تاثیر یوگا در بهبود سرطان

یوگا

این اکتبر دقیقا یه ساله که پزشکان تشخیص دادن که مادرم گرفتار به سرطانه. با اینکه طرفداران با محبت، ۳۱ روز به صورت ظاهری از روبان صورتی استفاده می کنن، اما واسه آدمایی که از سرطان رنج می برند و از همون روزای اول تشخیص تا مدت ها بعد از درمان هم با رقابت های فیزیکی و روحی روبرو هستن، هیچ کدوم از روزای سال فرقی نمی کنه.

به گزارش آلامتو به نقل از مجله سلامت ؛ مادر من در رویایی با سرطان جربزه و مناعت طبعی عالی از خود نشون داد. اون درزمان روند درمان، به سرگرمی جدیدی علاقمند شده بود، یوگا. مشاور و راهنمای مخصوص مرکز درمان سرطان که مادرم در اون شرکت داشت اون رو تشویق می کرد که در کلاس های یوگا شرکت کنه، چون خودش هم با کمک یوگا غول سرطان رو شکست داده بود. من هیچوقت تصور نمی کردم که مادر ۷۱ ساله من اینجور عاشق و عاشق یوگا شه.

تحقیقات اثبات می کنه که تمرینات یوگا درزمان درمان سرطان، به طور اساسی موجب بهبود علائم فیزیکی سرطان مثل درد و خستگی بیش از اندازه می شه. هم اینکه براساس خبرنامه دانشگاه پزشکی هاروارد، یوگا از اندازه استرس و اضطراب می کاهد که در آخر منتهی به ضربان قلب منظم، فشار خون پایین تر و سهولت در تنفس می شه. مضافا، مریضایی که تمرینات یوگا انجام میدن در مقایسه با آدمایی که مبادرت به تمرینات یوگا نمی ورزند، حساسیت کمتری نسبت به درد نشون میدن، پس تحمل طول درمان براشون راحت تر هستش.

امتیازات یوگا اون طرف بهبودی های جسمانیست و فقط به اون ختم نمی شه، هم اینکه محققان دانشگاه دوک اثبات کردن که چیجوری یوگا در کنار مدیتیشن از شدت افسردگی، اضطراب و بی خوابی کم کرده و به مریض کمک می کنه تا شرایط روحی سالمی داشته باشه. تحقیقات پزشکی بر این واقعیت که سال ها از طرف مربیان یوگا و مراکز سرطان شناسی مطرح می شد مربوط به اینکه بیماران در هر مرحله از سرطان و حتی نجات یافتگان سرطان می تونن از امتیازات یوگا بهره مند شن، صحه گذاشت. این امتیازات هم جنبه جسمی و هم روحی دارن.

اینجا به ۴ نمونه از این امتیازات اشاره می کنیم:

  1. یوگا به کنترل افسردگی، ترس و اضطراب کمک زیادی می کنه.

افسردگی و ترس شدید از مرگ در بین مریضایی که فشارهای روحی به وجود اومده بوسیله تشخیص سرطان رو متحمل می شن، بسیار شایعه. حمله مریضی و درمان های طاقت فرسا موجب شدید شدن اضطراب می شه. محققان پرده از این راز برداشتند که تنفس های یوگا که با عنوان حرکات تنفسی شناخته می شن، اثرات مثبتی روی کارکرد سیستم ایمنی، ناهماهنگی سیستم عصبی خودکار و مریضی های روانی یا مربوط به استرس داره.

یعنی، تمرینات تنفسی، سیستم تنفسی رو تقویت کرده و عصب ها رو تنظیم می کنه که منتهی به آرامش عمیق بدن و ذهن می شه. فعالیت های یوگا مثل تمرینات تمدد اعصاب منتهی به کاهش احساس اضطراب در فرد می شه. با کمک تمرینات یوگا، گردش خون رو زیاد کرده و با حرکات درست مدیتیشن و تنفس های عمیق اجازه بدید که اندوه، ترس و بدبینی ها از شما دور شن و به درستی آرامشتان رو بازیابید و استرس رو از خود دور کنین. نکات کلیدی این پدیدهِ درمانی به زیبایی از طرف سیرا کمپل، که سرطان تخمدان رو شکست داده تو یه ویدیو مبنی بر کاهش استرس و بهبود چرخه خواب، بیان شده.

  1. یوگا اثرات مثبتی روی خلق و خو داره.

