دسته بندی: آموزشی
الگوریتم پنگوئن ۴ گوگل – از ۹۱ تا ۹۵ | Penguin Update 2016

این صفحه، مخصوص الگوریتم پنگوئن گوگل و به روز رسانیای اون هستش که به طور خلاصه بیان شده و همیشه با مراجعه به همین صفحه می تونین از اپدیتای مهم(نه همه آپدیتا) الگوریتم پنگوئن گوگل با خبر شید.

محتوای این صفحه از پایین شروع می شه و آخرین آپدیتا در بالای صفحه قرار می گیرن.همونطور که در پست الگوریتمای گوگل و موتورای جستجو گفته شد، آپدیتا علاوه بر اینکه دارای خطا هستن، ممکنه با تاخیر یه روزه تا چند ساله به عبارت ها و وب سایتای فارسی برسن.هم اینکه به روز رسانیا به طور پیشفرض، شامل رفع ایرادای نسخه قبلی و بهبود و پیشرفت نسخه قبلی بروزرسانی هستن.

الگوریتم پنگوئن گوگل، مشهور ترین و جنجالی ترین الگوریتم گوگله که همیشه حساب کتاب سئوکارانی که به دونسته های قبلی خود عادت کردن رو به هم می ریزه(به خصوص سئوکاران کلاه سیاه و کلاه خاکستری).گوگل دیگه تقریبا هر روز الگوریتمای خود رو تغییر میده(جدا از بحث Freshness) و اگه دو سال پیش، هر ۶ ماه، روشای سئو تغییر می کرد، حالا، هر فصل، هر ماه و بعضی وقتا هر هفته، روشای سئو و لینک بیلدینگ تغییر می کنه که همین موضوع موجب می شه که کمتر کسی بتونه، بر الگوریتمای گوگل و روشای لینک بیلدینگ مسلط شه.چون تا بخواین به الگوریتم جدید، واقف شید و با تست و تجربه ، بر اون مسلط شید، الگوریتم تغییر می کنه و هر چی که بدست آورده بودین، نابود می شه!

واسه همینه که سئو، دیگه مثل قبلی نیس، اونم با این همه رقابت رو به رشد که در ایران (نمی گم در جهان) در حال وقوعه و این همه تغییرات تکراری گوگل. اینجا دقیقا نمونه روشن مطلبیه که در پست به چه دلیل محاسبات ما در سئو، غلط از آب در میاد نوشتم.تجربه و سابقه در سئو، بسیار قابل احترام و خوبه.اما تکیه بر تجربه و سابقه، واسه دنیای سئویی که در گوگل خلاصه شده و گوگلی که همیشه تغییر می کنه، غلطه! چون که تجربیات و روشای قبلی سئوکاران به سرعت به زباله دان تاریخ سئو، می پیوندن.واسه همینه که در پست دروغای سئو گفتم که به چه دلیل عبارتای “دکترای سئو، پدر سئو، پیشکسوت سئو” عبارتای دروغین و بی اعتباری هستن.

مهر ۹۵ – September 2016 – پنگوئن ۴


بعد از تغییرات اساسی در الگوریتم گوگل و مشاهده تغییرات() و نقل قول یکی از سخنگویان گوگل مبنی بر اینکه تغییرات شهریور ۹۵(September 2016) ارتباطی به پنگوئن نداره، در آخر خود گوگل، در دوم مهر ماه ۹۵ برابر با بیست و سوم September 2016، خبر از بروزرسانی الگوریتم پنگوئن داد و گفت نسخه چهارم الگوریتم پنگوئن، در رتبه بندیا اعمال شد و به گفته گوگل، الگوریتم پنگوئن، بخشی از هسته مرکزی الگوریتم گوگل شده و دیگه یه الگوریتم ثانویه و جداگونه ای نیس که واسه بهتر شده های و رتبه بندیای گوگل، اعمال شه.().

یکی از ویژگیای پنگوئن ۴ اینه که در لحظه کار می کنه (Real Time Ranking) و دیگه اینطور نیس که اطلاعات، به وسیله رباتا جمع اوری شه و بعد از مدت مشخص، در الگوریتم گوگل، محاسبه شه و بعد از یه مدت در یافته های تغییرات به وجود بیاد.بلکه در لحظه، رتبه بندی تغییر می کنه.و این موضوع باعث می شه که یافته های تلاشای حاصل از بک لینکا، چه منفی و چه مثبت، خیلی سریعتر نمایان شه.

بک لینک

ویژگی مهم دیگه پنگوئن ۴ اینه که با در نظر گرفتن شاخصای اسپم، رتبه صفحات، کم میشه.یعنی دوباره لینکا بد، اثر منفی پیدا می کنن(به جای خنثی بودن).

