تاثیر عادات روزانه بر سوخت و ساز بدن

کارکرد درست متابولیسم بدن رابطه ای مستقیم با تناسب اندام افراد با اضافه وزن داره پس اگه متابولیسم شما در وضعیت نرمال نباشه خیلی راحت نمی تونید روی تناسب اندام تمرکز کنین.

به گزارش آلامتو و به نقل از بدونیم؛ بذارین اول با این توضیح شروع کنم که به چه دلیل متابولیسم یا همون سوخت و ساز بدن برامون مهمه. ساده می گم متابولیسم یا همون سوخت و ساز چگونگی شکستن مواد مغذی که از غذاها دریافت می کنیم رو کنترل می کنه. واسه تجزیه غذاها به انرژی نیاز داریم، و اینجاس که متابولیسم کارش شروع می شه. سوخت و ساز به موجودات اجازه رشد و تولید مثل میده، ساختارشان رو حفظ می کنه و به محیطشان جواب میده.

کارایی هست که بدون اینکه بدونیم انجام می دیم، و به سوخت و سازمان آسیب می رسونن. شاید تعجب کنین که چیجوری عادات روزمره ای که دارین باعث آسیب رسیدن به سوخت و ساز بدنتون می شه. اگه می خواین جلوی از بین رفتن متابولیسم بدنتون رو بگیرین پس باید از انجام اینجور فعالیتایی دوری کنین. می دونم شاید سخت به نظر بیان اما ارزش امتحان کردن رو داره!

در ادامه این ۱۵ مورد رو براتون توضیح میدم.

  1. بدنتون به اندازه کافی آب دریافت نمی کنه

بدن رو بدون آب نگه ندارین، مخصوصا بعد از اینکه از خواب بیدار میشین. وقتی می خوابید بدنتون به مدت ۶ تا ۸ ساعت هیچ گونه آبی دریافت نمی کنه. ۶۰ درصد بدنمون رو آب تشکیل داده – باید روزانه دست کم ۲ لیتر آب به بدنمون برسونیم. شبا اگه حالش رو داشته باشین که واسه آب نوشیدن از جای گرم و نرم خود بلند شید بیشترین حد یه لیوان آب می خورین، که بازم نمی تونه از کم آب شدن بدن جلوگیری کنه.

بهترین کاری که می تونین انجام بدین اینه که بعد از بیدار شدن از خواب دو لیوان آب بخورین. نتیجه این کار افزایش انرژی، کاهش نفخ، و هم اینکه کاهش اشتها هستش.

  1. زیاد کافئین مصرف می کنین

زیاد یا کم، بیشتر ما طوری معتاد نوشیدنیای شامل کافئین هستیم، قهوه، چای و یا نوشیدنیای گازدار. حتی بعضی بدون کافئین نمی تونن در روز سرپا بمونن. اما براساس گفته متخصصین تغذیه، کافئین می تونه جلوی اشتهایمان رو بگیره. استفاده زیادتر از اندازه نوشیدنیای کافئین دار ممکنه باعث شه در طول روز احساس سیری کنین. پس از یه مدت میفهمید به اندازه کافی غذا نخوره اید، ولی دیگه دیر شده. حتی اگه شام هم بخورین بدن نمی تونه همون موقع مواد مغذی رو بشکنه. مقدار کافئین مصرفی خود رو کم کنین. مثلا تلاش کنین روزی یه فنجون بزرگ و یا دو فنجون کوچیک قهوه بخورین. می تونین به مرور مقدار کافئین دریافتی خود رو هم کم کنین.

  1. مصرف الکل سرعت سوخت و ساز رو کم می کنه

مصرف هرگونه نوشیدنی الکلی باعث می شه توانایی سوزوندن چربی بدن کاهش پیدا کنه. مثلا چند شات می تونه چربی سوزی رو تا ۷۳ درصد کم کنه. دلیل این اتفاق اینه که الکل به جای چربی جانشین انرژی مصرفی می شه. پس اگه به سلامت خود اهمیت می دید باید این نوع نوشیدنیا رو کنار بذارین. این کار هم به نفع سوخت و ساز بدنتونه هم سلامت کل اون.

  1. آبی که می خورین فلوراید و کلر اضافی داره

آبی که معمولا استفاده می کنیم شامل فلوراید و کلره. پیشنهاد می شه آبی که شامل فلوراید و کلره رو استفاده نکنین، چون این دو ماده شیمیایی با کارکرد طبیعی تیروئید تداخل دارن. این مشکل باعث مشکل کارکرد در پروسه سوخت و ساز می شه. پیشنهاد می شه قبل از نوشیدن همیشه آب مصرفی خود رو فیلتر کنین.

