تحقیق و نکات مهم درباره روابط عمومی

Public Relations

اگه می خواید با شغل روابط عمومی بیشتر آشنا شید در این مقاله با مجله آلامتو همراه شید.

به گزارش آلامتو و به نقل از ibazaryabi.com؛ در صنعت روابط عمومی هر سازمان بخشی با عنوان بخش روابط عمومی هست که واقعا اصلی ترین امور کار و کاسبی رو دوش ی این بخشه. اما باحال اینجاس که تعداد کمی از مردم از مسئولیت های بخش روابط عمومی و صنعت روابط عمومی آگاه هستن. خیلی از مردم تبلیغات، رابطه با روزنامه نگارا، داستان سرایی و … رو وظیفه ی مسئول روابط عمومی می دانند. در حالی که داستان صنعت روابط عمومی و مسئولیت های مدیر روابط عمومی متفاوت از دیدگاه عموم مردمه. واقعا مسئولیت گسترش مشتریان و اجناس، جذب مشتریان داخلی و خارجی با به کار گیری راه های جور واجور، استفاده ی درست از رسانه های اجتماعی و سنتی، رابطه با مخاطبان واسه ایجاد اعتماد و … رو دوش بخش روابط عمومی یه سازمان قرار داره. در این مطلب تموم اطلاعات و مهارت های لازم در صنعت روابط عمومی و هر اون چیزی که در رابطه با این موضوع نیازه مورد بررسی قرار می گیرند.

۵ نکته مهم در رابطه با صنعت روابط عمومی:

۱. روابط عمومی چیه؟

واقعا می توان گفت روابط عمومی بخشی واسه تشویق و تقویت کسب و کاره. راضی کردن و تاثیرگذاری روی مخاطبان، گسترش ایده یا محصول، افزایش فروش محصول از راه ایجاد رابطه موثر، پشتیبانی و … از جمله مهمترین وظایف مدیر روابط عمومی است. طبق تعریف علمی هم روابط عمومی پروسه ایجاد ارتباطات هدف دار و ایجاد روابط به درد بخور دوطرفه بین سازمان و عموم مردمه.”

مسئولان روابط عمومی مانند داستان سراهایی هستن که واسه پیشبرد اهداف سازمانی خود و تقویت نام برند به ایجاد ارتباطات سازنده و گسترش تبلیغات و پیام های مثبت می پردازند. همین امر هم باعث کاهش آسیب پذیری نام برند می شه. در کل می توان گفت که مسئول روابط عمومی مانند نقاشیه که تصویری از یه کار و کاسبی رو از راه وسایل مخصوص به مردم ارائه می دهد. ابزارهایی که مسئولان روابط عمومی واسه پیشبرد اهداف خود از اون ها استفاده می کنن مجموعه ای از پست های وبلاگی، ایمیل های موثر، تحقیقات بازار و … است.

صنعت روابط عمومی پروسه ایجاد ارتباطات هدف دار و ایجاد روابط به درد بخور دوطرفه بین سازمان و عموم مردمه.

۲. فرق تبلیغات و روابط عمومی چیه؟

هر چند بیشتر مردم فرقی بین تبلیغات و روابط عمومی قائل نیستن. اما این دو بحث فرق زیادی با هم دارن. به زبون ساده فرق بین تبلیغات و روابط عمومی مانند فرق به دست آوردن چیزی و خریدن اون هستش. واقعا می توان گفت که تبلیغات رسانه ی پرداختی و روابط عمومی رسانه ی دریافتیه. چون وقتی که گفتگو ی مسئول روابط عمومی با سردبیران و روزنامه نگارا نتیجه بخش باشه مقاله ی مربوط به این برند یا کار و کاسبی در کنار تبلیغات برند یا کار و کاسبی دیگری منتشر می شه که مبلغ خیلی زیادی رو واسه این آگهی تبلیغاتی پرداخت کرده. پس بین دو بحث تبلیغات و روابط عمومی فرق هزینه زیادی هم هست و معمولا تبلیغات هزینه ی به مراتب بالاتری داره.

از طرف دیگه با در نظر گرفتن این که هدف صنعت روابط عمومی ایجاد روابط دراز مدت و اثربخشه. بیشتر نیاز مردم رو هدف قرار می دهد روی این نیازها متمرکزه. در حالی که در تبلیغات بیشتر خواسته های مشتری مورد توجه قرار می گیرد و هدف از ایجاد رابطه فقط رضایت مشتری و افزایش فروش در زمان حاله.

۳. خبر در صنعت روابط عمومی چه اهمیتی داره؟

قبل از استخدام فردی به عنوان مدیر روابط عمومی واسه کار و کاسبی خود باید به درک درستی از وجود خبر در روابط عمومی برسین. واقعا خبر در صنعت روابط عمومی یعنی داستان سرایی و بعد دنبال کردن و شاخ و برگ دادن به اون. درک این موضوع اهمیت زیادی در بهبود کارایی و تاثیر عملیات بخش روابط عمومی داره. چون راضی کردن خبرنگاران، وبلاگ نویسان و تاثیرگذاران لازمه داستان سرایی قویه. چون معرفی هر کار و کاسبی یا محصول جدیدی نیازمند داشتن اطلاعات کاملی از ویژگی ها و ارزش افزوده ایجاد شده بوسیله اون هستش. اینم بگیم که بعضی وقتا ویدیو کنفرانس ها و سخنرانی هایی هم به خاطر معرفی محصول جدید بوسیله بخش روابط عمومی کسب و کارا برگزار می شه.

۴. رسانه های اجتماعی می تونن جانشین رسانه های ارتباطی سنتی در صنعت روابط عمومی دیجیتال باشن؟

اهمیت رسانه های اجتماعی در عصر بازاریابی دیجیتال بر کسی پوشیده نیس. اما این رسانه ها فضای مناسبی واسه فعالیت های بخش روابط عمومی کسب و کارا نیستن. چون محدودیت کاراکتر و عکس محور بودن این رسانه ها مانع به اشتراک گذاری آگهی مطبوعاتی یا رپورتاژ آگهی در اون ها می شه. واقعا می توان گفت صنعت روابط عمومی در عصر دیجیتال با فوت وفن های بهینه سازی موتورهای جستجو، پیشرفت محتوا، شبکه های اجتماعی، محتوای وبلاگ ها و سایت ها و محتوای تولید شده بوسیله کاربر و …در رابطه تنگاتنگیه.

۵. روابط عمومی قابل سنجشه؟

واقعا علم دقیق و شناخته شده ای واسه امتحان اندازه کارایی و تاثیر روابط عمومی وجود نداره اما مدل ها و روش هایی واسه تخمین اون هست. اما می توان گفت تجربه ی کاربری، تجربه ی خریدار و بازار آزاد از جمله مهمترین عوامل موثر در امتحان اندازه تاثیر فعالیت های بخش روابط عمومی هستن.

برنده های موفق در بخش مد و پوشاک

روش های جذب مشتریان ثابت و شدیدا وفادار

آی بازاریابی بازاریابی

About the author