اسپم

هم اینکه این آخرین بروزرسانی پنگوئنی بود که به وسیله گوگل اطلاع رسانی شد.به روز رسانیای بعدی پنگوئن، دیگه به وسیله گوگل اعلام نمی شه!

یادتون نره، پنگوئن ۴ فقط بخشی از تغییرات الگوریتمی و رتبه بندی گوگل در شهریور و مهر ۹۵ (September 2016) هست و همه تغییرات گوگل در این بازه وقتی، منحصر به پنگوئن نیس.


آذر ۹۳ – December 2014 

این بروزرسانی، با فاصله وقتی ۲ تا ۴ ماهه به وب سایتای فارسی رسید و علاوه بر اصلاح ایرادای قبلی و پیشرفت و بهبود الگوریتم پنگوئن، بخشی از اون مربوط به برگشت(Recovery) سایتایی بود که در آپدیتای قبلی پنگوئن، افت کرده بودن و در صدد اصلاح برآمده بودن.بک لینکای بد، به جای تاثیر بد، بیشتر بی تاثیر شدن.


 مهر ۹۳ – October 2014 – پنگوئن ۳

خیلی از سایتا، از یافته های جستجوی گوگل بیشتر از ۲۰ رتبه دچار افت شدن و سایتای کمی هم رشد داشتن.این بروزرسانی، یه روز عزا واسه سئوکارانی بود که با اپدیتای قبلی پنگوئن به روز نشده بودن.این بروزرسانی، خود انقلابی بیشتر ازآپدیت اولین نسخه پنگوئن در سال ۹۱ (۲۰۱۲) بود.این الگوریتم با فاصله وقتی یک تا ۴ ماهه، عبارت ها و سایتای فارسی رو پوشش داد.


خرداد ۹۲ – May 2013 – پنگوئن نسخه ۲

خیلی از ایرادای قبلی برطرف شد و وسعت تاثیر پنگوئن روی سایتا و صفحات داخلی و عبارتای جستجو شده، افزایش زیادی داشت.


اردیبهشت ۹۱ – April 2012 – رونمای الگوریتم پنگوئن


گوگل در بهار ۹۱ با یکی از الگوریتمای جدید اون زمان، به نام پنگوئن، رسما با وب سایتایی که لینک خرید و فروش می کردن و قوانین گوگل درباره لینکا رو زیر پا می گذاشتن، شروع جنگ کرد!

حتما بخوانید :   ترجمه علل الشرایع شیخ صدوق

قبل از اون، حمله زیادی به بحث خرید بک لینک، و خدمات لینک بیلدینگ اسپم و کلاه سیاه شده بود و سطح وب جهان پر از لینک اسپم بود(و هست).پنگوئن اومد تا با لینکای مصنوعی مقابله کنه.پنگوئن اومد که بگه، تعداد بک لینک، مهم نیس، بلکه کیفیت بک لینکا مهم هستن.پنگوئن مانند پاندا، دارای خاصیت تشویقی و تنبیهی بوده و هست.یعنی سایتایی که بک لینکای بی کیفیت و غیر طبیعی دارن رو از یافته های حذف یا Penalize می کنه و سایتایی که بک لینکای خوب و طبیعی دارن رو، به بالاترین جایگاه یافته های میرسونه یا افزایش رتبه میده.

این که می گیم، تشویق یا تنبیه، تنها یه تشبیه س.چون الگوریتم گوگل به دنبال تنبیه و تشویق نیس.بلکه به دنبال نمایش یافته های بهتر و دقیق تر و معتبر تر به کاربره.حال، در این الگوریتم، وقتی سایتی به عقب رانده می شه، اسمش رو تنبیه و وقتی سایتی رشد می کنه، اسمش رو تشویق می ذاریم!

وقتی الگوریتم پنگوئن به اجرا در اومد، ایرادای زیادی داشت.سایتای لایق و خوب خیلی از یافته های حذف شدن و خیلی از سایتای با لینکای اسپم به بالاترین جایگاه یافته های اومدن.به مرور، این ایرادا بر طرف شد و حالا، دیگه ، کمتر سایتی پیدا می شه که بتونه با روشای نادرست لینک بیلدینگ، از فیلتر پنگوئن ، سالم عبور کنه.

