تاثیر آموزشهای سازمانی بر بهره وری کارکنان شاغل در شهرک های صنعتی استان خوزستان۹۲- قسمت  …

۲-۲ مبانی نظری پژوهش
برای پیشبرد اهداف تحقیق از نظریه ها، تئوری ها و مبانی نظری زیر استفاده خواهد شد:
۱- نظریه مدیریت بهره وری فرد و سازمان : این نظریه بر نقش مدیریت در استفاده از سرمایه های انسانی و مادی موجود در سازمان ، ایجاد و افزایش بهره وری سازمانی تاکید می کند . بر اساس این نظریه مدیران در مجموعه مرکب از تعهد نسبت به ارباب رجوع ، تعهد نسبت به سازمان ، تعهد نسبت به خود ، تعهد نسبت به افراد و گروه کاری وتعهد نسبت به کار فعالیت دارند. لذا مجموعه این تعهدات آنها را ملزم به ایجاد زمینه های مناسب برای بهبود کارایی کارکنان که فراهم نمودن فرصت آموزش و ارتقاء دانش و مهارت از جمله موارد تعهد نسبت به افراد و گروه کاری است. طبق این نظریه یکی از مکانیسم تاثیرگذاری آموزشهای سازمانی بر عملکرد کارکنان تقویت آموزش شغلی است.
۲- نظریه بالندگی سازمانی: این نظریه معتقد به گونه ای از کوشش برنامه ریزی شده برای پدید آمدن نوعی از دگرگونی است که هدف آن یاری دان به اعضای سازمانها است تا بتوانند کارهایی را که موظف به انجام آن هستند بهتر از پیش به انجام برسانند . بدینسان نظریه بالندگی سازمانی برای بهگشت و پیشرفت سازمان طراحی شده است.این نظریه در مرتبه نخست بر جنبه های انسانی و اجتماعی سازمان و به ضرورت اهداف سازمانی که در کوششهای هماهنگ و هدف جوی گروهی از افراد نهفته است ، توجه دارد. از آنجایی که در این نظریه بالندگی به معنای عمل فراگرد پیامد و حالتی در نظر گرفته می شود که موجب پیش بردن ، روان سازی رشد و متحول کردن فرصتها و ارتقاء کیفی می شود آموزشهای سازمانی به مثابه فرصت و عامل اساسی در افزایش رشد کیفی و همچنین بالندگی محسوب می شود.
۳- نظریه یادگیری:کاربرد این نظریه درباره کسانی است که در محیط سازمانی فعالیت می کنند و بر فرایند تغییر سازمانی تاکید می ورزد . این نظریه بر روشهایی تاکید می کند که موجب تقویت رفتار و پیامدهای مثبت رفتار های مناسب در محیط سازمان می شود این نظریه بر روشهایی تاکید می کند که موجب تقویت رفتار کارکنان با یکدیگر و با ارباب رجوع در محیط کار تاکید دارد و از این حیث که آموزش و فراگیری تعامل با سایر کارکنان در محیط سازمان و با ارباب رجوع به عنوان یک رکن اساسی در بهره وری سازمانی مستقیما متاثر از شیوه تشویق و توبیخی مدیران است
فصل سوم
۳-۱ شرح کامل روش تحقیق بر حسب هدف، نوع داده ها و نحوه اجراء (شامل مواد، تجهیزات و استانداردهای مورد استفاده در قالب مراحل اجرایی تحقیق به تفکیک):
تحقیق حاضر از نظر شیوه جمع آوری اطلاعات، یک تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی است، چرا که در این تحقیق بر اساس پرسشنامه محقق ساخته به سنجش ابعاد مختلف تاثیر آموزش های سازمانی بر بهره وری سازمانی خواهیم پرداخت. همچنین از نظر هدف از تحقیق، تحقیق حاضر یک تحقیق کاربردی است.
متغیرهای مورد بررسی در قالب یک مدل مفهومی و شرح چگونگی بررسی و اندازه گیری متغیرها (اصلاح شده بر اساس نظر داوران پروپوزال: مولفه های آموزش و بهره وری اصلاح شدند)
در این تحقیق بر اساس مبانی نظری و مرور مطالعات تجربی پیشین، مدل مفهومی تحقیق به صورت زیر خواهد بود:
جدول ۳-۱
هدف گذاری آموزش
نیازسنجی آموزش
طراحی آموزش
اجرای آموزش
ارزیابی اثربخشی آموزش
افزایش تولید
کاهش ضایعات
افزایش مهارت های شغلی
بهبود عملکردفردی
بهبودعملکردگروهی (سازمانی)
تناسب مهارت کارکنان با وظایف شغلی
استفاده بهینه از امکانات موجود سازمان
تناسب انتظارات مدیران با مهارت های کارکنان
ایجاد رضایت کارکنان نسبت به مدیران
افزایش ارتباطات سازمانی
تناسب برنامه ریزی های سازمانی با توانایی های کارکنان
مولفه های آموزش سازمانیعوامل میانی تاثیرپذیر از آموزش مولفه های بهره وری
بر اساس مدل مفهومی بالا متغیرهای تحقیق شامل مولفه های مرتبط با اثربخشی آموزشی شامل کمیت دوره آموزشی، کیفیت دوره آموزشی، محتوی دوره آموزشی و نوع دوره آموزشی از لحاظ عمومی یا تخصصی بودن است. عوامل واسطه ای[۱] که رابطه بین آموزش های سازمانی و بهره وری سازمانی را تحت تاثیر قرار می دهند و به عنوان عوامل میانی شناخته می شوند، شامل «تناسب مهارت کارکنان با وظایف شغلی، استفاده بهینه از امکانات موجود سازمان، تناسب انتظارات مدیران با مهارت های کارکنان، ایجاد رضایت کارکنان نسبت به مدیران، افزایش ارتباطات سازمانی و تناسب برنامه ریزی های سازمانی با توانایی های کارکنان» می باشد که هم نقش متغیر مستقل و هم متغیر وابسته را همزمان ایفا می کنند. مولفه های تشکیل دهنده بهره وری شامل( بهبود عملکرد، ارتقاء مهارت های شغلی و …) می باشد. مستقل یا وابسته بودن متغیرها بر اساس مدل مفهومی به ترتیب تاثیر شامل متغیرهای مستقل(مولفه های آموزش)، متغیرهای میانی (عوامل واسطه ای برای رابطه اثربخشی آموزش و بهره وری) و متغیرهای وابسته ( مولفه های بهره وری) خواهد بود.
۳-۲ شرح کامل روش (میدانی،کتابخانه‏ای) و ابزار(مشاهده،پرسشنامه، مصاحبه، فیش‏برداری و غیره)
در این تحقیق ابتدا بر اساس بررسی پیشینه و مبانی نظری، مولفه های مورد نظر برای سنجش اثربخشی آموزش های سازمانی استخراج شده و بر اساس این مولفه ها و با در نظر گرفتن ابزارها و پرسشنامه هایی که در تحقیقات قبلی به منظور سنجش این مولفه ها تدوین و اجرا شده است،

برای دانلود فایل متن کامل پایان نامه به سایت 40y.ir مراجعه نمایید.

به طراحی و تدوین سوالات برای سنجش ابعاد مختلف اثربخشی |آموزش های سازمانی و همچنین سنجش میزان سایر مولفه های مداخله گر که در مدل مفهومی تحت عنوان مولفه های میانی آمده اند، خواهیم پرداخت. پس از طراحی اولیه ابزار تحقیق، به منظور هنجاریابی این پرسشنامه محقق ساخته، روایی و پایایی آن محاسبه و پس از استانداردسازی ابزار، آن را در جامعه هدف اجرا می کنیم. پژوهش حاضر به روش پیمایشی و پهنانگر انجام می شود ، به این ترتیب که ابتدا با یک تحقیق مقدماتی بر روی تعدادی از کارکنان شهرکهای صنعتی خوزستان فضای فکری جامعه آماری و موضوع مورد مطالعه آشنا شده و سپس با استفاده از روش پهنانگر که قابلیت تعمیم نتایج را به جامعه آماری دارد، به مطالعه و بررسی کل نمونه منتخب خواهیم پرداخت .
۳-۳ جامعه آماری، روش نمونه‏گیری و حجم نمونه (در صورت وجود و امکان):
جامعه آماری این تحقیق، شامل تمام کارکنان شرکت های تولیدی مستقر در شهرک های صنعتی استان خوزستان که در سال ۱۳۹۲ در این شرکت ها مشغول به کار خواهند بود، می باشد. با توجه به وجود دو بخش مدیران و کارکنان و همچنین سایر بخش بندی ها مانند روزکار- نوبت کار و غیره در شرکت های مستقر در شهرک های صنعتی، سعی می شود شیوه نمونه گیری طبقه ای متناسب با حجم (PPT) باشد. در این شیوه از همه زیرجمعیت های یک جامعه آماری متناسب با حجم آن زیرجمعیت،یک نمونه معرف انتخاب می شود. همچنین در این تحقیق برای محاسبه حجم نمونه از فرمول کوکران برای جامعه متناهی استفاده خواهد شد که در آن خطای نسبی ۰۱/۰ در نظر گرفته خواهد شد.
۳-۴ روش‌ها و ابزار تجزیه و تحلیل داده‏ها:
تجزیه و تحلیل اطلاعات شامل دو بخش خواهد بود. بخش اول مربوط به توصیف نمونه آماری و همچنین پاسخگویی به سوالات تحقیق است که در این بخش از آمار توصیفی و استنباطی استفاده خواهد شد. آمار توصیفی(پارامترهای مرکزی وپراکندگی ازقبیل: میانگین،ماکزیمم،مینیمم،جداول فراوانی، نمودارها،انحراف استاندارد و واریانس) و آمار استنباطی شامل (ضرایب همبستگی، آزمون t تک نمونه ای و همچنین آزمون t دونمونه ای و آنالیز واریانس برای یافته های جانبی) استفاده خواهد شد. برای تجزیه و تحلیل این بخش از نرم افزاز آماریSPSS.19استفاده خواهد شد.
بخش دوم و اصلی که مربوط به آزمون فرضیه های و تحلیل مدل علّی تحقیق است، بر اساس روش آماری مدل یابی معادلات ساختاری (SEM) انجام خواهد گرفت که در آن از نرم افزارLISREL8.5یاAMOS.18استفاده خواهیم کرد.
فصل چهارم