تاثیر هدف بر سلامت

داشتن هدف در زندگی یه مسئله مهمه که می تونه آینده شما رو تضمین کنه و در رسیدن به موفقیت شما تاثیر زیادی داشته باشه اما با هدف بودن چه ربطی با سلامت بدن داره؟

به گزارش آلامتو و به نقل از آی بانو؛ هدف دار و با انگیزه بودن در زندگی شاید شامل خوشبختی نباشه، اما تحقیقات نشون می دهد که می تونه سلامت و طول عمر رو زیاد کنه.

دکتر رندی کوهن، متخصص مریضی های قلبی و عروقی و مدیر بخش پزشکی دانشگاه Medical Practice Associates در بیمارستان Mount Sinai St. Luke’s-Roosevelt در نیویورک می گوید، هدف دار بودن در زندگی هیچ گونه تعریف قراردادی مشخصی نداره، اما کل نظرات مربوط به اینه که هدف، حسی معنا داره و این احساس رو در فرد بوجود می آورد که زندگی ارزش زیستن داره.

قلبی سالم تر

دکتر کوهن و همکارانش با بررسی اطلاعات ده مطالعه از کل ۱۳۷۰۰۰ مرد و زن، طبق تخمین ها و نظرات روانشناسان به این نتیجه رسیدن آدمایی که حس هدفمندی کمتری داره، احتمال بیشتری داره که دچار سکته مغزی، حمله قلبی و یا مریضی های عروقی تصلب شرائین که نیازمند جراحیست، شن.

در شرایط مشابه خطر کم تری افراد هدف دار رو تهدید می کنه. کوهن می گوید که در این افراد خطر مرگ و میر تا ۲۳٪ کم تر و مشکلات قلبی و عروقی تا ۱۹٪ پایین تر بود.

در مقایسه ی مواردی که به سلامت کمک زیادی می کنن، اشتیاق به ورزش کردن نسبت به بقیه موارد، زندگی رو هدف دار تر جلوه می دهد.

به گفته ی کوهن که یافته هاش در انجمن قلب امریکا در جلسات علمی سبک زندگی EPI در سال ۲۰۱۵ در بالتیمور ارائه شد، اون چیزی که بسیار قابل توجه بود جدا از اینکه در چه کشوری مطالعه می کنین و بدون در نظر گرفتن اینکه چه هدفی رو در زندگی دنبال می کنین، اثرات مشابهه.

مطالعه ی منتشر شده در ۲۰۱۴ نشون دهنده اون بود که افراد بالاتر از ۶۵ سال که اهداف شخصی و رفاهی دارن، عمر طولانی تر دارن. در بین ۹۰۰۰ نفری که تو یه دوره ی هشت و نیم ساله بررسی شدن، تنها ۹٪ از آدمایی که از بیشترین رفاه بهره مند بودن، مردند، در حالی که اگه بخوایم مقایسه کنیم ۲۹٪ از آدمایی که کمترین اندازه رفاه رو داشتن، مرده بودن.

مواظبت از مغز

امتیازات زندگی هدف دار فقط به سلامت قلب محدود نمی شه. تحقیقات انجام شده در دانشکده ی پزشکی دانشگاه Rush در شیکاگو اثبات می کنه که زندگی هدف دار از ذهن مواظبت می کنه.

دکتر پاتریکا ای. بویلر، متخصص مغز و اعصاب مرکز مریضی فراموشی Rush عقیده داره هدف هر اون چیزی که باشه به مغز انعطاف پذیری می بخشه. هدف، مغز شما رو در برابر اثرات مریضی هایی مانند فراموشی قوی تر و مقاوم تر می کنه.