حقیقت امر اینه که ورزش کردن موجب ترشح هورمون اندورفین می شه و اندورفین موجب بهبود خلق و خو می شه. تمرینات منظم یوگا، حتی اگه این تمرینات ملایم باشن موجب ترشح اندورفین در بدن می شه، پس بی درنگ اثرات مثبتی رو روی خلق و خو تجربه می کنین.

بعضی از تحقیقات بر این اشاره داره که یوگا موجب افزایش اندازه گاما آمینوبوتریک اسید که انتقال دهنده های عصبی ان شدهو نقشی کلیدی در تنظیم سیستم عصبی، بهبود خلق و خو و دیدگاه شما به زندگی داره. هم اینکه تمرینات منظم یوگا باعث افزایش اعتماد به نفس می شه چون احساس بهتری نسبت به سیمای خود، توانایی های خود و روی هم رفته شرایط جسمی خود، دارید.

  1. یوگا موجب کاهش دردهای فیزیکی می شه.

علاوه بر مشکلات جانبی مشخص و روانی سختی بار درمان سرطان، فشارهای روحی منجربه پیدایش دردهای فیزیکی هم می شه. انجام فعالیت های ورزشی ملایم که تغییراتی کوچیک در اون اعمال شده، دردهای فیزیکی که شخص در طول درمان سرطان متحمل می شه رو کاهش می دهد و محققان براساس گزارش ها اثبات کرده ان، زنائی که به طور خاص پس از بهبودی به تمرینات یوگا می پردازند، درد و استرس کمتری رو متحمل می شن.

حرکات ملایم و هدایت شده، کمک زیادی به جنب و جوش بیشتر، گردش خون بهتر و کاهش فشارهای عضلانی و در آخر تسریع مراحل خوب شدن می شه.

  1. تشکل های یوگا نقش حمایتی اجرا می کنن.

واسه تامین هزینه های درمان سرطان، وجود یه سیستم حمایتی حیاتیست، نه فقط واسه فرد گرفتار به سرطان بلکه واسه نزدیکان و آشنایان اونا. پشتیبانی جامعه از اونا در هر مرحله از بهبودی که باشن، براشون فوق العاده ارزشمنده، به خصوص ملاقات و گفتگو با آدمایی که رنج اونا رو درک می کنن.

خواه این ملاقات و گفتگو در مکانی خاص باشه یا به صورت آنلاین، تعامل و درک دوطرفه از طرف آدمایی که در شرایط مشابهی با شما قرار دارن حس طبیعی بودن و امنیت القا می کنه. به درستی مادرم بهره زیادی از تشکل های مرکز مراقبتی سرطان گرفت و در اون مرکز در کلاس های یوگا و آشپزی شرکت کرد. به طور قطع، خود من هم درزمان شش ماهی که مادرم با من و خونواده ام زندگی می کرد و دوره های درمانش رو سپری می کرد، از امتیازات یوگا بهره جستم. حالا تقریبا هفت ماهه که سرطان به طور کامل از بدنش خارج شده و من از این واسه شکرگزارم.

پس، اگه خودتون گرفتار به سرطان نیستین اما یکی از عزیزان شما با سرطان دست به گریبانه، یوگا در کاهش فشارهای روحی هردوی شما نقش بسیار موثری داره.می تونید هر دو باهم در کلاس های یوگا شرکت کنین یا حتی در خونه با ویدئوهای آنلاین تمرین کنین. هر کدوم از راه ها رو انتخاب کنین، اثرات آرامش بخش یوگا، نه فقط تعامل جسمی و روانی بهتر واسه هر دوی شما جفت و جور می آورد بلکه اجازه می دهد که روابط خوشحال و سرشاراز امیدی داشته باشین.

امیدوارم شما این ایده ها رو با عزیزانی که متحمل رنج سرطان هستن در میان بذارین، شاید اونا هم از امتیازات تمرینات یوگا بهره مند شن. اولویت روزانه خود رو تمرینات یوگا بذارین چون یوگا چه گرفتار به سرطان باشین، یا بهتر شده از این مریضی یا از اقوام فردی که در حال جنگ با این غول زندگی خوده، می تونه حامی و پشتیبان زندگی شما باشه.

۱۰ نشونه خاموش لوسمی (سرطان خون) که نباید ندیده گرفته شن

نشونه های سرطان ریه

سرطان مجله سلامت یوگا

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *