دسته بندی: علمی
روانشناسی با موضوع روشهای درمان RE

روش زمانبندی شده- در این روش تخمینی زده می شه درباره یه وقتی که طول می کشد تا ارباب رجوعان مسائل اصلی یشان رو برطرف کرده و بتونن از مهارت ها در زندگی روزمره شون استفاده کنن، اینکار براساس اطلاعات جمع بیاری شده در ورودی انجام می گیرد . زمان اون بین ده تا بیست ساعت می باشه اما ممکنه بیشتر طول بکشه، اگه مشکلات خاصی باشه که نیاز به زمان بیشتری داشته باشه و هم اینکه تلاش می شه تعهدی از زن و شوهر واسه این یه وقتی گرفته شه.

مشکلات

۲-۳-۲-۶- روشای دخالت

یکی از نشونه های مهم واسه فهم فرایندRE اینه که وقتی که مهارتهای اصلی یاد گرفته می شن و این کار خیلی زود انجام می گیرد ، به ارباب رجوعان هیچوقت اجازه ی اینکه با همدیگه به صورت غیر حرفه ای تعامل کنن داده نمی شه. وقتی یه یا هر دو نتوانندماهرانه عمل کنن، دکتر از روشای حل مشکل، مدلسازی، شدن و شستشو استفاده می کنه (روشهایی که در قسمتهای بعدی توضیح داده می شه). هم اینکه مهمه بدونیم که بعد از یادگیری مهارتهای اصلی تعاملات بین ارباب رجوعان تقریبا انحصاری وبین شریک ها می باشه. مهارت بحث و گفتگو تضمین می کنه که هر دو همسر هر زمان خودشون رو ابرازمی کنن دلسوزی دریافت کنن. یعنی در تموم لحظات گفتگو به نوبت یکی از همسران در نقش بیان کننده و دیگری در نقش جواب همدلانهه. دستورالعمل های بحث و گفتگو به اونا نشون می دهد که چیجوری به روش سازنده و هماهنگ از یه حالت به حالتی دیگه برن طوری که هم زمان به نیازای عاطفی شون هم پرداخته شه. وقتی به شرکت کنندگان یه مهارتRE آموخته می شه، عموم مراحل زیر به شکل هایی به کار برده می شه که بیشتر از یه روز یا آخر هفته طول می کشد:

۱- ارائه دلیلی عقلانی واسه یه مهارت و اینکه چیجوری می تونه واسه رسیدن به اهداف ارتباطی کمک کنه.

۲- ارائه ی تکالیف خوندن واسه مطالعه ی مهارت های پایهRE شامل: الف) راهنمای برنامه ی غنی سازی روابط (جورنی، ۱۹۹۱)، یا راهنمای کمکی غنی سازی روابط (جورنی، ۱۹۹۱)؛ ب) برنامه شنیداری غنی سازی روابط (جورنی، ۱۹۹۴) و ج) نوارهای سمعی غنی سازی روابط (جورنی واگلسنگ[۱]، ۱۹۸۱).

۳-به کار گیری نوارهای ویدیویی یا نقش بازی کردن زنده در جلسه واسه نشون دادن مهارت.

۴-طراحی و جواب دادن به سوالاتی در مورد قسمتهای جور واجور مهارت.

۵-نظارت بر زن و شوهر در تمرین مهارت، با کار روی موضوع خاصی که واسه زن و شوهر اهمیت داره.

۶-ارائه ی تکالیف منزل واسه تمرین هر مهارت، که کاربرد غنی سازی روابط رو در خونه نشون می دهد.

۷-کم کم ارائه ی تکلیف منزل واسه تمریت مهارت ها در خونه سخت تر از وقتی می شه که عنوان، موضوعات و طرح های غنی سازی و مسائل و اختلافات واقعی هست.

۸-تکمیل پرسشنامه روابط، چک لیست ها و گزارش های کوتاه و نوارهای صوتی که ادما از جلسات حل مسئله و اختلاف در خونه جفت و جور می کنن.