هوش مصنوعی گوگل مثل همه الگوریتمای گوگل، روی الگوریتم پنگوئن هم پیاده می شه.چون روشای اسپم لینک بیلدینگ قدیم، دیگه از کار افتاده و هر روز روشای اسپم جدید به وجود میاد.هوش مصنوعی گوگل به پنگوئن کمک می کنه که همزمان با تغییر وب مسترا و روشای اسپم کردن و کلاه سیاه و تغییر وب سایتای جهان، عوض شه.

مواردی که پنگوئن به اون حساس هست، در زیر و در پست قوانین گوگل درباره بک لینک، به طور خلاصه اشاره شده.خیلیا چون این موارد ابتدایی رو نمی دونن فکر می کنن، بک لینک کلا بده و تاثیر خود رو از دست داده! هم اینکه، همونطور که من همیشه در سئوروز گفتم، هیچی در سئو مطلق نیس.ممکنه سایتای زیادی رو ببینین که لینک بیلدینگ اونا، به مزاج جناب پنگوئن خوش نمیاد اما نتیجه دراز مدت خوبی دارن!حتما مطلب قوانین نانوشته گوگل ، پرستش گوگل، خاصیت تضریبی فاکتورای سئو رو بخونین.

۱- عنوان بک لینکا. وقتی با یه عبارت بک لینک ایجاد می کنین، گوگل خیلی راحت شما رو جریمه می کنه یا لینکاتون رو خنثی می کنه.

۲-فالو بودن همه بک لینکا! در مقاله اثر لینکای نوفالو به طور مفصل در این باره صحبت کردیم.
نوفالو

۳-بک لینکای یه شبه و حجمی.مثلا اگه یه شبه یا در طول یه هفته ۱۰ هزار بک لینک واسه شما ایجاد شه، فاتحه سایت خود رو بخونین.حالت دیگه اون اینه که هیچ کدوم از ۱۰ هزار بک لینک ایجاد شده، کوچیکترین اثری نداشته باشه.

۴-بک لینکای کامنتی اسپم! یعنی با کلید واژه در سایتای جور واجور، کامنت اسپم بذارین و به خود لینک بدین.گوگل تا حدودی می تونه محتوای کامنتا و اسپم بودن اونا رو تشخیص بده!حتی اگه هم کامنت شما اسپم نیس، بهتره این کار رو نکنین.

۵-بک لینکای وسط متن مصنوعی که واسه درج کلمات کلیدی و افزایش رتبه از اونا استفاده شده! در این باره در مقاله پست مهمون و بک لینکای وسط متن، صحبت کردیم.

۶-خرید یا فروش هر گونه بک لینک فالو! هرگونی پولی که واسه بک لینک رد و بدل شه، با اون برخورد می شه.البته اینکه گوگل چیجوری می تونه بک لینکای خریداری شده رو تشخیص بده و اگه هم تشخیص بده ، اگه سایتی واقعا لایق و به درد بخور باشه، چیجوری باید با اون برخورد کنه، خود، بحث مفصلیه که در کلاسای آموزشی سئو، دربارش صحبت می کنیم.

۷-بک لینکای مخفی .لینکایی که واسه کاربر نمیشه دیدشون و به وسیله رنگ، CSS و جاوااسکریپت مخفی شدن.گوگل با وجود اینکه درک تقریبا خوبی واسه درک محتوای سایت از دید یه کاربر(نه ربات) داره و تا حدودی می تونه جاوااسکریپت و css رو درک کنه، هنوز در تشخیص بک لینکای مخفی، ضعف داره و به کار گیری بک لینکای مخفی، هنوز که هنوزه یکی از روشای کلاه سیاه امروزی (۲۰۱۵ میلادی – ۹۴ خورشیدی) هستش.

۸- بک لینکایی که به قصد لینک بیلدینگ در امضا و داخل محتوای انجمنا و تالارای گفتگو ایجاد شدن.

۹- لینکای تبادلی دو طرفه و سه طرفه

۱۰-به کار گیری نرم افزارای ایجاد لینک و درج لینک در سایتای بی کیفیت ثبت لینک مثل سایتای مزرعه لینک و سایتای فهرست(دایرکتوری) بی کیفیت.

شاید با خودتون بگید پس چیکار کنیم؟گوگل که همه راه ها رو ممنوع کرده! اگه دوست دارین به حرف گوگل گوش کنین، باید اصلا لینک بیلدینگ نکنین.بلکه باید محتوای خوب بنویسین تا بقیه شما رو لینک کنن.اما واسه رقابت این حرف، مقاله لینک بیلدینگ هر روز مهم تر می شه و محتوا پادشاه نیس،نوشته شده! راه دیگه هم برندینگ قویه که هزینه خیلی بالایی رو می خواد.مقاله برندینگ دست برتر سئو رو بخونین.

برچسب ها :

ناموجود