دسته بندی: آموزشی
تاثیر هورمون کورتیزول بر کاهش وزن

کاهش وزن واسه خیلیا یه هدف ساده س! و هروقت که بخوان میتونن وزن خود رو کم کنن اما واسه بعضی از افراد کاهش وزن با وجود رژیم لاغری و ورزش منظم بسیار سخته! دلیل اون چیه؟

به گزارش آلامتو و به نقل از بدونیم؛ اگه مرتب ورزش می کنین و غذاهای سالمی می خورید اما هنوز وزن نکردین دلیلش می تونه هورمونی به نام کورتیزول باشه. این هورمون در بدن نقش بسیار مهمی داره چون باعث عکس العمل ما به خطر می شه. البته اگه سطح این هورمون در بدن زیاد باشه یه سری مشکلات واسه بدن به وجود می آورد که سندروم کوشینگ نامیده می شه.

معمولا این هورمون وقتی که تحت فشار استرس هستین تولید می شه. به خاطر همین به کورتیزول هورمون استرس هم می گن. تولید بیشتر از اندازه این هورمون به عضلات آسیب میرسونه و روی متابولیزم بدن تاثیر منفی میذاره و در نتیجه باعث چاقی شکمی می شه.

نشونه های کورتیزول بالا:

  • حالتای عصبانیت، نگرانی و افسردگی
  • خستگی دائم حتی اگه کاری انجام نداده باشین
  • سر درد
  • تپش قلب و فشار بالا
  • اشتهای زیاد یا کم و زیاد شدن وزن
  • مشکلات گوارشی
  • تکرر ادرار، یبوست و اسهال
  • مشکلات خواب
  • کمبود حافظه
  • کاهش سیستم دفاعی بدن
  • چروک پوست و موی صورت
  • صورت پف کرده و چربی گردن

چیجوری این هورمون رو کاهش بدیم؟

غذاهایی که نباید بخورین:

کافئین، الکل، غذاهای پر از شکر، شیرین کننده ها و پتاسیم.

غذاهایی که باید بخورین:

غذاهای پر از فسفاتیدیل سرین مثل شاه ماهی و پروتئینا.

غذاهای پر از فنیل آلانین مثل، جوجه، تخم مرغ، برنج قهوه ای، بروکلی، کدو و کنگر فرنگی.

غذاهای پر از تریپتوفان مثل برنج، سویا، گوشت، تخم مرغ، شیر و مشتقات.

غذاهای پر از ویتامین B5 مثل خرما، بادام، شیر، سالمون و بلغور جو.

تعداد وعده های غذایی رو بیشتر کنین: ۵ وعده در روز به مقدار کافی و مناسب غذا بخورین. هیچوقت تلاش نکنین که یکی از وعده ها رو خط بزنین چون این کار باعث افزایش تولید کورتیزول می شه.

ورزش کنین: ۳ بار در هفته ورزش کنین اما مدت اون بیشتر از ۵۰ دقیقه نشه. ورزش زیاد سطح کورتیزول رو بالا می بره. هر ۷ روز هفته ورزش نکنین حتما ۲ یا ۳ روز از هفته رو استراحت کنین.

خوب بخوابین: در روز ۸ الی ۱۰ ساعت استراحت کنین تا سطح کورتیزول کاهش پیدا کرده و بدن ریکاوری شه.

ریلکس باشین: در جستجوی تکنیکای ریلکسیشن و مدیتیشن باشین و در زندگی روزانه اونا رو به کار ببرین.

از محرکا دوری کنین: نوشیدنیای انرژی زا، کافئین یا الکل مصرف نکنین.

قرص و مکملای ضد استرس استفاده کنین: ویتامین C، B5، A، فولیک اسید، زینک، جین سینگ، شیرین بیان، کروم، منیزیم، کلسیم، بابونه و جو.

به مقدار کافی آب بخورین: هر روز بدن تون رو هیدراته نگه دارین. صبحا ناشتا با شکم خالی و شبا قبل از خواب یه لیوان آب بخورین و این رو به عادت تبدیل کنین.

بهترین ادویه واسه چربی سوزی

دلیل کم نشدن وزن چیه؟

بدونیم هورمون

برچسب ها :

ناموجود