بهبود سئو با فکر کردن مانند Googlebot | گوگل بات چیست؟

لطفا به این مطلب رای بدین

[رای ها: ۱۱ امتیاز: ۵]

سئو واسه Googlebot

تولید محتوا و لینک های با کیفیت شما رو در بسیار جلو میندازه، اما نباید هیچوقت قدرت سئو فنی رو ندیده بگیرین.

یکی از مهمترین مهارتها واسه یادگیری در سال ۲۰۱۹ چگونگی به کار گیری سئو فنی یا  technical SEOه تا اینکه بتونین مثل Googlebot فکر کنین.

قبل اینکه درگیر مسایل اصلی شیم، مهمه بدونیم که Googlebot چیه، چیجوری کار می کنه، و به چه دلیل ما باید اون رو بفهمیم، با همراه باشین:

 

گوگل بات چیه؟

Googlebot یه خزنده وبه (که با robot گوگل هم شناخته شده) که اطلاعات رو از صفحات وب جمع آوری می کنه.

Googlebot تنها یکی از خزندهای وبه. هر موتور جستجویی دارای یه بات واسه برند خوده. در دنیای سئو، ما این رباتای مارک دار رو به عنوان «مشاوران کاربر» یا ” user agents” می گیم.

بعدا در مورد مشاوران کاربر صحبت می کنیم، اما الان فقط بدونین که منظور از مشاوران کاربر یه بات خزنده وب خاصه. بعضی از عادی ترین مشاوران کاربر عبارتند از:

  • Googlebot – Google
  • Bingbot – Bing
  • Slurp Bot – Yahoo
  • Alexa Crawler – Amazon Alexa
  • DuckDuckBot – DuckDuckGo

 

Googlebot چیجوری کار می کنه؟

تا وقتی که ندونیم که Googlebot چیجوری صفحات وب رو می بینه، می خواند و رتبه بندی می کنه. نمی تونیم سایتمون رو واسه اون بهینه سازی کنیم.

 

چیجوری Googlebot صفحات وب رو پیدا می کنه؟

جواب کوتاه: لینکا، نقشه های سایت (sitemaps) و درخواستای دریافت (fetch requests).

جواب کامل: سریعترین راه واسه اینکه گوگل سایت شما رو بخزد، ایجاد یه حساب جدید در کنسول جستجوی گوگل و ارسال نقشه سایت تونه. با این حال، این تموم کار نیس.

با اینکه نقشه های سایت یه راه عالی واسه درخواست از گوگل واسه خزیدن سایت شما هستش، اما این در PageRank تاثیری نخواد داشت.

لینک سازیای داخلی یه روش پیشنهاد شده واسه اطلاع رسانی به گوگله که کدوم صفحات در رابطه بوده و با ارزش هستن. زیادی در مورد رتبه وب سایتا و صفحات در اینترنت منتشر شده، پس من الان به این موضوع وارد نمیشه.

هم اینکه گوگل می تونه صفحات وب شما رو از گوگل مپ و لیستای Google My Business، دایرکتوریا و های بقیه وب سایتا پیدا کنه.

این یه نسخه ساده از چگونگی کارکرد Googlebotه. واسه به دست آوردن جزییات بیشتر، می تونین اسناد گوگل (Google’s documentation) رو در خزنده اونا بخونین.

 

Googlebot چیجوری صفحات وب رو می خواند؟

گوگل راه طولانی ای رو واسه تفسیر یه سایت طی کرده. هدف Googlebot اینه که یه صفحه وب رو به همون روش که کاربر اون رو می بینه، تفسیر کنه.

واسه تست اینکه Google چیجوری صفحه شما رو می بینه، از وسیله Fetch and Render در کنسول جستجو استفاده کنین. این به شما یه نمایه از Googlebot در مقابلِ نمایه ای از یه کاربر ارائه میده. این روش می تونه واسه تشخیص اینکه Googlebot چیجوری صفحات وب شما رو میبینه به درد بخور باشه.

 

فاکتورهای رتبه بندی سئو فنی

مثل بخش سئو سایت با تولید محتوا و بک لینک، یه راه حل کلی واسه سئوی فنی وجود نداره. تموم ۲۰۰ عامل رتبه بندی مهم هستن!

اگه شما یه متخصص سئوی فنی هستین که به آینده سئو فکر می کنین، پس بدونین که بزرگترین عوامل رتبه بندی دور تجربه کاربر شکل می گیرن.

 

اما به چه دلیل باید مثل Googlebot فکر کنیم؟

وقتی که گوگل به ما میگه که یه سایت عالی بسازین، واقعا شوخی نمی کنه. بله، این یه بیانیه مبهم از طرف گوگله، اما در عین حال، بسیار دقیقه.

اگه می تونین با یه سایت چشمی و به درد بخور کاربران رو راضی کنین، در حالی که نیازای Googlebot رو هم برآورده می کنین، به احتمال زیاد رشد ارگانیک بیشتری رو تجربه می کنین.

تجربه کاربر در مقابل تجربه خزنده

هنگام ایجاد یه سایت، کدوم یکی رو باید راضی کرد؟ کاربران رو یا Googlebot رو؟

جواب کوتاه: هر دو!

جواب کامل: این یه بحث داغه که می تونه بین طراحان UX، پیشرفت دهندگان وب و سئوکارها تنش بسازه. با این حال، این یه فرصت مناسب واسه ماست تا در کنار هم کار کنیم تا بهتر بتونیم تعادلی بین تجربه کاربر و تجربه خزنده بسازیم.

طراح UX معمولا علاقه و نظر کاربران رو بیشتر تو ذهن دارن، در حالی که متخصص سئو SEO به دنبال جلب نظر گوگل هستن. در وسط، ما پیشرفت دهندگان وب رو داریم که در تلاشند تا بهترین نتیجه رو واسه هردو قطب بسازن.

به عنوان یه متخصص سئو، ما باید اهمیت هر بخش از تجربه وب رو یاد بگیریم.

بله، ما باید یه سایت رو واسه بهترین تجربه کاربری بهینه سازی کنیم. با این حال، باید وب سایتای خود رو واسه Googlebot (و بقیه موتورهای جستجو) هم بهینه کنیم.

حالا خوبیش اینه، گوگل بر کاربر متمرکزه. بیشتر تاکتیکای مدرن سئو بر ارائه یه تجربه کاربری خوب تمرکز می کنن.

۱۰ نکته بهینه سازی سایت و واسه Googlebot که می بینین باید به شما در شکست دادن طراح UX و پیشرفت دهنده سایت تون کمک کنه:

 

  1. Robots.txt

robots.txt یه فایل متنیه که در دایرکتوری اصلی یا روت یه سایت قرار میگیره. اینا یکی از اولین مواردی هستن که Googlebot هنگام خزیدن یه سایت به دنبالشانه. شدیدا پیشنهاد می شه که یه robots.txt رو به سایت خود اضافه کنین و یه لینک به sitemap.xml تون هم در اون ضمیمه کنین.

راه های بسیاری واسه بهینه سازی فایل robots.txt شما هست، اما واسه این کار باید احتیاط کنین.

یه پیشرفت دهنده سایت ممکنه به طور تصادفی یه مزاحم کننده سایت رو در robots.text جا بزاره ، که باعث بلاک کردن تموم موتورهای جستجو از خزیدن سایت می شه ، تموم موتورهای جستجو رو بسته می کنه. حتی اگه از این مسئله اصلاح شه، ممکنه هفته ها طول بکشه تا ترافیک ارگانیک و رتبه بندی برگردن.

راهنماییا و آموزشای بسیاری در مورد چگونگی بهینه سازی فایل robots.txt در وب واسه شما هست. قبل از تلاش واسه ویرایش فایل خود، تحقیقاتی انجام بدین. یادتون نره که یافته ها رو دنبال و آزمایش کنین.

  1. Sitemap.xml

نقشه های سایت یه روش کلیدی واسه Googlebotه تا بتونه صفحات درون سایت شما رو پیدا کنه و از طرفی سایت مپا یه عامل مهم واسه رتبه بندی هم حساب می شن.

اینجا چند نکته واسه بهینه سازی Sitemap ارائه شده:

  • فقط یه فهرست نقشه سایت داشته باشین.
  • وبلاگا و صفحات عمومی رو با نقشه های جداگونه از هم جدا کنین و بعد به اونایی که در فهرست Sitemap تون هستن، لینک بدید.
  • هر صفحه رو اولویت بالا قرار ندین.
  • صفحات ۴۰۴ و ۳۰۱ رو از نقشه سایت تون خط بزنین.
  • فایل xml خود رو در Google Search Console ثبت کنین و بر وضعیت خزیدن سایت نظارت کنین.
  1. سرعت سایت

سرعت بارگذاری، به یکی از مهمترین عوامل رتبه بندی تبدیل شده، مخصوصا واسه دستگاه های همراه. اگه سرعت بارگذاری سایت شما خیلی کند باشه، Googlebot ممکنه رتبه سایت شما رو پایین بیاره.

یه راه آسون واسه فهمیدن اینکه Googlebot فکر میکنه سایت شما خیلی کنده، اینه که سرعت سایت خود رو با یکی از وسایل رایگان تست کنین.

خیلی از این وسیله پیشنهاد هایی رو که می تونین به پیشرفت دهندگان خود بفرستین، به شما میدن.

  1. Schema

اضافه کردن داده های ساختاری به سایت تون می تونه به Googlebot کمک کنه تا بهتر محتوای صفحات و سایت شما رو درک کنه. با این حال، مهمه که از دستورالعملای گوگل پیروی کنین.

واسه کارایی بیشتر، پیشنهاد شده که از JSON-LD استفاده کنین تا نشونه گذاری داده های ساختاری رو پیاده کرده باشین. حتی گوگل هم فهمیده س که JSON-LD زبون نشونه گذاری مناسبیه.

  1. Canonical سازی

یکی از مشکلات سایتای بزرگ، به خصوص تجارت الکترونیک، مسئله صفحات کپی، تکراری یا duplicateه.

دلایل عملی زیادی واسه داشتن صفحات تکراری هست مانند صفحاتی به زبون های دیگه.

 

اگه شما سایتی با صفحات تکراری دارین، خیلی با اهمیته که صفحه ترجیحی خود رو با یه تگ canonical و ویژگی hreflang مشخص کنین.

  1. طبقه بندی URL

داشتن یه ساختار URL مشخص و دقیق نشون داده که به رتبه بندی بالاتر و بهبود تجربه کاربری منجر می شه. تنظیم صفحات مادر(اصلی) اجازه میده تا Googlebot درک بهتری از رابطه بین هر صفحه داشته باشه.

با این حال، اگه صفحاتی دارین که تقریبا قدیمی بوده ولی رتبه خوبی دارن، John Mueller از گوگل تغییر URL رو پیشنهاد نمی کنه. URL taxonomy ساده واقعا چیزیه که باید از اول پیشرفت یه سایت پایه گذاری شه.

اگه شما به طور کامل بر این باورید که بهینه سازی URL ها به سایت تون کمک می کنه، مطمئن شید که ریدایرکت ۳۰۱ مناسبی رو تنظیم کرده و sitemap.xml رو به روز می کنین.

  1. بارگذاری جاوا اسکریپت

در حالی که صفحات HTML استاتیک واسه رتبه بندی آسون تر هستن، جاوا اسکریپت به وب سایتا اجازه میده تا تجربه کاربری خلاقانه تری رو از راه ترجمه(rendering) پویا ارائه بدن. در سال ۲۰۱۸، گوگل منابع زیادی رو واسه ارتقا توانایی ترجمه جاوا اسکریپت قرار داد.

تو یه جلسه سوال و جواب با جون مولر، ایشون گفت که گوگل می خواد تا به دقیق شدن و فوکوس کردن بر ترجمه(rendering) جاوا اسکریپت در سال ۲۰۱۹ بازم ادامه بده. اگه سایت شما شدیدا بر ترجمه پویا یا dynamic rendering از راه جاوا اسکریپت تکیه داره، مطمئن شید که پیشرفت دهندگان سایت تون پیشنهاد های گوگل رو به بهترین روش دنبال می کنن.

  1. تصاویر

گوگل مدتهاس که به اهمیت بهینه سازی تصاویر اشاره کرده، اما در ماه های گذشته درباره اون بیشتر صحبت کرده. بهینه سازی تصاویر می تونه به Googlebot کمک کنه تا تصاویر در رابطه شما رو معنی سازی کرده و محتوای شما رو تقویت کنه.

اگه به دنبال بهینه سازی سریع تصاویر خود هستین، من این موارد رو پیشنهاد می کنم:

  • نام فایل تصویر: با چند کلمه توضیح بدید که تصویر در مورد چیه.
  • alt text تصویر: با اینکه می تونین نام فایل تصویر رو اینجا کپی کنین، می تونین از کلمات بیشتری هم اینجا استفاده کنین.
  • داده های ساختاری: واسه توصیف تصاویر روی صفحه، می تونین نشونه گذاری اسکما رو اضافه کنین.
  • نقشه سایت تصاویر: گوگل پیشنهاد می کنه که از یه نقشه سایت جداگونه واسه واسه ردیابی تصاویر خود استفاده کنین.
  1. لینکای شکسته و ریدایرکتا

هممون میدونیم که لینکای خراب یا شکسته بد هستن، و بعضی از سئوکار ها ادعا می کنن که لینکای خراب می تونن بودجه خزش(crawl) رو هدر بدن. با این حال، جون مولر اعلام کرده که لینکای خراب بودجه خزش رو کاهش نمی دن.

با ترکیبی از اطلاعات، من عقیده دارم که باید با احتیاط بازی کنیم و تموم لینکای شکسته رو پاک کنیم. واسه پیدا کردن لینکای شکسته در سایت خود، Google Search Console یا وسیله خزنده مورد علاقه خود رو بررسی کنین.

حلقه های ریدایرکت یا Redirect loops پدیده دیگه ایه که بیشتر در سایتای قدیمی تر رایجه. یه حلقه ریدایرکت وقتی اتفاق می افته که در فرمون تغییر راه(ریدایرکت) چندین مرحله وجود داشته باشه.

موتورهای جستجو بیشتر واسه کرول کردن حلقه های ریدایرکت به دردسر می افتن و می تونن به طور کامل روند خزیدن رو پایان بدن. بهترین اقدام اینجا اینه که لینک اصلی در هر صفحه رو با لینک پایانی جانشین کنین.

  1. عنوانا و متای توضیحات

این عامل ممکنه واسه خیلی از کارشناسان سئو قدیمی باشه، اما ثابت شده که داشتن عناوین و توضیحات متای خوب بهینه شده می تونه به رتبه بندی بالاتر و CTR در SERP منجر شه.

بله، این بخشی از اصول اولیه سئو هستش، اما هنوزم ارزش زیادی داره چراکه Googlebot این بخش رو می خواند. نظریه های بسیاری در مورد بهترین روش نوشتن این موارد هست، اما توصیهام بسیار ساده س!:

  • من لوله ها (|) رو به خطوط (-)بهتر می دونم ، اما Googlebot اهمیتی نمی ده.
  • در عنوانای متا، نام تجاری خود رو در صفحات خونه، تماس با ما و درباره ما، ذکر کنین، واسه صفحات دیگه مهم نیس.
  • زیاد طولانی ننویسین.
  • واسه توضیحات متا، اولین پاراگراف خود رو کپی و ویرایش کنین تا اینکه در محدوده ۱۵۰ تا ۱۶۰ کاراکتر طول قرار گیرد. اگه نتونه دقیقا صفحه شما رو توصیف کنه، باید روی بدنه محتوای خود کار کنین.
  • امتحان کنین! ببینین گوگل عناوین و متا توضیحات مورد نظر شما رو نشون میده؟

خلاصه

وقتی موضوع سئو فنی و بهینه سازی سایت واسه Googlebot پیش میاد، چیزای زیادی واسه توجه به میان میاد. خیلی از اونا نیازمند تحقیق هستن و پیشنهاد می کنم قبل از اجرای تغییرات روی سایت خود از همکارانتون در مورد تجربه شون سوال کنین.

در حالیکه اجرا تاکتیکای جدید سئو هیجان انگیزه، ممکنه منتهی به کاهش ترافیک ارگانیک شه. یه قانون خوب اینه که این تاکتیکا رو چند هفته قبل از منتشر کردن، در حالت انتظار بذارین.

این روش به Googlebot زمان زیادی واسه درک تغییرات و رتبه بندی بهتر سایت شما در فهرست میده.

About the author