دسته بندی: آموزشی
تخمه آفتابگردان چه خواصی دارد؟

مزرعه آفتابگردانsunflower-field

بیشتر دانه ها در دسته مواد غذایی سالم قرار می گیرن اما بعضی از اونا رو باید به صورت خاص تری مورد بررسی و معرفی قرار داد چراکه پر از خاصیت و امتیازات عالی واسه سلامت هستن.

به گزارش آلامتو و به نقل از مجله سلامت؛ دانه های آفتابگردان مواد منحصر به فردی هستن و مواد مغذی زیادی در خود دارن. واقعا دانه های آفتابگردان یکی از ۱۰ ماده برتر غنی از ویتامین E، مس، ویتامینای B ای مثل تیامین، فسفر ، سلنیم و بقیه موارد هستن. دانه آفتابگردان مثل بقیه آجیلا و دانه ها، منبع خوب و سالمی از اسیدهای چرب لازمه. یکی از اسیدهای چربی که در این دانه ها هست لینولئیک اسید اسمشه. علاوه بر این، دانه های آفتابگردان منبع خوبی از فیبر، اسیدهای آمینه(به خصوص تریپتوفان) ، ویتامین ، فیتوسترولا و مواد دیگه س. با اینکه بیشتر افراد می گن که مصرف چربی می تونه به زیاد شدن وزن ناخواسته منجر شه اما واقعیت همیشه اینجور نیس. مصرف اسیدهای چرب سالم می تونه به سیستم قلبی عروقی سالم منجر شه و وزن بدن رو در مقدار پایدار و ثابت نگه داره. هم اینکه مصرف اینجور چربیایی می تونه سطح التهاب بدن رو کم کنه. منابع سالمی از چربیا مثل مواردی که در دانه آفتابگردان پیدا میشه، بلوکای سازنده غشاهای سلولی در نظر گرفته می شن و می تونن سطح هورمونا رو متعادل کنن، جذب مواد غذایی در طول وعده غذایی رو کندتر کنن و به شما اجازه بدن مدت زمان طولانی تری سیر بمونین. این چربیا هم اینکه به عنوان حاملان ویتامینای محلول در چربی مثل ویتامینای A، D ، E و K عمل میکنن. با اضافه کردن منابع سالم چربی به رژیم غذایی می تونین بدن سالم تری داشته باشین.

سابقه دانه های آفتابگردان:

دانه آفتابگردان از گل آفتابگردان به دست می اید. گلای زرد رنگ دانه های کوچیک خوردنی رو تولید می کنن که رنگ خاکستری یا سبز مانندی دارن. براساس گفته های موسسه ملی آفتابگردان، آفتابگردان در واقع بومی آمریکای شمالیه. دلایلی هست که نشون میده گل آفتابگردان بوسیله آمریکاییای بومی به مدت ۳۰۰۰ سال قبل از میلاد کشت می شدن. با اینحال، این گل واسه اولین بار در اروپا کشف شده و بعد به قسمتای دیگری مثل روسیه منتقل شده.دانه های آفتابگردان منبع عالی از مواد مغذی لازم مثل ویتامین E هستن که به عنوان گاما توکوفرول هم شناخته شدن. ویتامین E یه آنتی اکسیدان قدرتمنده و در بیشتر آجیلا و دانه ها پیدا میشه اما دانه آفتابگردان یکی از بهترین منابع طبیعی این انتی اکسیدان محصوب می شه و می تونه در مقابله با رادیکالای ازاد به درد بخور باشه. دانه آفتابگردان به لطف توانایی اون واسه کاهش کلسترول بد خون و پیشگیری از پرفشاری به عنوان یه ماده تقویت کننده سلامت قلبی-عروقی شناخته شده. این مااده اثرات مثبت دیگری در پیشگیری از سرطان، کاهش سردرد و گرفتگیای عضلانی، بهبود سم زدایی و داشتن پوستی سالم داره.

