تبلیغات مقایسه ای چیست و چگونه عمل میکند؟

اگه پیگیر تبلیغات برنده های بزرگ دنیا باشین حتماً تبلیغات مقایسه ای رو دیدین در این روش تبلیغاتی تموم دقیق شدن و فوکوس کردن روی نشون دادن نقاط قوت نسبت به حریف اصلی است و البته معمولاً نقاط ضعف حریف هم ممکنه بازگو شه.

به گزارش آلامتو و به نقل از ibazaryabi.com؛ تبلیغات مقایسه ای به این معنا هستش که شما مستقیما محصول یا کسب وکار خودتون رو با محصول یا کسب وکار یکی از رقبا مقایسه می کنین. این راه و روش نسبت به تبلیغات عموماً توسط شرکتا به شکل یه روش هدف دار جایگاه یابی رقابتی در بین فعالیتای بازاریابی مورداستفاده قرار میگیره. در بازارهای شدیدا رقابتی، تبلیغات مقایسه ای به طور بالقوه راه و روشی واسه جدا ساختن خودتون از دیگر رقبا تو ذهن مصرف کنندگانه.

هدف

هدف اصلی تبلیغات مقایسه ای اثبات و معرفی خدمت یا محصولیه که شرکت شما ارائه کننده اون هستش و شرکت حریف شما اونو ارائه نمی کنه. ً شما واسه مشتریان چیزی جفت و جور می بیارین که جدای از خود محصول قادر به اشاره و معرفی کردن اون هستین. مثلاً غیر از اشاره به بهترین کیفیت یا کیفیت خوب، می تونین به طول عمر بیشتر مواد استفاده شده واسه تولید محصول خود نسبت به مواد مصرفی حریف خودتون اشاره کنین. واسه موفقیت در این رابطه باید به ویژگی یا کیفیتی اشاره کنین که مشتریان به اون اهمیت میدن.

قهرمون یا رقابت گر

تبلیغات مقایسه ای همیشه منطقی به نظر نمی رسه. یه برند قهرمون یا یه برندی که بیشتر از هر برند دیگه در بازار و بین مخاطبین خودش شناخته شده، بیشتر باید از این راه و روش دوری کنه. بااین وجود، یه برند رقابت گر که به رقابت با یه برند شناخته شده در بازار از این روش می پردازه بیشتر می تونه از این روش هدف دار مزیتای زیادی به دست آورد. از راه برند خودتون با یه برند برتر و شناخته شده، شما بیشتر این موضوع رو می خواین به مخاطب خود نشون بدین که برند شما از چه جنبه هایی یه برند مطرح و شناخته شده در بازار مطرح می شه. اما اگه پیش ازاین راه و روش شما خودتون به عنوان یه رهبر در بازار شناخته شده باشین، از راه مقایسه خودتون با یه برند دیگه که کمتر شناخته شده، در عمل از ارزش و اعتبار خودتون در بازار کم می کنین.

مثال

اگه مثلاً مدیریت یه شرکت کنترل آفات رو رو دوش دارین، می تونین در این رابطه مبادرت به مقایسه کیفیت، قیمت و تضمین محصول یا اعتبار خدمات خودتون با برند برتر و رهبر بازار کنین. مثلاً می تونین در تبلیغات خودتون بگید که شما همون محصول و همون کیفیت رو باقیمتی برابر ۱۰% کمتر از شرکت x عرضه می کنین. یا مثلاً یه فروشگاه محلی عرضه کننده اجناس لبنی می تونه اعلام کنه که ماست یا بستنی ما قند کمتری نسبت به ماست یا بستنی شرکت x داره. درواقع هدف دادن دلیلی روشن و منطقی به مشتری واسه خرید کردن از شماس.

خطرات یا مشکلات

در این رابطه رعایت طرف احتیاط به خاطر دوری از خطرات قانونی بسیار لازمه. اول ازهمه باید به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که اگه در تبلیغات مقایسه ای خود در مورد یکی از برنده های حریف که اعتبار و طرفداران بسیار زیادی در بازار برخورداره، چیزی بگید که از اعتبار ایشون کم بشه، بازار ممکنه نسبت به برند شما عکس العمل خوبی نشون نده. هم اینکه باید به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که با نام بردن از برند حریف در تبلیغات خود توجه مخاطبین و بازار رو به اون برند معطوف می کنین. هم اینکه باید توجه کنین که چیزی رو در این تبلیغات عنوان نکنین که بهونه ای واسه اعتراض و شکایت اون برند از شما باشه. هم اینکه باید به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که در جواب به تبلیغات مقایسه ای شما برند حریف هم ممکن پیامی رو در انتقاد از برند شما در بازار منتشر کنه.

About the author