تحقیق درباره رژیم غذایی + ۱۰ نمودار مهم

تحقیق در مورد رژیم غذایی,تحقیق رژیمای غذایی مدرن

رژیم های غذایی مدرن دلیل اصلی بیشتر شدن مشکلات چاقی و مریضی نسبت به هر زمان دیگری در تاریخ هستن. غذاهای پردازش شدۀ مدرن به هر جائی که راه می پیدا کنن، مریضی های وخیمی مثل چاقی، دیابت نوع دوم و امراض قلبی به سرعت به دنبال اونا می آیند.

به گزارش آلامتو به نقل از AuthorityNutrition ؛ تحقیقات در این مورد روشن و انگار هستن… وقتی افراد غذای سنتی خود رو کنار گذاشته و به مصرف غذاهای مدرنی که اندازه شکر بالا، آرد تصفیه شده و روغنای گیاهی دارن، مریض می شن. البته، بسیاری موارد هستن که می تونن به این مشکلات سلامتی منجر شن، اما تغییر رژیم غذائی یکی از مهمترینِ این عوامله.

اینا ۱۰ نمودار در مورد وضعیت جوامع غربی هستن که تموم اشکالات رژیمای غذایی مدرن رو واسه شما رو می کنن. مسائلی که در ایران ما هم ریشه دوانده و می توان تاثیر اونا رو بروی جامعۀ ما دید:

  1. اندازه شکر مصرفی در ۱۶۰ سال گذشته سر به فلک کشیده

تحقیق در مورد رژیم غذایی,اندازه شکر مصرفی

افراد در کشورای غربی مقدار زیادی شکر تصفیه شده مصرف می کنن. اندازه شکر مصرفی در بعضی از این کشورها به رقمی نزدیک به ۶۷ کیلوگرم در سال رشیدهه. این به معنی مصرف بیشتر از ۵۰۰ کالری شکر به طور روزانه س.

منابع جور واجور آمار متفاوتی رو در این مورد ارائه میدن، اما مشخصه که ما بسیار بیشتر از چیزی که بدنمون بتونه از پس اون بربیاد، شکر مصرف می کنیم. تحقیقاتی کنترل شده بروی آدم نشون داده که مصرف زیاد شکر می تونه مشکلاتی شامل مقاومت در برابر انسولین، سندروم متابولیسم و کلسترول بالا رو واسه متابولیسم بدن بسازه.

باور می رود مکه شکر اضافه یکی از دلیلای اصلی مریضی هایی مثل چاقی، دیابت نوع دو، امراض قلبی و حتی سرطانه.

  1. مصرف سودا و آبمیوه شدیدا زیاد شده

تحقیق در مورد رژیم غذایی,سودا و آبمیوه

در بین تموم منابع شکر در رژیم غذایی، نوشیدنی های شیرین شده با شکر بدترین هستن. آبمیوه های عجیب اصلا از نوشیدنی های دیگه بهتر نیستن… اونا هم به اندازۀ دیگه نوشیدنی ها شکر دارن.

دریافت شکر مخصوصا به صورت مایع زیان آوره. تحقیقات نشون می دهد که ذهن آدم کالری های شکر مایع رو مثل کالری های درون غذای جامد “ثبت” نمی کنه، که در نتیجه اندازه کالری دریافتی رو بسیار افزایش می دهد.

یه تحقیق نشون داد که در کودکان، مصرف نوشیدنی های شیرین شده به صورت روزانه به ۶۰% خطر بیشتر واسه چاقی ربط داده شده.

  1. کالری دریافتی تا ۴۰۰ کالری در روز بالا رفته

تحقیق در مورد رژیم غذایی,diet-charts3

هر چند که اعداد و ارقام منابع جور واجور با هم فرق داره، اما روشنه که دریافت کالری در چند دهه گذشته شدیدا زیاد شده. بسیاری دلایل پیچیده واسه این موضوع هست که از جمله اونا می توان به افزایش غذاهای آماده و مصرف شکر، دسترسی بیشتر به غذا، بازاریابی شدیدتر واسه جذب کودکان و … اشاره کرد.

  1. چربی های سنتی جای خود رو به روغن گیاهی داده ان

تحقیق در مورد رژیم غذایی,diet-charts4

وقتی که کارشناسان سلامتی شروع به مقصر دونستن چربی اشباه شده در امراض قلبی کردن، مردم چربی های حیوونی رو کنار گذاشته و به سراغ روغن های گیاهی رفتن.

این روغن های گیاهی دارای مقدار زیادی اسید های امگا-۶ هستن که مصرف زیاد اون می تونه منتهی به مشکلات مختلفی بشه. این روغن ها بیشتر هیدروژنه می شن که در نتیجه چربی ترانس اونا رو افزایش می دهد. خیلی از تحقیقات نشون داده که این جور از چربی و روغن در واقع خطر دچار شدن به امراض قلبی رو زیاد می کنن، حتی وقتی که هیدروژنه نباشن.