ارزش تغذیه ای دانه های آفتابگردان:

یه چهارم پیمانه از دانه های آفتابگردان می تونه مواد مغذی زیر رو جفت و جور کنه:

۱۹۰کالری

۱۶ گرم چربی

۶ گرم پروتئین و ۴ گرم فیبر

  • ۸۲ درصد از ویتامین E
  • ۷۰ درصد از نیاز روزانه بدن به مس
  • ۴۳ درصد از ویتامین B1
  • ۳۴ درصد از منگنز
  • ۳۴ درصد از سلنیم
  • ۳۳ درصد از فسفر
  • ۲۸ درصد از منیزیم
  • ۲۸ درصد از ویتامین B6
  • ۲۰ درصد از فولات
  • ۱۸ درصد از ویتامین B3

۵ خاصیت دانه آفتابگردان

  1. خطر دچار شدن به بیماریای قلبی رو کم می کنه:

وجود ویتامین E بالا در این دانه ها(۸۰ درصد از نیاز روزانه بدن به این ویتامین با یه چهارم پیمانه از دانه ها افتابگردان تامین می شه)به کاهش التهاب بدن کمک می کنه و جلوی دچار شدن به بیماریای زیادی رو میگیره. ویتامین E که به عنوان گاما توکوفرول هم شناخته شده یه آنتی اکسیدان قدرتمنده و در اجیلا و دانه هایی مثل دانه آفتابگردان پیدا میشه. محققان الان می دونن که سطح بالای التهاب با خطر دچار شدن به بیماریای قلبی ربط داره و می تونه خطر سکته، سرطان، دیابت و حتی اختلالاتی مثل فراموشی و پارکینسون رو زیاد کنه. مصرف تکراری دانه های آفتابگردان می تونه سطح کلسترول رو متعادل نگه داره،فشار خون رو کمتر کنه و از بروز بیماریای قلبی پیشگیری کنه. دانه آفتابگردان غنی از آنتی اکسیدانا و ترکیبات ضد التهابیه که استرس اکسیداتیور رو کم می کنه و از حضور رادیکالای ازاد در بدن کم می کنه. براساس یکی از مطالعه منتشر شده در مجله Agricultural and Food Chemistry، امتیازات فیتوسترول موجود در دانه ها و آجیلا در دانه آفتابگردان بیشتره. فیتوسترول مسئول متعادل نگه داشتن سطح کلسترولای ناسالم در بدنه و همین امر می تونه بهترین پیشگیری واسه بیماریای قلبی عروقی باشه. ویتامین E یه نوع ویتامین محلول در چربیه. این موضوع معنیش اینه که واسه جذب شدن در بدن باید به همراه چربی مصرف شه. همین امر امتیازات دانه آفتابگردان واسه جذب ویتامین E رو بیشتر می کنه. آنتی اکسیدانای ویتامین E در ذرات کلسترول پیدا میشه و می تونه از اسیب رادیکالای آزاد جلوگیری کنه.

  1. به خاطر سطح آنتی اکسیدانای بالا، از سرطان پیشگیری می کنه:

تحقیقات نشون میده دانه آفتابگردان واسه پیشگیری از سرطان خوبه. محدوده مهم آنتی اکسیدانا، مواد معدنی و بقیه ویتامینای موجود در دانه آفتابگردان به کاهش استرس اکسیداتیو کمک می کنه و جلوی بروز سرطان رو میگیره.تحقیقات انجام شده نشون میده مواد مغذی موجود در دانه های آفتابگردان ترکیبات پیشگیرانه شیمیایی دارن که فاز اولیه رشد و پیشرفت سرطان رو خنثی می کنن و جلوی رشد تومورها رو می گیرن. آنتی اکسیدانایی که در دانه آفتابگردان پیدا میشه واسه بازسازی DNA استفاده میشن و می تونه رشد سلولای سرطانی رو کندتر کنه. همین امر باعث می شه مصرف دانه آفتابگردان بهترین روش واسه پیشگیری از سطران باشه و خطر برگشت اون رو کم کنه. گاما توکوفرول( ویتامین E) هم اثر موثری در کمک به پیشگیری از سرطان داره. تحقیقات نشون میده که ویتامین E از مردان در برابر سرطان پروستات مواظبت می کنه. مطالعه جدید انجام شده در دانشگاه تگزاس نشون میده که این ماده می تونه به کاهش خطر دچار شدن به سرطان ریه کمک کنه. دانه آفتابگردان در برگیرنده سلنیم هم هست. این ماده آنتی اکسیدانیه که واسه پیشگیری از سرطان سینه مهمه. تحقیقات انجام شده روی سلنیم نشون میده که این ماده به بازسازی DNA کمک می کنه و در سم زدایی مواد مضر خوبه. سلنیم به بدن کمک می کنه جلوی رشد و افزایش سلولای سرطانی رو بگیره و رشد تومورها رو متوقف سازه.

