تبلیغات پروپاگاندا چیست؟

propaganda پروپاگاندا

تبلیغات سیاسی، پروپاگاند (به فرانسوی: Propagande) یا پروپاگاندا (به انگلیسی: Propaganda) گونه ای ارتباطه که در اون، اطلاعات هماهنگ و جهت دار واسه بسیج افکار عمومی از راه تبلیغات سیاسی پخش و فرستاده می شه.

ادعا:

ادعا روشیه که بطور رایج در تبلیغات مدرن ازش استفاده می شه. ادعا، عبارتی هیجان انگیز و پرانرژیه که به شکل یه واقعیت ارائه می شه اما حتماً غلطه. اونا معمولاً اشاره بر این دارن که این عبارت نیاز به هیچ توضیح اضافه نداره و بدون سوال باید پذیرفته شه.

نمونه های فوت وفن ادعا که تا اندازه ای در تبلیغات دوران جنگ خیلی کم پیدا بوده، در تبلیغات مدرن یافت می شه. هر زمان که تبلیغات چی بدون ارائه هیچ سند و مدرکی بیان می کنه که محصول اونا بهترین در بازاره، از فوت وفن ادعا استفاده کرده. در بهترین حالت، شنونده یا بیننده باید بدون جستجو واسه اطلاعات بیشتر یا دلیل آوردن در اون رابطه، اون ادعا رو قبول کنه.

شناسایی فوت وفن ادعا معمولاً بسیار ساده س! و البته نوع بسیار خطرناکی از تبلیغات هستن چون همراه با دروغ و فریب ان.

قافله:

قافله یکی از رایج ترین فوت وفن ها هم در زمان جنگ و هم صلحه و نقش مهمی در تبلیغات مدرن بازی می کنه. هم اینکه یکی از هفت فوت وفن تبلیغاتی مشخص شده در تحلیل موسسه تبلیغات در سال ۱۹۳۸ هم می باشه. قافله درخواست از مخاطب واسه دنبال کردن جمعیت و شرکت در اون به خاطر این که همه اون کار رو می کنن، می باشه.

این روش تبلیغی راضی کردن مخاطب در این مورده که یه طرف، برنده س چون افراد بیشتری دنباله رو اون هستن. مخاطب باید باور کنه که چون افراد زیادی دنبال اون هستن، موفقیت اون غیرقابل دوری و شکست اون شدنی نیس.

از آنجا که افراد عادی و متوسط همیشه دوست دارن در طرف برنده باشن، مجبور به شرکت در اون می شن. اما در تبلیغات مدرن، این روش چرخشی جدید داشته. مخاطب باید بوسیله تبلیغات راضی شه که چون همه به اون کار مشغولند، اگه اونا هم نپیوندند از قافله عقب خواهند موند.

این مخالف نوع دیگه این روشه اما معمولاً همون یافته ها رو برمی انگیزاند. مخاطبین این روش مجبور به شرکت کردن می شن چون بقیه هم همین کار رو می کنن. وقتی با این نوع تبلیغات روبه رو می شید، می بایست نقاط مثبت و منفی اون محصول یا خدمات رو جدا از کاربرانی که داشته بررسی کنین و درست مثل بقیه تبلیغات ها به دنبال اطلاعات بیشتر باشین.

حذف انتخابی:

حذف انتخابی یکی از هفت تکنیکیه که بوسیله IPA یا موسسه تحلیل تبلیغات شناسایی شده. این روش فقط شامل ارائه اطلاعات مثبت درمورد یه ایده یا پیشنهاد و حذف اطلاعات مخالف اون هستش. حذف انتخابی معمولاً در همه شکل های جور واجور تبلیغات استفاده می شه و شدیداً واسه راضی کردن مردم موثره.

بااینکه اکثریت اطلاعات ارائه شده در راه و روش این روش درسته اما خطرناکه چون اطلاعات مهم دیگری رو حذف کرده. بهترین راه واسه برخورد با این نوع تبلیغات جستجوی اطلاعات بیشتره.