  1. برنامه غذایی تون شامل سمومه

میوه و سبزیجاتی که از مغازه ها جفت و جور می کنیم معمولا شامل آفت کشا هستن. مواد شیمیایی موجود در این آفت کشا می تونه در سوخت و ساز تداخل بسازه و روند کاهش وزن رو از جا در آورد کنه. بهترین راه، به کار گیری میوه و سبزیجات ارگانیکه که بدون به کار گیری سموم رشد کردن.

  1. برنامه غذایی تون ارگانیک نیس

جدای میوه و سبزیجات، گوشت، تخم مرغ و لبنیاتی که استفاده می کنین هم ارگانیک هستن؟ باید این موارد رو هم ارگانیک استفاده کنین چون هورمونایی که به حیوانات تزریق می شه روی گوشت و اجناس اونا هم تاثیر داره. این هورمونا روی هورمون مربوط به رشد، تولید مثل، کارکرد تیروئید و اشتهای آدم هم تاثیر منفی می ذارن. به کار گیری اینجور کالاهایی کارکرد سوخت و ساز بدن رو سخت می کنه، پس دفعه بعدی که به فروشگاه رفتید حتما به دنبال اجناس ارگانیک باشین.

  1. قبل از خواب مقدار زیادی کالری مصرف می کنین

این یکی از عادات غذاییه که خیلی از ما داریم. دلایل متفاوتی واسه این کار هست، در بعضی فشار زیادتر از اندازه شغلی و در بعضی جا انداختن وعده های غذایی باعث می شه شبا این مقدار کالری از دست رفته رو با پرخوری جبران کنن. وقتی اینقدر دیر وقت غذا می خوریم یعنی دیگه فرصتی واسه پیاده روی نیس و یا نمی تونیم ۲ ساعت منتظر بمونیم تا غذا هضم شه. دلیل بروز چربی شکمی هم همینه و این چربی واسه سلامت بسیار خطرناکه. بهترین کار واسه جلوگیری از اینجور مشکلی اینه که مقدار میان وعده ها در طول روز رو افزایش بدیم. میان وعده های سالم احساس گرسنگی رو کاهش میدن، و سیر نگهتان می داره. به مرور وقتی به خونه میاید دیگه احتیاجی به زیاد غذا خوردن نمی ببینن.

  1. عاشق غذاهای فرآوری شده هستین

غذاهای فرآوری شده شامل مواد شیمیاییه. واسه همینه که این غذاها تازه می مانند و طعمی متفاوت دارن. بعضی وقتا این قوطیا و کنسروها خیلی برامون زمان می خرن. اما هوشمندانه اینه که تا جای ممکن از این غذاها دوری کنین. مواد نگهدارنده موجود در این قوطیا چربی شکمی رو زیاد می کنه، و می تونه خطر دچار شدن به دیابت نوع ۲ رو زیاد کنه و سرعت سوخت و ساز رو کم کنه. تا می تونین از غذاهای تازه استفاده کنین.

  1. اعتیاد به شیرینی دارین

من به شیرینی جات معتاد هستم و هنوزم برام سخته که در برابر غذاهای شیرین مقاومت کنم. قند موجود در شکلاتا، شیرینیا، کوکیا و بستنیا خیلی راحت جذب خون می شن و سطح گلوکز اون رو بالا می برن. این شیرینی سوخت و ساز رو هم متوقف می کنه. بهترین راه واسه مقابله با این هوس غذایی این سات که خود رو با میوه ها مشغول کنیم.

  1.  اهل آجیل نیستین

به چه دلیل آجیلا از بهترین و سالمترین میان وعده ها به حساب میان؟ جوابش اینه که آجیلا سرشار هستن از پروتئین، و از همه مهمتر، چربیای غیر اشباع. این چربیا انرژی آزاد می کنن، سوخت و ساز رو زیاد می کنن، و کلسترولای بد رو کم می کنه. پس حتی اگه اهل آجیل هم نیستین، مقداری از اون رو با سالاد خود ترکیب کنین، و بخورین. تنها یه مشت آجیل واسه یه روز به طور کامل کافیه.

  1. زیاد رژیم می گیرین

برنامه غذایی متعادل در کنار فعالیت ورزشی کمک می کنه وزن کم کنین و چربی اضافی رو بسوزونین. اما رژیمای غذایی شدید باعث بروز یافته های منفی می شه. اگه به کار گیری کربوهیدرات رو متوقف کنین و مرتب ورزش کنین در واقع جلوی پروسه تولید عضله رو هم گرفتین. کربوهیدراتا انرژی آزاد می کنن و به سوزوندن کالریا کمک می کنن. هرچقدربیشتر عضله داشته باشین ورزش هم ساده تر می شه. باید در برنامه غذایی خود از کربوهیدراتای مناسب استفاده کنین. مثلا یه فنجون برنج قهوه ای، سیب زمینی شیرین، غلات کامل، و یا نون سبوس دار.

  1. برنامه غذایی متعادلی ندارین

تقریبا بیشتر روزا برنامه غذایی مناسب و متعادلی رو رعایت نمی کنیم. بعضی وقتا فقط مقداری پروتئین و کربوهیدرات و یا فقط کربوهیدرات، و یا ترکیبی از پروتئین، مواد معدی و کلسیم. اما اینجاش خیلی مهمه که ما از همه این موارد به مقدار متعادل نیاز داریم.

پروتئین به رشد عضلات کمک می کنه، در رشد کودکان هم خیلی با اهمیته. سوخت و ساز بدن رو تقویت می کنه، و بدون اینکه به دنبال کالری اضافی برید احساس رضایت می کنین. ویتامینای مهمی مانند D رو می تونین از نور آفتاب و یا ماهیا دریافت کنین. کلسیم هم کمک می کنه استخون هاتون قوی بمونه، و هم اینکه سوخت و ساز رو تنظیم می کنه. این غذاها رو امتحان کنین:

غذاهای پر از پروتئین:

سفیده تخم مرغ، گوشت بدون چربی، آجیلا، و ماهی

منابع پر از ویتامین D:

ماهی سالمون، و نور آفتاب

غذاهای پر از کلسیم:

ماست، شیر، پنیر، و دیگه لبنیات

  1. در ساعات مناسبی ورزش نمی کنین

صحر خیز هستین؟ اگه جوابتون بله س، کمی زودتر از خواب بیدار شید و ورزش کنین. ورزش صبحگاهی به بهتر شدن سوخت و ساز بدن کمک می کنه و هم اینکه باعث آزاد شدن انرژی و فعال شدن ذهن واسه باقی روزه. دیگه از یه ورزش چه می خواین؟

  1. به داروها تکیه دارین

به کار گیری مولتی ویتامینا، قرصای کلسیم، کپسولای آهن، این دارو واسه فلان و فلان مریضی، اگه همه این قرصا رو با هم ترکیب کنین میفهمید قشنگ می تونن یه بشقاب رو پر کنن. تلاش کنین تا جای ممکن از خوردن داروهای غیر لازم دوری کنین. قبل از استفاده داروهای بدون نیاز به نسخه حتما با دکتر خود مشورت کنین. این داروها با روند متابولیک بدنتون تداخل ایجاد میکنن، کندش می کنن، و می تونن باعث کاهش انرژی شن. به مدت زمان طولانی از داروها استفاده نکنین. نظر دکتر خود رو درباره راه حلای طبیعی و جانشین سوال کنین، مواردی مانند ورزش، برنامه غذایی مناسب و حتی مدیتیشن می تونن کمک کننده باشن.

  1. بد خوابین

مهم نیس که چقدر سرتون شلوغه، و یا اینکه نگران این هستین که فردا به بچه ها چه غذایی بدین، باید شب خوب بخوابین. پیشنهاد می شه هر شب دست کم ۷ ساعت یا بیشترین حد ۹ ساعت خواب عمیق داشته باشین. کمبود خواب می تونه تا حدود زیادی سرعت سوخت و ساز رو کم کنه. هم اینکه می تونه باعث افسردگی، بد خلق شدن، کاهش سوزوندن کالری، گرسنه شدن، ذخیره چربیا، و لیستی از مشکلات دیگه.

واسه موفق شدن به بدخوابی قبل از خواب می تونین یه حموم آب گرم برید و یا به موسیقی گوش بدید که آرامتان می کنه. هم اینکه زیاد به آینده فکر نکنین تلاش کنین هنگام خواب در زمان حال باشین.

بهترین ادویه واسه چربی سوزی

دلیل کم نشدن وزن چیه؟

بازنشر بدونیم

About the author