پس این راهنمایی اشتباه که از چربی اشباه شده دوری کنین و به سراغ روغن های گیاهی برید ممکنه باعث این همه مریضی های قلبی باشه.

  1. کرۀ به درد بخور واسه قلب جای خود رو به مارگارین داده

تحقیق در مورد رژیم غذایی,diet-charts5

بخش دیگری از مقابله غربی ها با چربی اشباه شده در مصرف مارگارین بود. مارگارین یا کره گیاهی دارای چربی ترانس بسیار بالاییه که خطر امراض قلبی رو افزایش می دهد. در مقابل کرۀ عادی دارای موادی مغذیه که در مقابل مریضی های قلبی از شما مواظبت می کنن (مثل ویتامین k2)، پس این نصیحت که جای کرۀ عادی رو به مارگارین بدین، صدمۀ بسیاری به جوامع غربی زده.

  1. روغن سویا تبدیل به یه منبع مهم کالری شده

تحقیق در مورد رژیم غذایی,diet-charts6

عادی ترین روغن گیاهی مصرف شده در آمریکا روغن سویا هستش. در واقع ۷% از کالری دریافتی مردم این کشور در سال ۱۹۹۹ از راه این روغن بوده که رقم بالاییه.

با اینحال، بسیاری افراد نمی دانند که تا این حد روغن سویا مصرف می کنن. اونا بیشتر این روغن رو از غذاهای آماده دریافت می کنن که بیشتر با روغن سویا درست می شن چون ارزون قیمته. بهترین راه دوری کردن از روغن سویا اینه که غذا های آماده نخورین.

  1. گندم فعلی مواد مغذی کمتری نسبت به گذشته داره

تحقیق در مورد رژیم غذایی,diet-charts7

گندم یکی از منابع اصلی رژیم غذاییه و در همه نوع خوراکی می توان اون رو یافت: نون، پیتزا، شیرینی، پاستا و … با اینحال در دهه های گذشته گندم مصرفی در جوامع غربی تغییر کرده. با بوجود اومدن روش های مدرن تولید گندم که در سال ۱۹۶۰ معرفی شدن، گندمی تولید شد که ۱۹ تا ۲۸ درصد منابع معدنی کمتری مثل آهن، منیزیوم، روی و مس در اون یافت می شد.

  1. مصرف تخم مرغ کم شده

تحقیق در مورد رژیم غذایی,diet-charts8

تخم مرغ یکی از مغذی ترین غذاهای روی کرۀ زمینه. هر چند که کلسترول موجود در تخم مرغ زیاده، اما این غذا کلسترول مضر رو در خون افزایش نمی دهد.

  1. مردم بیشتری غذاهای آماده می خورند

تحقیق در مورد رژیم غذایی,diet-charts9

این نمودار نشون می دهد که مصرف فست فود در چند دهه گذشته چیجوری زیاد شده. یادتون باشه که هرچند به نظر میاد که مردم هنوز بیشتر وعده های غذایی رو در خونه هستن – در نظر گرفته نمی شه که اونا در واقع غذاهای بسته بندی شده و سفارشی رو در خونه مصرف می کنن.

  1. چاقی در آمریکا همزمان با شروع پیشنهاد رژیم های غذایی کم-چربی شروع شد

تحقیق در مورد رژیم غذایی,diet-charts10

اولین راهنمایی های رژیم غذایی در آمریکا در سال ۱۹۷۷ منتشر شدن که دقیقا همون وقتیه که مشکل چاقی در این کشور شروع شد. البته، این چیزی رو ثابت نمی کنه اما این شاید چیزی بیشتر از یه اتفاق ساده س!.

پیام ضد چربی که در این کشور پخش شد مقصر رو چربی اشباه شده و کلسترول (بی ضرر) دونست، در حالیکه به شکر و کربوهیدرات (بسیار مضر) توجه چندانی نداشت. اما از اون زمان تا الان تحقیقات بسیاری در مورد رژیم غذایی کم-چربی انجام شده. مشخص شده که این رژیم هیچ تاثیر بهتری در جلوگیری از امراض قلبی، چاقی یا سرطان نسبت به رژیم استاندارد غرب نداره.

اما به دلیلی نامعلوم، هنوزم افراد حتی در ایران خود ما به همدیگه نصیحت می کنن به این رژیم غذایی روی بیارن. هرچند که تحقیقات نشون می دهد که این رژیم کم-چرب تاثیر بخصوصی نخواد داشت.

بهترین ادویه واسه چربی سوزی

چیجوری بدون رژیم غذایی لاغر شیم؟

اختصاصی رژیم غذایی

About the author