دسته بندی: فناوری
با فشار های زندگی کارآفرینانه و استرس ناشی از آن چگونه باید مواجه شد؟

خیلیا باور دارن حکایت عادت کردن آدم به فشار کاری در طول زندگی شغلی، حکایت قورباغه ایه که اگه در ظرف آبی قرار گیرد و دمای آب کم کم بالا بره، بی اینکه فهمیده باشه می پزد. این موضوع تا حدی صحت داره. مصمم ترین رهبران دنیای کار و کاسبی، روشای هدف دار مختلفی در خود پرورش میدن که در پریشون بازار شکستای احتمالی به اونا در کنار اومدن با مشکلات و فشارا کمک می کنن.

با این حال، واسه کارآفرینی که کار خود رو با ۷۵ درصد احتمال شکست شروع می کنه، این فشارا بیشتر مواقع دلیل مستقیم شکست کار و کاسبی حساب می شن نه مشکلات جانبی اون. ایلان ماسک در سال ۲۰۱۵ درباره آسیبا و دشواریای کارآفرینی صحبت کرد. به نظر اون وقتی از دید احساسی تا این حد با کارتون درگیر باشین، مغزتون شکست کار و کاسبی رو به تجربه مرگ تشبیه می کنه، و این شک نداشته باشینً چیزی نیس که واسه رویارویی با اون آمادگی قبلی داشته باشه.

اون میگه: «باید تلاش زیادی به خرج بدین و استرس زیادی رو متحمل شید و این، از چیزی که بیشتر مردم تصور می کنن دردناک تره. از طرف دیگه بیشتر شرکتا موفق نمی شن به زندگی خود ادامه و این موضوع در سطح خاصی از مغز شما مثل چیزی مثل مرگ پردازش می شه. مغز ما واسه مرگ شرکتا تکامل نیافته، بلکه یاد گرفته با مرگ واقعی دست و پنجه نرم کنه. اینطوری با اینکه مرگ یه شرکت، یه مرگ واقعی نیس، مغز در سطحی از فعالیتای خود قادر به درک فرق این دو نیس. به خاطر همین شکست کار و کاسبی واسه کارآفرین به شکل دردناکی استرس زا می شه. هیچ کارآفرینی دوست نداره این احساس رو بیشتر از یه بار تجربه کنه».

هر فردی رابطه منحصر به فردی با فشارای روانی داره. یه سری از آدما زیر فشار کاری انگیزه بیشتری پیدا می کنن، بعضی دوست دارن اونو در نطفه خفه کنن و یه سریای دیگه بهتر می دونن اونو به بقیه منتقل کنن.

در ادامه چند راهنمایی ساده واسه کنار اومدن با اینجور موقعیتایی رو از نظر می گذرونین.

قبل از هر چیز خودتون رو سروسامون بدین

زیگ زیگلار، نویسنده انگیزشی، میگه شما قبل اینکه بتونین بقیه و همینطور کار و کاسبی تون رو مدیریت کنین، باید قادر به مدیریت کردن خودتون باشین. اگه ذهنتون پریشون باشه امکان نداره تصمیماتی که می گیرین از ثبات رأی لازم بهره مند باشن و این، به نتایجی غیر قابل پیش بینی منجر می شه.

عوامل عکس العمل برانگیز خود رو شناسایی کنین

فهمیدن اینکه چه عواملی به نظر بیشترین استرس رو به شما وارد می کنن، ارزش صحبت کردن با یه مشاور معتمد، مثل همسر، دوست، و یا یه مربی رو داره. شایدً بعضی رخدادا و یا احساسات هستن که ممکنه به طور مرتب موجب نگرانی تون شن. وقتی بفهمین دلیل مشکلات چیه، می تونین واسه برطرف کردن اونا دست به اقدامات عملی بزنین.

همیشه «به چه دلیل»ی خود رو یادتون باشه

استرس ما رو در وضعیت ناخوشایندی قرار میده و ذهن مار رو به تصرف خود در می آورد، تا جایی که خیلی راحت ممکنه «به چه دلیل»های خودمون رو از یاد ببرم. شما شاید کار و کاسبی خود رو با هدف ایجاد تغییری در زندگی آدمای دور و بر خود، یا کمک به پیشرفت اونا و یا فقطً واسه ساختن آینده ای واسه خونواده خودتون به راه انداخته باشین. وقتی همین دلایل ساده از پیش چشماتون کنار برن، استرس می تونه خیلی سریع جای خالی اونا رو در وجودتون بگیره و بر شما مسلط شه.

از استرس پیشگیری کنین

در خونه موندن و در تختخواب دراز کشیدن، یه موقعیت بدون استرسه. این کار ممکنه خیلی وسوسه کننده به نظر برسه، اما واسه هیچ کدوم از ما گزینه قابل انتخابی به حساب نمیاد. با این حال میشه تصمیماتی اتخاذ کرد که اجازه میدن از بعضی نقاط استرس آفرین دوری کرد. شما می تونین قبل اینکه سرتون خیلی شلوغ شه لا کم بخشی از کاراتون رو به کس دیگه ای واگذار کنین. می تونین در طول روز وقتی واسه خودتون در نظر بگیرین و همه دل مشغولیای کاری رو کنار بذارین و کمی پیاده روی کنین یا به موسیقی گوش بدین.

توجه به زمان حال رو تمرین کنین

استرس وقتی به سراغ شما میاد که ذهن شما پر از نگرانیای مختلفه؛ نگرانیایی که با احتمال خیلی کم با زمان حال شما رابطه پیدا می کنن. اگه وقتی که نیاز دارین واسه اتخاذ تصمیم خاصی، در لحظه حضور داشته باشین ذهنتون جای دیگری سیر کنه، قادر نیستین بهترین تصمیم خود رو بگیرین و این، به استرساتون در آینده خواهد اضافه کرد.

شکست خوردن رو یاد بگیرین

هر کسی که تا حدی بلندپروازی داشته باشه این رو درک می کنه که همیشه قرار نیس برنده باشه. درس گرفتن از شکستا از شما آدم قوی تری می سازه؛ الکی نیس که خیلی از شخصیتای بزرگ دنیای کار و کاسبی در طول زندگی کاری خود شکستای زیادی رو تجربه کردن. اگه یاد بگیرین چیجوری شکست رو درست تجربه کنین، کنار اومدن با عاقبتای اونم براتون به مراتب راحت تر میشه.

در آخر، بهترین راه واسه کاهش استرس اینه که مشکلات خود رو با کس دیگه ای در میان بذارین. صحبت کردن درباره نگرانی هاتون، مثل آزاد کردن سوپاپ فشار دیگ بخاره و همیشه به شما توانایی بهتری در درک مسائل می بخشه. وقتی شرایط در حال تسلط پیدا کردن بر شما باشه، کمی درک بهتر می تونه تنها چیزی باشه که به اون احتیاج دارین. در بیشتر مواقع، شرایط آنقدرا هم که فکر می کنین بد نیس.

برچسب ها :

ناموجود