شرکت کنندگان در پروژه سالخوردگی و حافظه Rush با آزمایش سالیانه و اهدای عضو موافق هستن پس بافت مغزی بعد از مرگ می تونه مورد آزمایش قرار گیرد. برابر با چهار مطالعه منتشر شده به وسیله ی تیم تحقیقاتی، موضوعاتی که در اندازه هدف بالاترین امتیاز رو داشتن عبارت بودن از:

  • احتمال دچار شدن به مشکلات شناختی ناچیز تا ۲۹٪ کمتر شده بود
  • احتمال دچار شدن به مریضی فراموشی تا ۵۲٪ کمتر شده بود.
  • احتمال بروز زوال عقل تا ۵/۲ مرتبه کاهش داشت..
  • احتمال سکته مغزی تا ۴۴٪ کاهش پیدا کرده بود.
  • احتمال انسداد سلول های خونی مغز که به بافت مغز آسیب می رساند تا ۵۲.۳٪ با کم شدن روبرو بود.

چگونگی ی کارکرد هدفمندی چیجوریه؟

چیزی که درمورد حس هدفمندی هست اون هستش که مزیت های اون واسه مغز و بدن به طور کامل شناخته نشده.

دلایل نشون می دهد آدمایی که باورند دارن زندگی معناداره، از سلامتشون بهتر مراقبت می کنن. روانشناسان در دانشگاه میشیگان و دانشگاه ویسکانسین به این نتیجه رسیدن که زنان و مردانی که به طور منظم و دوره ایی آزمایشات کلونسکوپی، ماموگرافی، پروستات، پاپ اسمیر و کلسترول انجام میدن شاید رتبه ی بالاتری در هدفمندی کسب می کنن.

امتیازات بالاتر در اندازه هدفمندی به معنی گذروندن روزای کمتر در بیمارستان تعبیر می شه.

دکتر بویل عقیده داره که یه زندگی هدف دار از اثرات روحی و روانی هم برخورداره. به گفته ی اون، دلایلی هست که نشون می هد هدفمندی در زندگی از مغز در برابر اثرات منفی مواظبت می کنه. تحقیقات نشون میدن که حس قوی هدف دار بودن با ترشح سطح کمتری از هورمون استرس موسوم به کورتیزول، که روی سیستم های جور واجور بدن اثر میذاره، ربط داره.

پیدا کردن هدف

سوال کوهن ایه که اگه فردی هدف خاصی نداشته باشه، واقعا راهی واسه بهبود شرایطش هست که بشه پیشنهاد کرد؟

دکتر ماری جو کریتزر، موسس و مدیر مرکز معنویات و سلامت در دانشگاه مین استوا باور داره که جواب این سوال مثبته. اون این مراحل رو در جلسه و وب سایت دانشگاه مورد بحث قرار داد. دکتر کریتزر می گوید تامل در مورد استعداد ها بهترین قدم واسه شروعه. بعد می افزاید که به نیازای جهان نگاه کنین، با افراد و جامعه ای که دوست دارین شروع کنین: از خودتون سوال کنین، با در نظر گرفتن نعمت ها و استعدادهای منحصر به فردی که در اختیارتون قرار داده شده چیجوری می تونید، متفاوت باشین؟

بوتنر در سخنرانی در سال ۲۰۱۰ در کنفرانس TED گفت: در زبون اکیناوان، حتی یه کلمه واسه بازنشستگی وجود نداره. عوضش، یه کلمه هست که در تموم عمر در اعماق وجودتون نفوذ می کنه و اون “ikigai” است. تقریبا ترجمه ی اون انگیزه ی بیدار شدن در روزه.

دان بوتنر نویسنده ی The Blue Zones دریافت که در فرهنگ هایی که افراد عمر طولانی تری دارن به طور عادی چیزایی رایجی رو با همدیگه به اشتراک می گذارن: رژیم سالم، سبک زندگی سالم و هدف داشتن.

یکی از نقاط آبی که بوتنر درباره ی اون نوشت اکیناوا ژاپن است.

هدف از زندگی چیه و واسه چه هدفی باید زندگی کنین؟

چیجوری ترس از نا امید کردن بقیه رو از بین ببریم؟

آی بانو

About the author