بازاریابی رسانه‌های اجتماعی (Social Media Marketing) چیست؟

از وقتی فیس بوک اومد، شبکه های اجتماعی روز به روز محبوب تر شدن و اعضای اونو اگه قبلا فقط نوجوانان و جوانان تشکیل می دادن، حالا دیگه از همه سنا و جنسیتا و فرهنگا و سلیقه ها می بینیم که دست کم در یکی از این شبکه ها عضو هستن. این جاست که کم کم مفهومی به نام بازاریابی رسانه های اجتماعی اومد؛ به این معنا که:

بازاریابی رسانه های اجتماعی، یکی از راه هایه که ما تلاش می کنیم تا با حضور فعال در اونا، مخاطب رو با برند خودمون درگیر کنیم؛ بعضی از اهداف بازاریابی مون رو تحقق بخشیم؛ بازدید سایت مون رو افزایش بدیم؛ و یا وضعیت سئو سایت مون رو بهبود بخشیم.

بازدید سایت
از اصلی ترین اهداف فعالیت ما در رسانه های اجتماعی اینه که محتوایی تولید کنیم که واسه مخاطب جذاب باشه و تا امکان داره اونو در صفحه شخصی خودش به اشتراک بزاره و با این کار بتونیم این دو مورد رو افزایش بدیم:

  • باخبر شدن از برندمون
  • دسترسی مخاطب (Customer Reach)

SMO یا بهینه سازی رسانه های اجتماعی (Social Media Optimization)

SMO، یکی از اصلی ترین بخشای بازاریابی رسانه های اجتماعی ست. مثل سئو (SEO) یا همون بهینه سازی سایت واسه موتورهای جست و جوست. در این روش ما تلاش می کنیم تا از راه یه سری اقدامات، مخاطبانی هدف دار رو به سمت صفحات مون روونه کنیم.

سئو

بهینه سازی رسانه های اجتماعی به دو روش انجام پذیره:

  1. تولید پست و هشتگ: محتوای مناسب (پست+توییت+ویدیو و…) و با هشتگای مربوط به کسب و کارمون رو دائم تولید کنیم.

سوء تفاهم: بعضی میگن هشتگ زدن کاری بی دلیله و مثلا هیچکی نمیاد #بازاریابی_اینترنتی یا #دکوراسیون_داخلی رو جست و جو کنه تا بخواد ما رو پیدا کنه.

اشتباه نکنین! شما (حتما) این هشتگا رو واسه دیده شدن در یافته های نمی زنید!
ببینین، فرض کنین شما در اینستاگرام، پیجی درباره آشپزی دارین. اگه هشتگای مربوط به آشپزی رو بزنین، و مقداری هم طرفدار واسه خودتون داشته باشین؛ به احتمال زیاد، اینستاگرام شما رو به دیگر اشخاصی که دیگه پیجای آشپزی رو دنبال و لایک می کنن، معرفی می کنه (حالا یا در بخش جست و جو یا هر جای دیگه).

یا مثلا هشتگ زدن در گوگل پلاس واسه سئوی سایت تون خیلی خوبه و…

بازاریابی رسانه های اجتماعی، یه جور CRM

بازاریابی رسانه های اجتماعی کمکتون می کنه تا رابطه بهتری رو با مخاطبان تون برقرار کنین.

  • مشتری می تونین در این رسانه ها با شما صحبت کنه.
  • کامنت بزنه و جواب دریافت کنه.
  • می تونه صداش رو به گوش شما برسونه.
  • احساس می کنه که کسائی هستن که صداش رو بشنون و اونو بفهمن.
  • می تونه با هشتگ شما، پستی انتقادی یا تشکرآمیز منتشر کنه.

و همه اینا بخشیه از مفهومی به نام «» یا همون «CRM».

در رسانه های اجتماعی چیکار کنیم؟

بعد از این که تصمیم گرفتید تا در رسانه های اجتماعی کار کنین باید:

  • اهداف خود رو از حضور در این رسانه ها شفاف سازی کنین..
  • روش هدف دار خود رو واسه حضور در این میدون تدوین کنین.
  • رسانه های مدنظرتان رو انتخاب کنین؛ فیس بوک، اینستاگرام، تلگرام و… (این مقاله می تونه به درد بخور باشه: «۶ امپراطور قوی شبکه های اجتماعی در ۲۰۱۶»)
  • وقت اجرا کردنه! می تونین از این مقاله شروع کنین: «۱۴ ایده باحال که به کار و کاسبی شما کمک می کنه تا در شبکه های اجتماعی بهترین باشین! – بخش اول»

برنامه شما واسه حضور در رسانه های اجتماعی چیه؟
اگه دوست داشته باشین می تونین چگونگی فعالیت ما رو در شبکه های تلگرام، اینستاگرام و لینکدین ببینین!