سرویس هم جواب دادن که در ادامه بعضی از اعلام نظرهای اونا رو تقدیم حضوتون می کنیم:

اینستاگرام تصمیم نداره به فید قبلی و نمایش پستا به ترتیب تاریخ انتشار برگرده؛ چون که کاربران دچار پریشونی و گیجی می شن. البته این شرکت از انتقادات افراد در مورد الگوریتم جدید استقبال می کنه.

اینستاگرام هیج پستی رو در فید مخفی نمی کنه. اگه کاربر تموم فید رو به طور کامل مشاهده کنه، پستای تموم فالوینگا رو می بینه.

الگوریتم اینستاگرام فرقی میان عکس و ویدیو قائل نیس و فقط به رفتار کابر توجه می کنه. این بدون معنا هستش که اگه تمایل کمتری به مشاهده ویدیو داشته باشین، ویدیوهای کمتری مشاهده می کنین.
انتشار استوری، ویدیوی لایو یا دیگه امکانات خاص اپلیکیشن، تأثیری در نمایش بیشتر پستای کاربر نداره.

اینستاگرام هیچ کاربری رو به خاطر ارسال پست زیاد یا رفتارای خاص دیگه، در رتبه بندی پایین نمی بره. البته اگه پستا با با فاصله وقتی کم منتشر شن، شاید در میان فید کاربران پخش می شن.
در مورد نمایش پستا هیچ فرقی بین حساب تجاری و شخصی نیس.

ممنوع بودن مخفی (Shadowbanning) در اینستاگرام حقیقت نداره و استفاده زیاد از هشتگ یا کارای دیگه، موجب مخفی شدن محتوای شما نمیشه.

کنفرانس خبری اینستاگرام در شفاف سازی کارکرد این سرویس واسه مخاطبان قدم بزرگی برداشت.

وقتی کاربران به این اطمینان برسن که پستای اونا به بهترین راه به مخاطبان مورد نظر و دوستانشون نشون داده می شه، می تونن جامعه مخاطبان بزرگی داشته باشن و از همه مهم تر، همیشه محتوای مورد پسندشون رو ببینن و با خیال راحت بیشتری به منتشر کردن محتوا اقدام می کنن.

پستای هیچ کاربری در فید مخفی نمی شه و تنها ترتیب نمایش اونا تغییر می کنه

البته یه مشکل آشنا هنوز واسه اینستاگرام هم هست. مشکلی که الگوریتم فیسبوک در بازه وقتی سال ۲۰۱۵ داشت.

مشکلی

طیق این الگوریتم، رقابت بیشتر باعث می شه که دسترسی به مخاطبان کم بشه. وقتی کاربران و شرکتای بیشتری به اینستاگرام ملحق شن و محتوای بیشتری تولید شه، پستا به مقدار کمتری مشاهده می شن؛ چون که میانگین زمان گذشته به وسیله کاربر در این سرویس ثابت می مونه.

در نتیجه کاربران متوجه می شن که اینستاگرام در صدد فروش بیشتر تبلیغات به اونا هستش. این مشکل در بیشتر فیدهای الگوریتمی این روزا مشاهده می شه.

هرچه اینستاگرام محتوای بیشتر از اندازه و سنگین رو به سمت بخش استوری هدایت کنه، شکایتای کاربران کمتر می شه.

البته آموزش اونا در مورد چگونگی کارکرد الگوریتم هم در این مورد خوبه. در آخر مدیران این سرویس باید نگاهی به شرکت مادر خود یعنی فیسبوک داشته باشن و با درس گرفتن از اشتباهات اون، راه کاهش علاقه مندی کاربران رو طی نکنن.

منبع: techcrunch.com

About the author