حتما بخوانید :   تحقیق درباره آبلیمو و خواص آن

  1. از راه سلنیوم، از کارکرد تیروئید پشتیبانی می کنه:

متأسفانه، کتابخونه ملی آمریکا و موسسه ملی بهداشت حالا تخمین میزنن که حدود ۲۷ میلیون آمریکایی از مریضی تیروئید رنج می برن، در حالی که زنان و افراد سن بالا حتی بیشتر حساس هستن. یکی از دلایل کلی مشکلات تیروئید، از جمله کم کاری تیروئید و پرکاری تیروئید، کمبود سلنیم معدنیه که دانه های آفتابگردان حالا خوبیش اینه منبع خوبی از اون هستن. غده تیروئید مسئول تنظیم دمای بدن، ضربان قلب، تولید پروتئین و کنترل اندازه متابولیسم بدنه. پس مشکل تیروئید با علائم مختلفی (زیاد شدن وزن، خستگی، دمای بدن غیر طبیعی و چیزای دیگه ای به جز اینا) نشون داده می شه و تشخیص اون بدون آزمایش خون و ادرار می تونه مشکل باشه. یه نکته کلیدی واسه کنترل مشکلات تیروئیدی بدون به کار گیری دارو؛ مصرف سلنیم و ید در رژیم غذاییه.

  1. به مقابله با پوکی استخون، از دست رفتن استخون و گرفتگی عضلانی کمک می کنه:

دانه های آفتابگردان مقادیر بالایی از مواد معدنی مثل منیزیم رو جفت و جور می کنه که بیشتر افراد دچار کمبود اون هستن. منیزیم نقش مهمی در داخل بدن داره. این ماده به تعادل نسبت کلسیم/پتاسیم در داخل سلولا کمک می کنه و واسه سلامت کلی سیستم قلبی عروقی لازمه و به داشتن فشار خون سالم کمک می کنه. این ماده ساختار اسکلتی رو سالم نگه می داره و به پیشگیری از شرایط مربوط به از دست دادن چگالی مواد معدنی در استخون کمک می کنه. منیزیم به کاهش سردردهای میگرنی طولانی، یبوست، خستگی طولانی و حتی نشونه های مربوط به خلق و خو مثل افسردگی و اضطراب کمک می کنه. دانه های آفتابگردان منبع غنی از ویتامین B مثل ویتامین B5 هستن. مثل بقیه شکل های جور واجور ویتامین B ویتامین B5 هم نقش مهمی در متابولیسم انرژی داره چون به عنوان کوآنزیم در واکنشای شیمیایی تولید کننده انرژی در داخل بدن عمل می کنه. اسید پانتوتنیک نقش مهمی در سنتز چربیا، تنظیم هورمونا و حفظ سلامت و کارکرد مغز داره. با اینکه کمبود شدید ویتامین B5 زیاد شایع نیس اما کمبود ناچیز هم در برگیرنده نشونه هایی مثل خستگی، گرفتگی عضلانی و پلانتار فاشئیت (Plantar Fasciitis) است.

  1. سطح قند خون رو متعادل نگه می داره و به مقابله با دیابت کمک می کنه:

رژیم غذایی غنی از آجیلا و دانه ها می تونه اندازه هیپرگلیسمی رو کم کنه و به تعادل سطح قند خون کمک کنه. این موضوع احتمال ایجاد سندرم متابولیک از جمله دیابت یا مقاومت به انسولین رو کم می کنه. ما میدونیم جمعیتایی که رژیم غذایی غنی از دانه ها و آجیلا دارن، ترکیبات موجود در دانه ها به مقابله با بیماریای به وجود اومده بوسیله قند خون کنترل نشده کمک می کنه.