۹- نظارت بر پیشرفت کامل و تاثیرگذاری کامل مهارت ها با بهره گرفتن از چیزی که در بالا اومد. ۱۰- اون طور که شرکت کنندگان به طور کامل در کاربرد مهارت ماهر شدن، ممکنه نظارت روزمره برنوارهای صوتی کنار گذاشته شه، ولی گزارش تمرینات و بقیه تکالیف ادامه می یابد (گینزبرگ، ۲۰۰۰).

۲-۳-۲-۷- جواب های خاص رهبر یا دکتر

چندین جواب رهبر یا دکتر مورد استفاده در RE هست که در این تحقیق فقط روی اونایی که منحصر به RE هستن بحث می شن.

۲-۳-۲-۷-۱- تبدیل شدن

در شدن (سیندر، ۱۹۹۶) قبل از اینکه مراجع با گفتگو آماده شه و یا مثل سرمشق دهی انجام بشه یا پیشنهادی ارائه شه که متناسب با مراجع باشه و اون رو برانگیزد، دکتر بیشتر نقاب و شخصیت مراجع اون رو گرفته و با شریک”الف” یعنی”ب” صحبت می کنه، اون طور که گویی دکتر به “الف”تبدیل شده باشه. شدن در شرایط بحرانی که یه موضوع مشکل باید بررسی بشه استفاده می شه. وقتی که زن و شوهر هنوز انجام درست مهارت ها رو یاد نگرفته ان و مراجع تسلیم احساسات شده و نمی تونه صحبت کنه یا وقتی که احساسات و جست و خیز های زیر بنایی درگیرند که واسه شکل دادن و برانگیختن بسیار پیچیده هستن. (این مورد مخصوصا در مورد نوجوانانی که در صحبت کردن خیلی مقاوم هستن بکار می رود).

 

۲-۳-۲-۷-۲- رفع مشکل

رفع مشکل در هر نوع شرایط مشکل استفاده می شه. در حل مشکل رهبر یا دکتر از مهارتهای RE مستقیما با شرکت کنندگان استفاده کرده و زن و شوهر رو در مهارت ها مربیگری می کنه. مثلا وقتی که یه شرکت کننده بخاطر احساسات خیلی قوی قادر به ادامه به کار گیری مهارت ها نمی باشه و همسرش هم مهارت کافی واسه مدیریت این وضعیت به شکل همدلی رو نداره. دکتر با شرکت کننده همدلی می کنه تا احساسات به طور کامل آزاد شه تا بتونن به کار گیری مهارتها رو خودشون ادامه. نمونه دیگه می تونه وقتی باشه که شرکت کننده مایل به دنبال کردن فرایندRE نباشه، در این صورت رهبر به صحبت های شرکت کننده گوش می دهد و جواب های همدلانه می دهد تا وقتی که روشن شه که شرکت کننده می خواهد دیدگاه رهبر رو گوش کنه. در این هنگام رهبر از مهارت بیان گری واسه انتقال دیدگاهش در مورد مسئله استفاده می کنه و بعد دوباره به شنیدن و همدلی با مراجع می پردازه. (سوکا، ۲۰۰۵).

۲-۳-۲-۷-۳- شستشو دادن

شستشو دادن روشی پیچیده س که در اون درمانگربرای دو زوجی که هر دو بی مهارت هستن نقش شدن رو انجام می دهد و به هر دو نفر جواب های همدلانه می دهد. هر زمان که دکتر با نفر الف صحبت می کنه یا نفر الف با اون صحبت می کنه، باید به گونه ای به درمانگرنگاه کنه ومخاطب قرار بگیره انگار که دکتر همسر اونه، وبرعکس. فرق این روش با روشای دیگرRE اینه که مراجعه کنندگان به جای صحبت با همدیگه با دکتر صحبت می کنن وراه حلهای اختلافات و مشکلات معمولا در اول به وسیله دکتر در نقش یه مراجع پیشنهاد می شه. از این روش واسه حل سریع مشکلات عاطفی شدید در زمان کوتاه استفاده می شه. و روش اصلی حل مسئله و حل بحران در درمان RE می باشه. (سیندر، ۱۹۹۶؛ به نقل از سیندر، ۲۰۰۰).

راه حل

[۱]- Vogelsong

برچسب ها :

ناموجود