تاثیر مشروبات الکلی بر روی بدن و تناسب اندام

مضرات الکل واسه تناسب اندام

در مورد مضرات الکل بارها صحبت شده اما اگه هنوزم راضی نشدین بهتره مصرف الکل رو به خاطر تناسب اندام خود کنار بذارین.

به گزارش آلامتو و به نقل از مجله تناسب اندام؛ هنگام آزمایش سلامت عمومی تاان، گرایش های ورزشی شما تنها چیزی نیستن که باید در نظر داشته باشین. رژیم غذاییتان ــ غذاها و نوشیدنی ها ــ هم باید بررسی بشه.

رژیم غذایی نه فقط شامل یه چیزبرگر، یه نوشابه یا مقداری شیرینی پس از شامه بلکه یه یا دو لیوان شراب، آبجو یا هر نوشیدنی الکلی دیگری که می خورید رو هم در بر می گیرد.

الکل شک نداشته باشین بر تناسب اندامتون اثر میذاره و مهمه که بدونین چه کاری با بدنتون می کنه. اگه بازم تصمیم دارین نوشیدنی بخورین، باید اثرات بالقوه اون رو درک کنین.

دکتر خوب کامپوس، دکتر ورزشی کایروپرکتیک می گوید:مهمترین چیزی که باید بدونین اینه که اگه واسه کاهش وزن ورزش می کنین، نوشیدن الکل تاثیر سوئی بر اون می گذارد.

اگه می خواهید وزن کم کنین، یکی از بهترین کارایی که می تونید انجام بدین، اون هستش که نوشیدن الکل رو متوقف کنین. الکل، یه کالری اضافیه. ما نمی توانیم اون رو فراوری کرده یا واسه تولید انرژی استفاده کنیم پس فقط باعث افزایش وزنمون می شه.

الکل به راه های جور واجور می تونه بر شما، قبل و بعد از تمرین اثر بزاره. اثرات اون، چیزی بیشتر از تمرین نکردنه و علائم اون حتی با کمی خماری هم خود رو نشون میدن.

اثرات الکل بر تمرینات بعدی

بزرگترین تاثیری که نوشیدن الکل روی تمرینات بعدی می گذارد، هیدراتاسیونه.

آماندا ترنر، دارای مدرک RD، متخصص تغذیه و محقق دانشگاه کلرادو می گوید: الکل ادرارآوره، یعنی که باعث می شه آب اضافی از دست بدید. به خاطر همین، بدن نمی تونه الکل رو مانند دیگه مایعات جذب کنه. هنگام شروع یه تمرین اگه بیشتر از ۲٪ دچار کم آبی باشین، کارکرد شما بخوبی وقتی نخواد بود که به طور کامل هیدراته بودین.

الکل، تنها چیزی نیس که باعث از دست رفتن آب بدن می شه، پس مهمه که این مورد رو در طول زمان های خاصی از سال بخاطر داشته باشین. یه موسسه پزشکی می گوید: فعالیت بدنی دراز مدت و قرار گرفتن در برابر گرما، از دست دادن آب رو افزایش می دهد و پس ممکنه اندازه مایعات لازم روزانه رو بیشتر کنه.

مخصوصا در ماه های تابستون، الکل قبل از یه تمرین می تونه در از دست دان آب بیشتر که به دلیل درجه گرما های بالا، بیشتر غیر قابل اجتنابه، نقش داشته باشه.

الکل و متابولیسم

الکل، یه سمه و وقتی که مصرف شه، بدن شما تلاش می کنه اون رو متابولیزه کنه تا بتونه اون رو از سیستم بدنتون حذف کنه.ک امپوس می گوید: هر وقتی که ما یه سم می خوریم، کبد ما باید اون رو خنثی سازه. این مسئله، کبد رو وا می سازه که سخت تر کار کنه و بر متابولیسم اثر میذاره. در طول فرانید متابولیزه کردن، کبد شما از گلیکوژن خالی می شه، این بدون معناست که بدن شما ذخایر گلیکوژن کمتری داره.

جورجی فیر، دارای مدرک RD و نویسنده Lean Habits For Lifelong Weight Loss می گوید: صبح روز بعد، پس از اینکه در شب قبل چند نوشیدنی خوردید، ذخایر کربوهیدرات کمتری دارین، پس ایستادگی تون کاهش می یابد. علاوه بر اندازه ایستادگی پایین تر، بیشتر مستعد افت فشار خون در طول کارکرد ورزشی هستین.

به خاطر این، فیر به ورزشکارانش می گوید که اگه می خوان چند لیوان شراب بخورند، این کار رو شب قبل از یه دوی طولانی یا یه مسابقه دوچرخه سواری ۵ ساعته، انجام ندن. شما می خواهید که بدنتون هر چقدر که می تونه، گلیکوژن ذخیره کنه.

اثرات الکل بر ریکاوری عضلات

وقتی که صحبت از ریکاوری می شه، کارشناسان بیشتر دوباره به کم آبی اشاره می کنن. ترنر می گوید الکل، زمان ریکاوری رو طولانی می کنه، چون در واقع با نوشیدن اون، باعث کم آبی بیشتر بدنتون می شید. کامپوس موافقه و می افزاید که شما باید مصرف الکل رو باید به بعد از وقتی که پس از تمرین، غذا و آب کافی به بدنتون رساندید، بندازین.

کامپوس می گوید: شما اول باید روند ریکاوری و آبرسانی رو سپری کنین.

الکل، ریکاوری رو از جا در آورد می کنه، چون بدنتون به عنوان یه سیستم واحد فعالیت می کنه، نه یه سیستم تک. به گفته کامپوس، وقتی که کبدتون درگیره و الکل رو در سیستم شما متابولیزه می کنه، می تونه سیستم گوارش و کلیه های شما رو هم درگیر کنه ــ چون همه اون ها با هم کار می کنن ــ و بر ریکاوری تاثیر بزاره.

الکل و سلامت عمومی

الکل علاوه بر ایجاد مزاحمت واسه ریکاوری و تمرینات بعدی شما، بر سلامت عمومی تون هم اثر میذاره.

ترنز می گوید: اگه در شب چندین نوشیدنی بخورین، می تونه بر خوابتون تاثیر بزاره. الکل بر خواب عمیق ــ که ریکاوری بدن در اون هنگام اتفاق می افتد ــ تاثیر میذاره. خواب عمیق، هنگامیه که سیستم ایمنی در اون احیا می شه، بطوریکه می تونه بر سنتز عضلانی تاثیر بزاره.

ترنز به خطرات دیگه مانند افزایش خطر دچار شدن به مریضی قلبی و دیابت واسه اون هایی که زیادتر از اندازه نوشیدنی مصرف می کنن (بیشتر از یه لیوان در روز واسه خانوم ها و بیشتر از دو لیوان در روز واسه آقایون) اشاره می کنه.

واسه داشتن یه سبک زندگی سالم، لازم نیس بطور کامل از الکل دوری کنین اما مهمه دفعه بعدی که به سراغ یه نوشیدنی می روید، ضررهای بالقوه اون رو یادتون باشه.

بهترین غذاها واسه تقویت و زیبایی موی سر

راه درمان کشیدگی عضله همسترینگ چیه؟

مجله تناسب اندام مضرات

About the author