دسته بندی: آموزشی
تحمل بی خوابی تا چه اندازه ممکن است؟

به گزارش آلامتو و به نقل از ما؛ اینکه آدما دقیقا به چند ساعت خواب در بیست و چاری نیاز دارن، موضوعی نیس که بشه به طور دقیق در مورد اون اعلام نظر کرد. ولی در بیشتر مقاله ها و نتیجه تحقیقات گفته شده که آدمی به کمترین حد ممکن ۷ ساعت خواب در بیست و چاری نیاز داره. اما الان می گن که هر فردی دست کم باید ۶ ساعت در بیست و چاری بخوابه.

نیازای بدنی هر فرد واسه خواب و استراحت با دیگری فرق داره. یه متخصص خواب به نام دکتر «دبلیو کریستوفر وینتر» در این رابطه بیان داشته: «ما نمی تونیم در مورد اندازه خواب افراد عدد دقیقی رو بگیم، موضوع خواب با رژیم و اندازه کالری مصرفی آدما فرق داره.»

حتی گفتنِ اینکه هر فردی مثلا ۲ هزار کالری در طول روز می تونه مصرف کنه هم پایه علمی نداره. این اعداد با در نظر گرفتن فیزیک و فرم بدن آدمای جور واجور، متغیر هستش. به طور مثال، اگه شما مریض باشین یا زیاد ورزش می کنین، مطمئنا به خواب بیشتری نیاز دارین. یا در افراد سن بالا افزایش سن، از اندازه خوابشون کم می کنه.

براساس گزارش موسسه ملی خواب، بزرگسالان باید بین ۷ تا ۹ ساعت در طول شب خواب و استراحت داشته باشن. این یه عدد کلیه و مطمئنا در افراد جورواجور، متفاوت هستش.

اما تحقیقات جدیدتر، بازه زیادی رو واسه خواب شبونه اعلام کرده و اون ۶ تا ۱۰ ساعت خوابه. این رقم واسه بزرگسالان بین ۲۶ تا ۶۴ ساله و کمتر از این سن تا ۱۱ ساعت و بیشتر از این سن تا ۹ ساعت خواب شبونه براشون بسه.

لطفا به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که وقتی می گیم ۶ ساعت خواب می تونه به درد بخور باشه، به این معنی نیس که همه با این اندازه خواب سرحال هستن. واسه یه سری از آدما ۶ ساعت خواب کافیه و واسه یه سریای دیگه این جوری نیس و به ساعتای بیشتری واسه استراحت نیاز دارن.

وقتی خواب کافی ندارین، با چه مشکلاتی مواجه میشین؟

اگه از اندازه دقیق سیر خواب شدن خود آگاهی دارین، اونو کاهش نداده و تلاش کنین به همون اندازه در شب استراحت کنین. براساس گزارشات موسسه ملی خواب، بزرگسالان بین ۱۸ تا ۱۵ سال اگه خواب کافی نداشته باشن با موارد زیر درگیرن:

«اندازه حداقلی خواب خود رو قربونی مدرسه رفتن، حاضر شدن در محل کار یا دیگه مسوولیتای اجتماعی نکنین چون نداشتن خواب کافی موجب افزایش اندازه خستگی، کاهش حرکات عضلانی در نتیجه فشار فکری، تصادف، بدن ضعیف، ضعیف کردن سلامت روانی و قدرت یادگیری می شه.»

واسه بزرگسالان بین ۲۶ تا ۶۴ سال هم خطرات زیر رو به دنبال داره:

«کم خوابی و نبود بهره مندی از کیفیت خواب خوب بر روند انجام چند کار همزمان، وزن، امنیت شغلی، سلامت ذهنی، تنظیم قندخون، فشار خون و قلب و عروق تاثیر منفی میذاره.»

کم خوابی و بد خوابیدن، علاوه بر موارد یاد شده در بالا اثرات منفی دیگری هم داره که از جمله میشه به نداشتن توانائی کافی واسه قضاوتای درست و در پیش گرفتن تصمیمات اخلاقی و حتی چاق شدنای ممتد اشاره کرد. کم خوابی هم اینکه شما رو در خطر مرگ در نتیجه حملات قلبی هم قرار میده.

جالبه بدونین که در فهرست IARC که عوامل احتمالی ایجاد سرطان رو نام برده، برنامه های کاری که موجب ایجاد مشکل در خواب کارمندان می شه هم گفته شده. این آیتم در ردیف مضرات مصرف گوشت قرمز، نوشیدنی داغ و سموم مورد استفاده واسه نابود کردن حشرات موذی دسته بندی شده.

خواب کوتاه نیمروزی جانشین خواب شبونه نمی شن

برخلاف چیزی که تا الان گفته می شد، قیلوله یا خوابای نیمروزی نمی تونن کمبود خوابای شبونه رو جبران کنن. شاید با خودتون بگید که افراد بزرگی مثل لئوناردوداوینچی یا توماس جفرسون در بیست و چاری خیلی کم می خوابیده ان اما بازم خلاق بوده و همه کاراشون رو بدون اشکال به انجام می رسونده ان. اما باید بدونین که این موضوع هیچوقت بررسی نشده و اونا الان زنده نیستن تا در مورد اون نظر بدن.

اما دکتر وینتر در مورد اینکه خواب نیمروزی می تونین جبران کمبود خواب شبونه رو بکنه یا خیر بیان داشته: «اینکه خوابای کوتاه و چند بخشی می تونه موجب تقویت و نوسازی انرژی افراد بشه فقط در حد حرفه و در آزمایشات همچین چیزی به اثبات نرسیده و این ادعا تقریبا ساختگی و بی محتوا حساب می شه.»

البته باید به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین، کسائی که به چرتای بعدظهر عادت دارن، بهتره همین روند رو ادامه. کودکان و نوجوانان هم بهتره در طول روز، خوابای کوتاهی داشته باشن. اما با چرتای کوتاه در میونه روز، شما قادر نیستین کم خوابی شبونه رو جبران کنین.

واسه تعیین رابطه خوابای چند فازی با اندازه خلاقیت و کارا بودن افراد، افسران نیروی دریایی که مجبور بودن در طول شب بیدار مونده و عوضش، در طول روز چرتای کوتاه داشته باشن، مورد آزمایش قرار گرفتن. نتیجه این تست نشون داد، افسران مفیدتر عموما خوابای نیمروزی بین ۲۰ تا ۶۰ دقیقه دارن.

یعنی هر چی خواب بیشتر باشه، کارکرد افراد هم بهتر و بیشتر هستش.

در آخر باید بگیم که داشتن خواب کافی در طول شب یکی از لازمه های زندگی سالم بشر حساب می شه. شاید با چرتای کوتاه بتونین خستگیای موضعی رو از بین ببرین، اما شک نداشته باشین که واسه سلامت ذهنی و جسمی و خلاقیت، باید در شب به اندازه کافی استراحت و خواب داشته باشین. دست کم خواب موردنیاز در طول شب ۶ و بیشترین حد ۱۰ ساعته.


دانستنیایی درباره خواب دیدن

برچسب ها :

ناموجود