دسته بندی: آموزشی
تبلیغات هدفمند چیست؟

موفقیت success

داستان جالبی سالها پیش درمورد فیزیوتراپی شنیدم که با فروشگاه تشک های طبی محل رابطه برقرار کرده بود و اون فروشگاه هر هفته لیست همه کسائی که از اون تشک خریداری کرده بودن رو به فیزیوتراپ میداد – یعنی لیستی از کسائی که شایدً از کمردرد رنج می بردن و همین باعث شده بود به سراغ خرید یه تشک طبی برن. با این روش فیزیوتراپ می تونست به اونا دسترسی داشته باشه تا بتونن مریض اون شن.

به گزارش آلامتو به نقل مردمون؛ ولی یه هفته که لیست رو از فروشگاه گرفته و با مشتری ها تماس گرفت، حدود سه چهارم یا ۷۵ درصد واسه درمان پیش اون اومدن؛ تقریباً سه برابر میزانی که اون همیشه از این لیست ها مشتری جذب می کرد.

به خاطر همین پیش دوستانش در فروشگاه رفت و پرسید که لیست ایندفعه چه فرقی با لیست های قبلی داشته. اونا گفتن که هیچ فرقی نداشته و لیست همیشگی بوده اما با کمی بررسی مشخص شد که اونا هر هفته لیست کسائی رو به اون می دادن که از فروشگاه تشک خریداری می کرده ان اما اینبار لیست کسائی رو داده ان که به هر دلیلی، یا نبودن مدل دلخواهشون و یا گران بودن و هر دلیل دیگه، تشکی از فروشگاه نخریده ان و اون تونست که ۷۵ درصد اونا مشتری خود کنه!

اما به چه دلیل اینجور اتفاقی افتاده؟

از نظر روانشناسی به طور کاملً منطقیه.

وقتی بخاطر کمردرد یه تشک جدید می خرید و بعد از یه فیزیوتراپ با شما تماس گرفته می شه، بااینکه ممکنه هنوز دچار کمردرد باشین اما باز با خود فکر می کنین که خوب یه تشک طبی جدید خریده اید و ممکنه بعد از چند روز دردتون بهتر شه. مطمئناً همه آدمها بهتر می دونن مجبور نشن پیش دکتر برن!

اما در موردی که می خواسته اید یه تشک طبی بخرین اما به هر دلیل موفق نشده اید، روانشناسی به طور کاملً متفاوتی روی کار میاد. شما دردی داشته اید که باعث شده واسه خرید یه تشک طبی به فروشگاه برید اما اون رو نخریده اید. پس کمردردی دارین که اذیتتون می کنه اما هنوز اقدامی جهت برطرف کردن اون انجام نداده اید. پس احتمال بیشتری هست که واسه درمان خود فیزیوتراپی رو انتخاب کنین تا یه تشک طبی جدید.

مشتری ها دو نوع هستن: کسائی که الان از هیچ محصول یا خدمات مشابه شما استفاده نمی کنن، دوم گروهی که این محصول یا خدمات رو از یکی از رقیبان شما دریافت می کنن.

گروه دوم معمولاً پرتعدادتر هستن ولی جذب اونا سخت تره چون باید کاری که تا الان می کرده ان یا محصولی که تا امروز استفاده می کرده ان رو کنار بذارن و سراغ شما بیان.

پس منطقی تره که سراغ جذب گروه اول برید. وقتی با مشتری جدیدی روبه رو می شید همه تلاش خودتون رو واسه ارائه بهترین محصول و خدمات به کار ببندین و تشویقشان کنین که مشتری شما شن چون اگه از شما راضی باشن، با شما می مانند. و واسه گروه دوم هم می تونید آگاهی و محیط شناخت بسازین تا اگه انتخاب الان شون به هر دلیلی دیگه نباشه، سراغ شما بیان.

مثلاً رستوران هایی که غذاهای ده هزار تومانی میدن، کاری که به صورت هدف دار انجام میدن اینه که شاغلینی که در اون محله کار می کنن و الان از جای دیگری غذاهای خود رو جفت و جور می کنن رو واسه خرید ناهار اونجا بکشونن. این مشتری ها هیچ دلیلی واسه رفتن به اونجا ندارن – اونا از جایی که غذاشون رو می گیرند به طور کاملً راضی ان و جای همیشگی خود رو در رستوران اونا دارن.

اما وقتی یه منوی مخصوص غذا ارائه می کنین باعث می شه که یه بار هم که شده اون رو امتحان کرده و مقاومتشان رو بشکنن. اون وقت اگه از غذا راضی باشن، دوباره و دوباره پیشتون میان و مشتری دائمتان می شن.

مشتریان آینده شما کجا هستن؟ الان وقتشه. برید و پیدایشان کنین!

چیجوری شعار تبلیغاتی بسازیم؟

تبلیغات پروپاگاندا چیه؟

آژانس تبلیغاتی مردمون مقالات تبلیغات اینترنتی چیه کمپین تبلیغاتی

برچسب ها :

ناموجود