سطح قند خون کنترل نشده و مقاومت به انسولین منتهی به التهاب بیشتر، زیاد شدن وزن و حتی پاسخای خود ایمنی می شه. اما حالا خوبیش اینه مواد مغذی قوی در دانه های آفتابگردان به توقف افزایش و کاهش سطح قند خون کمک می کنه.خیلی از مردم افت یا افزایش قند خون رو به دلیل رژیم غذایی با شکر زیاد، دانه های تصفیه شده، نوشیدنیای شیرین و غذاهای فرآوری شده تجربه می کنن. مثلا تحقیقات انجام شده نشون میده منیزیم اثر محافظتی در برابر پیشرفت دیابت نوع ۲ داره.

  1. سلامت پوست رو بهتر کنه:

تحقیقات انجام شده نشون میده که ویتامین E واسه حفظ پوستی سرحال، سالم، جوون و قوی خوبه. دانه های آفتابگردان در برگیرنده ویتامین E و اسیدهای چرب لازمه که باعث می شه آب پوست تامین شه و جلوی اسیبای مربوط به آلودگی و خورشید گرفته شه. تحقیقات روی حیوانات نشون میده که هم دانه آفتابگردان و هم دانه کتون می تونه سلامت پوست رو تامین کنه و پوست رو از نشونه های اسیب حتی با افزایش سن هم محفوظ داره. محققان می گن که اینجور اثری در آدما هم هست.

روشی واسه مصرف دانه ها آفتابگردان:

خبر خوب اینه که میشه خیلی راحت دانه های آفتابگردان رو به وعده های غذایی جور واجور اضافه کرد. شما می تونین از روشای ساده زیر استفاده کنین:

  • دانه ها رو به برگرهای خونگی، کوفته ها و بقیه موارد اضافه کنین
  • دانه ها رو می تونین روی سالاد خود بریزین یا از کره اون در جفت و جور سسای خونگی بهره ببرین.
  • تلاش کنین دانه های آفتابگردان رو به سالاد تن ماهی یا سالمون اضافه کنین. این مواد بافت و طعم خوبی به سالاد شما میدن
  • کره دانه آفتابگردان رو به جوی دوسر خود در وعده صبحونه اضافه کنین. می تونین یه قاشق غذاخوری از اون رو در اسموتی سالم خود داشته باشین.
  • دانه ها رو به موادی که در منزل می پزید مثل مافینا، نونا و بقیه موارد اضافه کنین.
  • از دانه افتابگردان به جای دانه چیا یا کتون در دستورهای پخت استفاده کنین یا به جای کره آجیلا از کره دانه افتابگردان استفاده کنین
  • واسه داشتن میان وعده های سالم از دانه افتابگردان استفاده کنین.

تداخلات و مشکلات جانبی احتمالی دانه های آفتابگردان:

حالا خوبیش اینه نگرانی یا حساسیت مربوط به دانه های آفتابگردان زیاد عادی نیس. دانه های افتابگردان اگزالات ، پورین یا بقیه موادی مثل آفلاتوکسینا رو زیاد ندارن. اینجور موادی ممکنه باعث ایجاد حساسیت، آسیب به متابولیسم یا تداخلات ناخواسته با داروها شن. نکته ای که باید در مورد مصرف این دانه ها مورد به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین اینه که اونا چربی پلی غیر اشباع امگا ۶ هستندو همونطور که در بالا هم اشاره کردیم باید با مصرف اسیدهای چرب امگا ۳ متعادل گردند. بقیه منابع چربی مثل نارگیل، ماهی ، گردو و دانه کتون رو در رژیم غذایی خود بذارین.

بهترین ادویه واسه چربی سوزی

چیجوری بدون رژیم غذایی لاغر شیم؟

مجله سلامت

برچسب ها :

ناموجود