اصول پرتشعشع:

این روش هم یکی از هفت فوت وفن اصلی تبلیغات تعیین شده بوسیله موسسه تحلیل تبلیغات بوده. این روش تبلیغات معمولاً در سیاست و تبلیغات سیاسی بسیار استفاده می شه اصول پرتشعشع کلماتی هستن که معانی مثبت مختلفی واسه مخاطبین دارن اما با مفاهیم بسیار باارزش در رابطه هستن.

وقتی از این کلمات استفاده می شه، لازمه پذیرش بدون حتی فکر کردنه، چون اونقدر معنی پراهمیتی با اون ربط داره. مثلا، وقتی از کسی خواسته می شه کاری در «دفاع از دموکراسی» انجام بده، احتمال قبول کردن اونا بیشتره.

معنی دموکراسی دلالت ضمنی مثبت واسه اونا داره چون با مفهومی که براشون ارزشمنده در ارتباطه. کلماتی که معمولاً واسه این روش استفاده می شن، عزت، افتخار، میهن پرستی و آزادیه. وقتی با این روش تبلیغات روبه رو می شید، می بایست نقاط مثبت اون ایده رو جدا از اون الفاظ خاص بررسی کنین.

انتخاب بین بد و بدتر:

فوت وفن انتخاب بین بد و بدتر تلاش داره با ارائه یه ایده یا پیشنهاد با گزینه ای که کمترین اندازه تجاوز رو داشته باشه، ما رو نسبت به ایده یا پیشنهادی راضی کنه. این فوت وفن معمولاً طی جنگ واسه راضی کردن آدمایی که واسه قربونی شدن لازم بودن یا توجیه تصمیمات سخت استفاده می شد.

این فوت وفن معمولاً همراه با اضافه کردن تقصیر به کشور دشمن یا گروه سیاسیه. یه ایده یا پیشنهاد به عنوان تنها گزینه یا راه موجود معرفی می شه. وقتی با این فوت وفن مواجه می شید، باید ارزش اون پیشنهاد رو جدا از چیزایی که با اون مقایسه می شه، بررسی کنین.

برچسب زدن:

این فوت وفن معمولاً در سیاست و داستان های جنگی اتفاق می افتد اما خیلی کم در تبلیغات هم استفاده می شه. این هم یکی دیگه از هفت فوت وفن تعیین شده بوسیله موسسه تحلیل تبلیغات می باشه. در این روش از زبون یا کلمات موهن که دلالت ضمنی منفی دارن واسه توصیف دشمن استفاده می شه. این تبلیغات تلاش داره با برچسب زدن به هدف دلخواه که عموم از اون بدش میاد. تعصب مردم رو تحریک کنه. فوت وفن برچسب زدن معمولاً از طعنه و ریشخند استفاده می کنه و در کاریکاتورها و نوشته های سیاسی دیده می شه. موقع بررسی این نوع تبلیغات باید تلاش کنیم احساساتمون رو درمورد اون برچسب و احساسمون از ایده یا پیشنهاد واقعی جدا کنیم.

معرفی دشمن:

معرفی دشمن بسیار زیاد در طول جنگ و هم اینکه کمپین ها و مناظرات سیاسی مورد استفاده قرار می گیرد. این روش با ارائه یه گروه یا فرد خاص به عنوان دشمن تلاش می کنه یه موقعیت پیچیده رو ساده تر کنه. بااینکه عوامل دیگری هم وجود دارن، اما مخاطب مجبوره موقعیت رو به شکل مشکی یا سفید ببینه.

وقتی با این فوت وفن مواجه شدید، می بایست تلاش کنین همه عوامل رو که با اون موقعیت ربط داره در نظر بگیرین. در این مورد هم مثل بقیه فوت وفن های تبلیغات، مخاطب باید تلاش کنه اطلاعات بیشتری درمورد اون موضوع پیدا کنه. فرد باخبر کمتر تحت تاثیر این نوع تبلیغات قرار می گیرد.

