دسته بندی: آموزشی
تبلیغات ریاست جمهوری از۳۲ سال پیش تاکنون/ عکس
انتشار پوستر واسه تبلیغات کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری، از همون دوره اول در ایران اغاز شد. روش هایی که تا الان هم قدیمی نشده.

به گزارش به نقل از مجله مهر: تلاش واسه جلب نظر مردم با منتشر کردن پوسترهای تبلیغاتی، یکی از راه های عادی و عادی در هر انتخاباته. کاندیداها با پوسترهای تبلیغاتی، هم می تونن شعارهایشان رو معرفی کنن و هم اهداف و برنامه هاشون رو.

این گزارش، نگاهی گذرا داره به تنوع پوسترهای تبلیغاتی انتخابات ریاست جمهوری در دوره های جور واجور این انتخابات در ایران. با کمی دقت در جزئیات پوسترها می تونین متوجه شباهت شعارها و برنامه ها و البته سیر تکاملی تنوع در طراحی این پوسترها شید.

دوره اول : 

انقلاب اسلامی ایران پس از تصویب نوع حکومت جمهوری اسلامی، تازه داشت پا می گرفت و از این رو، بیشترین تعداد نامزدهای ریاست جمهوری در اولین دوره وارد میدون رقابت شدن. پیروز این رقابت «ابوالحسن بنی بالاترین جایگاه» بود که چندی بعد با رای لایق نبودن سیاسی نمایندگان مجلس شورای اسلامی و تایید امام خمینی(ره) از مقام ریاست جمهوری عزل شد و به بیرون مرز کشور فرار کرد.شهید «سید احمد مدنی» یکی از رقبای اون بود که پوسترش رو می تونین ببینین:

 

 

دوره دوم :  

با عزل بنی بالاترین جایگاه، انتخابات دوره دوم برگزار شد تا مردم «محمدعلی رجایی» رو به عنوان رئیس جمهور انتخاب کنن. یه ماه بعد اما رئیس جمهور منتخب مردم در فاجعه انفجار دفتر اول وزیری به شهادت رسید تا دوره سوم انتخابات ریاست جمهوری زودتر از موعد برگزار شه.

 

دوره سوم و چهارم: 

در بحبوحه جنگ تحمیلی، انتخابات دوره سوم و چهارم ریاست جمهوری در حالی برگزار شد که کاندیداهای ریاست جمهوری، بیشتر شعارها و برنامه های خود رو براساس شرایط جنگی و معیشتی مردم بنا کرده بودن. حضرت آیت الله خامنه ای، پیروز هر دو دوره این انتخابات بود. بیشترین درصد آرای مردم به کاندیدای پیروز هم در این دوره ثبت شد تا رئیس جمهور منتخب، رای حدود ۹۶ درصد مردم رو به خود اختصاص بده.

 

 

دوره پنجم و ششم :

دوماه پس از رحلت امام خمینی(ره) در حالی که دوره چهارم ریاست جمهوری هم به پایان رسیده بود، انتخابات دوره پنجم برگزار شد. رقابت اصلی کاندیداها در این دو دوره بیشتر بر مبنای سیاستهای اقتصادی می گشت و رقبای «آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی» انتقاد از سیاستای اقتصادی دولت حاکم رو از جمله شعارهای اصلی شون قرار داده بودن. «احمد توکلی» جدی ترین منتقد و حریف هاشمی رفسنجانی در دوره ششم ریاست جمهوری بود.

 

دوره هفتم و هشتم:

رقابت اصلی در دوره های هفتم و هشتم بر محور پیشرفت سیاسی یا پیشرفت اقتصادی می چرخید. «سید محمد خاتمی» در دوره هفتم، «علی اکبر ناطق نوری» رو جدی تر از ۲ حریف دیگه خود می دید و دوره هشتم هم حضور ۸ کاندیدای ریاست جمهوری، بحث پیشرفت سیاسی و اقتصادی رو داغ نگه داشته بود. خاتمی با شعار پیشرفت سیاسی پیروز هر ۲ دوره این انتخابات شد.

 

دوره نهم و دهم:

برگشت آیت الله هاشمی رفسنجانی به صحنه رقابت انتخاباتی ریاست جمهوری، پیروزی «محمود احمدی نژاد» در هر دو دوره،شکسته شدن رکورد مشارکت مردم در دوره دهم انتخابات و البته ماجراهای سال ۸۸ از جمله اتفاقای مهم انتخابات نهم و دهم ریاست جمهوری بود. دوره نهم با ۷ کاندیدا و دوره دهم با ۴ کاندیدا برگزار شد.

دوره یازدهم :

تبلیغات کاندیداهای ریاست جمهوری دوره یازدهم، هنوز به پوسترها و تراکتا نرسیده. اما به نظر می رسه ۸ کاندیدای این دوره از انتخابات ریاست جمهوری، سخت به دنبال طرحای جدید و قابل توجه واسه فعالیتای انتخاباتی شون  باشن تا در شرایط فعلی اقتصادی تدبیر بهتری واسه معرفی خود و برنامه هاشون فکر کنن. مخصوصا اون که با وجود فرصتای کافی واسه بیان دیدگاه ها و نظرات در صداوسیما و هم اینکه برگزاری همایشای تبلیغاتی، پرداخت هزینه های بالای کاغذ و چاپ، راهی جز مدیون شدن کاندیداها به طرفداران مالی شون باقی نمی ذاره.

مطمئنا سخنان رهبر انقلاب درباره دوری کاندیداها از تبلیغات پرخرج و اکتفا کردن کاندیداها به فرصتهای تبلیغاتی صداوسیما می تونه نقش مهمی در تغییر راه و روش کاندیداها در تبلیغات انتخاباتی شون باشه.

انتخابات ۹۲ خبرگزاری مهر مطالب باحال روز

برچسب ها :

ناموجود