تاثیر شاد بودن در زندگی بر روی سلامت روان

How Your Emotions Affect Your Health and Immune System

اخلاق روزانه ی شما مستقیما روی کارکرد بدن تاثیر میگذاره و سلامت تون رو بالا و پایین میکنه اما دقیقاً چیجوری بدن ما به احساسات عکس العمل نشون می ده؟

به گزارش آلامتو، هفته نامه جامعه پویا نوشت: «محققان فکر می کنند تاثیر احساس و شادمانی در ژن ها مشخصه و می توان حتی نوع شادی ها رو در تاثیری که روی ژن ها می گذارن، دید. شادی یه جور از احساسه که رابطه مستقیم با سلامت آدم داره.

خیلی از ما فکر می کنیم خوشحال بودن به هر روشی ما رو خوشبخت تر و سلامتی روحی و جسمی ما رو تضمین می کنه. این در حالیه که محققان کشف کرده ان نوع شادمانی می تونه تامین کننده اثرات مثبت یا منفی اون باشه. نتیجه این تحقیقات از اثر مثبت شادمانی های اجتماعی پرده برداشته س.

براساس تحقیقات و مطالعه هایی که در نشریه آکادمی علوم آمریکا منتشر شده، در واقع شادی ای که شما از ارضای خود و لذت سریع دریافت می کنین (مانند خوردن یه غذای خوشمزه که دوستش دارین، یا خریدن یه جفت کفش مورد علاقه تون) تاثیراتی فیزیکی روی ژن های شما می گذارد اما این اثرات مشابه اون چیزیه که احساساتی مانند افسردگی و استرس روی اونا می گذارد.

فرق در آثار شادی

باربارا فردریکسون، مدیر تحقیقات در این باره توضیح می دهد: من روی اثرات فیزیکی و روانی احساس های مثبت دوستان مطالعه کردم و هماهنگی الگوی یافته ها با این مطالعه، منو به طور کامل حیرت زده کرد.

فردریکسون استاد روانشناسی و محقق اصلی این تحقیق در دانشگاه کارولینای شمالیه. اون می گوید: ما فهمیده ایم احساسات مثبت ما رو در سطح سلولی تحت تاثیر قرار می دهد اما یافته های آزمایش و تحقیقات به ما نشون داد فرقی واقعی در نوع شادی ای که ما احساس می کنیم و عاقبتای بلندمدت اون هست.

کارشناسان لذت و شادی رو به دو نوع جور واجور تقسیم می کنن. شادی هدونیک و شادی یودیومانیک. این دو واژه در توصیف شادی به وجود اومده و از دو منبع متفاوت به کار می رود. شادی هدونیک از پیروی و تکرار تجربه هایی به دست میاد که شخص به واسطه اونا لذت رو کسب کرده. مانند تجارب مثبت بسیاری که از خوردن مواد غذایی عالی یا بو کردن گل های قشنگتر به دست میاد. این دست از شادی ها به واسطه برآورده شدن تمایلات فردی بروز پیدا می کنه.

شادی یودیومانیک یه جور از شادیه که از مصرف چیزی به دست نمی آید، بلکه از یه تلاش همیشگی هم جهت با به دست آوردن نتیجه ای بزرگ تر و مهم تر به دست میاد؛ یعنی همون شادی ای که در جهت تلاش واسه معنا دادن به زندگی به دست می بیاریم، مانند فعالیت های اجتماعی و کارای خیری که واسه بهتر شدن زندگی خود یا بقیه انجام می بدیم.

در تحقیقات فوق محققان در علوم جور واجور تلاش کرده ان، اثرات رفتارای اجتماعی رو روی سلامت روانی و فیزیکی افراد آزمایش کنن.

محققان این تحقیق علمی می می گن نکته باحال، تاثیر احساسات برآمده از فعالیت های اجتماعی روی ژن ها و سلول هاست که مثلا می توان تاثیر تخریبی استرس، افسردگی و غم رو به شکل پایین اومدن سطح التهاب ژن ها و ضعیف شدن سلول های سفید دید.

پایین اومدن سطح التهاب ژن ها جواب به عکس العمل ضد ویروسی اونا رو کاهش می دهد و می تونه باعث خستگی شه. هم اینکه این تغییرات در ژن ها خطر ابتلای فرد به سرطان، مریضی قلبی و فراموشی رو افزایش می دهد و می تونه به بافت های جور واجور به واسطه ملتهب شدن سلول های سفید آسیب برسونه.

شادی جمعی و عالی شما رو مقاوم تر می کنه

نکته باحال در این تحقیق ها کارکرد منفی شادی های زودگذر بر ژن ها بوده. محققان در این تحقیق به این نتیجه رسیدن که عادت به خوشحال بودن به واسطه رسیدن به اهداف فردی و کوچیک به اندازه تاثیر داغون کننده افسردگی روی ژن ها تاثیر داره. در واقع آدمایی که واسه اهدافی بزرگ تر در جامعه و به صورت جمعی تلاش می کنن و به دنبال شادی های بزرگ تری هستن، سطح پایین تری از التهاب و سطح بالایی از مقاومت علیه ویروس ها رو نشون می دادن.

در واقع یه جور از شادی که از تلاش واسه فعالیت های اجتماعی، خوب بودن در جمع و داشتن اهداف عالی میاد، تاثیر ژنتیکی بسیار مثبت تری داره. از این روست که فردریکسون، سرپرست تحقیقات می گوید باید بدونین که امروز چه احساسی داشته باشین؛ اونم در چه سطح و وسعتی در سطح سلول های شما و سلامتی تون موثر هستش. اما به چه دلیل کسائی که به دنبال شادی در جمع و ایجاد شادمانی و خوشحالی و راضی بودن در جامعه هستن، زندگی بهتر و جسمی سالم دارن؟

نظریه محققان اینه که شاید کسائی که تلاش خودخواهانه دارن، یعنی فقط به فکر خوشحال کردن خودشون هستن، با کوچیک ترین اتفاقی و خیلی راحت تموم منابع دستیابی به لذت و شادی خود رو از دست میدن. از این رو همیشه در تلاش واسه جفت و جور شادی های کوتاه مدت خود هستن، اما آدمایی که واسه نوع دوستی تلاش می کنن و در همکاری و همیاری دیگری و در کنار افراد دیگه شادی خود رو جست وجو می کنن، می دانند اون چه براش تلاش کرده ان، خیلی راحت از بین نمی رود و نتیجه تلاششون رو در وسعتی بزرگ تر می بینن. با داشتن شادی های عالی شما حتی اگه آسیب ببینین، مریض شید، یا عزیزی رو از دست بدین و رنج بکشین، جامعه ای که براش خیلی با جدیت و تلاش زیاد کار کرده اید، از راه تشکر به شما کمک می کنه.

تاثیر نوشتن احساسات مثبت بر کاهش استرس و اضطراب

یافته های تحقیقات نشون دهنده اون هستش که نوشتن احساسات مثبت در کاهش استرس و اضطراب موثره.

به گزارش ایسنا، به نقل از ساینس، تحقیقات قبلی نشون دهنده اون بود که نوشتن درباره احساسات منفی می تونه سلامت روان رو بهتر کنه و با سلامت جسم هم در ارتباطه.

دراین جهت محققان اعلام کردن: استرس بر سلامت جسم هم تاثیر می ‎گذارد و در واقع عواملی مانند افسردگی و اضطراب باعث کاهش سلامت جسمی می شن.

تحقیقات بسیاری درباره نوشتن احساسات منفی انجام شده و یافته های نشون می دهد که نوشتن این احساسات می تونه واسه مقابله با حالات ناخوشایند اثر داشته باشه، اما نوشتن احساسات مثبت هم می تونه منتهی به اثر مثبت در افراد شه.

تحقیقات گذشته نشون داده که ۲۰ دقیقه نوشتن درباره احساسات مثبت طی سه روز متوالی منتهی به بهتر شدن روحیه افراد می شه.

البته در بعضی موارد گفته شده که حتی دو دقیقه نوشتن در روز هم تاثیر مثبتی داره.

یافته های تحقیقات قبلی نشون دهنده اون بود که نوشتن درباره تجربیات مثبت در بهبود خلق و خو موثره، اما تاثیر اون بر اضطراب بررسی نشده بود.

این بررسی در بین ۷۱ نفر فرد سالم که بین ۱۹ تا ۷۷ سال سن داشتن انجام شد.

در این آزمایش از یه گروه ۳۷ نفره درخواست شد تا درباره تجربیات عجیب زندگی خود به مدت ۲۰ دقیقه در روز بنویسن و این کار رو واسه سه روز متوالی بکنن و گروه دیگه که ۳۴ شرکت کننده بودن هم درباره یه موضوع بی ربط شروع به نوشتن کردن.

از اونجا که این آزمایش نیاز به هزینه و یا صرف وقت با دکتر نداره، گزینه بسیار خوبیه تا هر فردی اون رو انجام بده.

این بررسی در مجله Health Psychology منتشر شده.

راه های افزایش هورمون شادی

چیجوری یه زندگی سالم داشته باشیم؟

ایسنا خوشحال بودن

About the author