مردم ساده:

فوت وفن تبلیغاتی مردم ساده یکی دیگه از هفت فوت وفن اصلی معرفی شده بوسیله موسسه تحلیل تبلیغات می باشه. وسیله مردم ساده تلاش داره همه مردم رو راضی کنه که دیدگاه های اون مشخص کننده دیدگاه اکثریت مردمه و اونا به نفع مردم کار می کنن.

تبلیغات چی معمولاً تلاش می کنه از لحن یه تماشاگر خاص و هم اینکه اصطلاحات و لطیفه های خاص بهره ببره. هم اینکه، تلاش می کنه با تلفظ ناقص، لکنت زبون و دایره لغات محدود، این خیال باطل رو زیاد کنه. اشتباهاتی مثل این حس صداقت و خودانگیختگی رو ایجاد می کنه.

این فوت وفن هم اینکه واسه تلاش به راضی کردن مخاطب بر اینکه دیدگاه تبلیغات چی درمورد ایده های مهم برابر با اوناس، در زمان هایی که درکنار فوت وفن اصول پرتشعشع استفاده شه، موثرتر هستش. وقتی با این روش تبلیغات روبه رو شدید، باید ایده ها و پیشنهادات رو از طرف شخصیت ارائه کننده اون بررسی کنین.

ساده سازی (کلیشه سازی):

ساده سازی بسیار مثل فوت وفن معرفی دشمنه، از این نظر که معمولاً یه موقعیت پیچیده رو به یه انتخاب مشخص که شامل خوب یا بد می شه تبدیل می کنه. این فوت وفن معمولاً در تحت تاثیر قرار دادن مخاطبین بی سواد مورد استفاده قرار می گیرد.

وقتی با این روش روبه رو شدید، بهتره بقیه عوامل و قسمت های اون ایده یا پیشنهاد رو هم بررسی کنین و اطلاعات بیشتری به دست بیارید.

توصیفات:

توصیفات یکی دیگه از هفت روش تبلیغات شناخته شده بوسیله موسسه تحلیل تبلیغات می باشه. توصیفات نقل قول ها یا تاییدیه هایی مربوط یا غیرمربوط به موضوع هستن که تلاش دارن یه فرد معروف و قابل احترام رو یا یه محصول یا خدمات در رابطه کنن.

توصیفات بسیار با فوت وفن انتقال در ارتباطه، از این نظر که تلاش داره فردی قابل قبول رو به شیئی دیگه در رابطه کنه. این روش معمولاً در تبلیغات و کمپین های سیاسی مورد استفاده قرار می گیرد. وقتی با این روش برخورد کردین، می بایست امتیازات اون محصول یا پیشنهاد رو جدا از فرد معرفی شده بررسی کنین.

انتقال:

انتقال هم یکی دیگه از هفت روش تبلیغاتی معرفی شده بوسیله موسسه تحلیل تبلیغات می باشه. این روش معمولاً در سیاست و در طول جنگ مورد استفاده قرار می گیرد و تلاش داره دیدگاه مخاطب رو به یه شیئ خاص به همون ترتیبی که شیئی دیگه رو می بیند، عوض کنه.

بااینکه این فوت وفن معمولاً واسه انتقال احساسات منفی از یه وسیله به شیئی دیگه استفاده می شه، می توان از اون به راه های مثبت هم بهره برد.

با در رابطه کردن یه وسیله به چیزی که مخاطب به اون احترام گذاشته و از اون لذت می برد، احساسات مثبتی در اون ایجاد می شه. اما در سیاست روش انتقال واسه انتقال تقصیر یا احساسات بد از یه سیاستمدار با دوست یا اعضای حزب اون یا حتی خود حزب استفاده می شه.

وقتی با این روش تبلیغات روبه رو شدید، می بایست امتیازات یا مشکلات اون پیشنهاد یا ایده رو به تنهایی و جدا از اعتقاداتی که مربوط به بقیه وسایل یا پیشنهاداته بررسی کنین.

تبلیغات هدف دار چیه؟

چیجوری شعار تبلیغاتی بسازیم؟

مردمون مقالات تبلیغات اینترنتی چیه

About the author