چینی ها موتور محرک گردشگری دنیا هستن که سهم ایران از جذب این گردشگران ناچیزه.

چینی ها موتور محرک گردشگری جهان شناخته می شن و لقب ولخرج ترین توریست ها رو گرفته ان، با این حال سهم ایران از این گردشگران با وجود رشدی نزدیک به ۸ درصد، بازم رضایت بخش توضیح نمی شه.

چین در سال ۲۰۱۷، حدود ۱۲۹ میلیون گردشگر به جهان صادر کرد که از مهم ترین منابع تامین گردشگر به حساب می آید. چینی ها چند سال متوالیه که لقب گردشگران ولخرج رو گرفته ان و کشورای زیادی واسه گرفتن سهمی از این بازار رقابت فشرده ای رو شروع کرده ان. روابط رسمی گردشگری بین ایران و چین هم از سال ۲۰۱۱ میلادی با امضای توافق نامه ای دو جانبه و با اضافه شدن نام ایران به فهرست مقاصد سفر چینی ها، شروع شده.

ایران سال هاس واسه جذب یه درصد از سهم بازار میلیونی گردشگری چین تمایل نشون داده و همیشه حرفش رو می زند، اما هنوز موفق نشده است به این سهم برسه. طبق آخرین آماری که سفیر چین در ایران اعلام کرده، در سال ۲۰۱۷ واسه ۱۱۷ هزار نفر ایرونی ویزای چین صادر شده، در حالی که جمعیت چینی هایی که به ایران اومدن، کمتر از ۷۰ هزار نفر بوده.

فریدون وردی نژاد مشاور رسانه ای رییس جمهور و سفیر قبلی ایران در چین که آخرای سال گذشته با همکاری انجمن دوستی ایران و چین و سفارتخانه چین تو تهران، همایش بین المللی چشم انداز پیشرفت روابط ایران و چین با محوریت گردشگری و تجارت رو ترتیب دادن که تا حدی درباره ی مشکلات تعاملات گردشگری دو کشور شفاف سازی شه، به عنوان عضو شورای سیاست گذاری اون همایش، از موندگاری این همکاری ها و تعاملات واسه روان شدن گردش اطلاعات بین دو کشور به انگیزه تقویت اومد و شده های گردشگری، خبر داد و درباره آمار سفر چینی ها به ایران گفت:

در شش ماه گذشته، سفر چینی ها به ایران حدود هشت درصد رشد داشته که رضایت بخش نیس و باید بیشتر کار شه.

وردی نژاد اضافه کرد:

نمی شه گفت بیشتر چینی هایی که به ایران سفر می کنن، تاجر هستن، در واقع بیشتر اون ها گردشگر تخصصی ان. موضوع اینه که هنوز در چین حرکت عمومی گردشگری واسه ایران راه نیفتاده که دلیل اون نداشتن شناخت از ایرانه، با این حال مجموعه کسائی که از چین به کشور ما اومده ان، تاثیرگذارترین افراد واسه جذب گردشگر بوده ان، اون ها با تبلیغات شفاهی گردشگران دیگری رو جذب ایران کرده ان که باید از این ظرفیت بیشتر به کار گیری شه.

سفیر اسبق ایران در چین هم اینکه درباره ی موندگاری حرکتی که سال گذشته واسه شناسایی و اصلاح نقاط ضعف ایران در چین از بُعد گردشگری شروع شد، گفت:

حالا خوبیش اینه دبیرخانه همایش بین المللی چشم انداز پیشرفت روابط ایران و چین با محوریت گردشگری و تجارت تشکیل شده و کمیته های اون بوجود اومده ان و جلساتی دارن و قراره تا شهریور ماه امسال همایشی با موضوع جاده ابریشم و همکاری های چندجانبه در بخش های اقتصادی و گردشگری برگزار شه و اگه این همکاری ها ادامه پیدا کنه، گردش روان اطلاعات بین دو کشور اتفاق می افته و ضعف شناخت بین ایران و چین و نامعلوم بودن ظرفیت ها با برگزاری این نوع نشست ها و رد و بدل کردن اطلاعات و رفت و اومد هیات های اقتصادی و گردشگری رفع می شه.

اون تاکید کرد:

گستردگی روابط حتی در سطح اومد و شد هیات های تجاری و تخصصی به فهم دوطرفه و شناخت ظرفیت ها کمک می کنه و گردش روان اطلاعات رو دلیل می شه.

وردی نژاد درباره ی همراهی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در این راه با در نظر گرفتن حضور کمرنگش در همایش اول که فقط در نقش سخنران یه همایش ظاهر شده بود، گفت: 

البته علاقه مندی در این سازمان دیده می شه که باید مقداری تخصصی و تقویت شه و در ساخت برنامه و کلیپ های تبلیغاتی و هم اینکه همکاری های فرهنگی در چین، جدی تر قدم برداره. این انگیزه در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هست، فقط باید از نظر حرفه ای و تخصص تقویت شه.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *