تاثیرات شگفت‌انگیز خواب سرِ ساعت همیشگی

خواب سر ساعت

محققان دانشگاه واشنگتن فهمیده ان، زمان خواب، درست به اندازه مقدار خواب اهمیت داره. ایلیا کاراتسورئوس، استاد دپارتمان فیزیولوژی کامل سازی و علم اعصاب، چرخه خواب و بیداری موش ها رو عوض کرد و دید با این که خواب کافی داشتن، اما کیفیت خوابشون ضعیف بود.

این موش ها عکس العمل های مشکل ایمنی هم از خود نشون دادن، که بیشتر اونا رو درمعرض مریضی قرار داد. به گفته کاراتسورئوس، این یافته های نشون دهنده یه نبود سازگاری رو در سیستم خوابه که کم کم می تونه نتیجه های جدی واسه ارگانیسم سلامت داشته باشه. بیشتر تحقیقات مربوط به خواب، روی اثرات مشکل خواب یا مقدار کلی خواب موردنیاز جانداران متمرکز شده بودن.

تحقیق کاراتسورئوس و همکارانش، که در journal Brain, Behavior and Immunity منتشر شده، نگاهی نادر به روند شبونه روزیه؛ این روند، ساعتی فعال در مغزه که ریتم پردازش های بیولوژیکی جورواجور رو کنترل می کنه. این چرخه، در ارگانیسم هایی هست که بیشتراز بیست و چهارساعت زنده هستن، شامل گیاهان و ارگانیسم های تک سلولی.

 

در این تحقیق، موش های دچار اختلال شده، در بعضی موارد کاهشی در عکس العمل های ایمنی یا در بعضی موش ها عکس العمل های بیش ازحدفعال داشتن. یعنی تغییر در چرخه شبونه روزی، توانایی اونا رو واسه مقابله با مریضی کمتر کرده و درنتیجه مستعد مریض شدن کرد. تحقیقات در این سیستم، معانی ضمنی واسه زندگی مدرن داره. مشکل در چرخه شبونه روزی، در جامعه مدرن ما به دلیل روشنایی در شب، کارای شیفتی، جت لگ، و حتی نورآبی متساطع از تلفن های همراه و تبلت ها، همه جا و همیشه هست.

دانستنیایی درباره خواب دیدن

آروم سازی ذهن قبل از خواب

خواب

About the author