دسته بندی: آموزشی
تاثیر مصرف الکل، سیگار و قهوه قبل از ورزش

قهوه

حیرت انگیزه که چیجوری محرک ها اینجور نقش های مهمی در زندگی بسیاری ازما اجرا می کنن. همه ی افراد، محرک مخصوص خودشون رو دارن: قهوه صبحگاهی، یه نوشیدنی در عصر، یه استراحت کوتاه واسه کشیدن سیگار یا مواردی دیگه. تموم این محرک ها ممکنه باعث شن که احساس بهتری پیدا کنین اما می دونین که اون ها چه تأثیری بر تمرین تون می گذارن؟

کافئین

وقتی که شما قبل از تمرین تون یه فنجون قهوه می نوشید

  • شما سوزوندن گلیکوژن رو از جا در آورد می کنین. گلیکوژن، قند خونه و چیزیه که بدن تون واسه تولید انرژی ازش استفاده می کنه. اما وقتی که بدن تون نتونه گلیکوژن بسوزونه، باید به سراغ چربی بره که باعث چربی سوزی بهتر و مؤثرتر در طول تمرین تون می شه.
  • شما درد و خستگی کمتری احساس می کنین. کافئین، مانع تولید آدنوزین (ماده ای شیمیایی که به بدن تون می گوید شما خسته اید) می شه. هم اینکه باعث می شه مغزتون، آدرنالین و اندورفین در بدن تون ترشح کنه که این دو هورمون، درد رو کاهش میدن. این می تونه سوختگی عضلانی رو کم کنه و به شما “نیروی پایداری” بهتری واسه تمرین تون دهد.
  • خوابتون صدمه می بیند. کافئین، سیستم عصبی مرکزی شما رو تحریک می کنه و اون تحریک، می تونه با خواب شما تداخل داشته باشه. اگه خوب نخوابید، بدن شما قادر نخواد بود پس از تمرینات تون، خودشو بازسازی کنه.

کافئین، امتیازات و مشکلات خودشو داد، پس انتخاب با خودتونه که مطمئن شید تعادل رو به درستی برقرار می کنین.

الکل

نوشیدن الکل قبل از تمرین

  • بر هیدراتاسیون شما اثر می گذارد. بدن شما تلاش می کنه الکل رو خارج کنه و این کار رو از راه ادرار شما انجام می دهد. ادرار کردن زیادتر از اندازه، بدون آبرسانی پس از اون، باعث می شه در آخر دچار کم آبی شید که این مسئله، منتهی به کاهش کارکرد بدنی و عضلانی می شه.
  • کارکرد مغزی رو کاهش می دهد. الکل، متابولیسم گلیکوژن رو از جا در آورد می سازه، یعنی بدن شما انرژی کمتری واسه سوزوندن داره. اگه احساس پریشونی، نبود تمرکز یا بی انگیزگی میکنین، دلیلش مصرف الکله.
  • سنتز پروتئین رو کاهش می دهد. الکل، جذب تموم مواد مغذی از جمله پروتئینی که بدن شما واسه تولید بافت های عضلانی جدید نیاز داره رو از جا در آورد می سازه. این، منتهی به کاهش رشد عضلانی و ریکاوری کندتر بعد از تمرین تون می شه.
  • کارکرد قلب عروقی رو کاهش می دهد. الکل، خون تون رو رقیق می کنه و این مسئله فعالیت قلبی عروقی رو کاهش می دهد و منتهی به ریکاوری کندتر می شه.
  • تولید انرژی رو آهسته می کنه. الکل، مانع جذب چربی ها و کربوهیدرات ها بوسیله بدن می شه. بدن واسه تولید گلیکوژن به اون ها نیاز داره، در نتیجه انرژی کمتری تولید می کنه.
  • اگه هدف شما اینه که سخت تمرین کنین، بهتره دست کم ۲۴ ساعت قبل از تمرین، الکل مصرف نکنین.

نیکوتین

وقتی که سیگار می کشید

  • سطوح کورتیزول افزایش می یابد و باعث می شه بدن تون طوری عکس العمل نشون بده که انگار تو یه موقعیت استرس زا قرار داره. نتیجه اون، کاهش جذب مواد مغذیه.
  • به خاطر کاهش جذب مواد مغذی، جذب و سنتز پروتئین کاهش می یابد. بدن شما اسیدهای آمینه لازم واسه تولید فیبرهای عضلانی جدید رو در اختیار نداره که منتهی به رشد و ریکاوری کندتر می شه.
  • سیستم ایمنی شما دچار مشکل می شه و باعث می شه که آسون تر مریض شید. با در نظر گرفتن اینکه ورزش، کارکرد سیستم ایمنی بدن رو سرکوب می کنه، اضافه کردن سیگار به این مخلوط، فقط شرایط رو بدتر می کنه.
  • جذب اکسیژن سخت تر می شه. سیگار کشیدن به ریه های شما آسیب می رساند و مانع جذب درست اکسیژن بوسیله اون ها می شه. کارکرد عضلات و بخش های شما بدون اکسیژن کافی، کاهش می یابد.

واسه آدمایی که تلاش دارن متناسب شن، توده ی عضلانی شون رو زیاد کنن و چربی سوزی کنن، سیگار کشیدن یکی از بدترین کارهاییه که می تونن بکنن.

افزایش قد با حرکات کششی ستون فقرات

چیجوری چربی بیشتری بسوزونیم؟

تمرینات ورزشی مجله تناسب اندام

برچسب ها :

ناموجود