عوامل جهانی تاثیر گذار در افت قیمت خودرو دست دوم

بازار خودروهای دست دوم به بد قلقی می شناسنش. حتی با وجود تشابهات زیاد بین خودروهایی با کاربرده های برابر و یا حتی مدلای مشابه قیمتا می تونن بسیار متغیر باشن.

در بازار خودرو شباهت معنا نداره؛ بعضی خودروها زندگی سختی گذروندن و بد رانده شدن، یه سریای دیگه هم در ناز و نعمت زمان گذروندن. بعضی خودروا گذشته سرویس دقیق و منظم دارن در حالی که وضعیت بقیه در هاله ای از ابهامه.

این موارد کلی همه بر بازار فروش خودرو و قیمتش تاثیر گذارن. در ادامه به معرفی ۱۰ عامل موثر مهم تر می پردازیم، با ما همراه باشین.

اندازه کارکرد

رابطه برعکس بین کارکرد خودرو و قیمت اون موقع فروش حقیقتی قبول شده؛ هرچه کارکرد بالا بره قیمت پایین میاد. خریداران همیشه به دنبال نمونه مورد نظر با پایین ترین کارکرد ممکن می گردن. در واقع عدد کیلومتر تعداد اولین چیزیه که چشم هر خریدار به دنبال اون هستش، پس خودرو با کارکرد پایین ارزش بیشتری داره.

وضعیت کلی

وضعیت کلی، به معنی برآیند شرایط ظاهری و باطنی خودروه. زنگ زدگی، خط و خش، موج بدنه، زوار در رفتگی و سطوح زبر روی بدنه قیمت فروش خودرو رو شدیدا تحت تاثیر قرار میدن.

ترک و شکستگی روی شیشه ها هم تاثیر بسیار زیادی بر ذهن خریدار می ذارن. در کل هر چقدر بیشتر ایرادات در دید باشن، افت قیمت بیشتری نصیب خودرو می شه.

فضای داخلی هم جای خود داره. خودروهایی با روکش چرم ترک خورده، قطعات شکسته داشبورد و کابین، چراغای داخلی یا آپشنای از کار افتاده و حتی هرگونه بوی نامساعد قیمت خودرو رو کاهش میدن.

یادتون باشه، اگه تصمیم به فروش خودروی خود دارین حسابی به وضعیتش رسیدگی کنین، تموم جزئیات رو بررسی و کابین اونو خونه تکونی کنین؛ این طوری کار راحت تری در پیش دارین.

شرایط فنی

همونجوریکه گفته شد، وضیت کلی خودرو شامل قسمتای فنی هم می شه. ماشینایی که به زور و زحمت حرکت می کنن و دود سفید از اگزوزشان خارج می شه در بازار خرید و فروش برچسب قیمت پایین تری به تن خود می بیننن.

مشابه این مورد واسه خودروهایی با مشکلاتی فنی مثل روغن ریزی و تعلیق پر سر و صدا صدق می کنه. بهترین راه واسه جلوگیری از کاهش قیمت به وجود اومده به وسیله ایرادات فنی اینه که طبق زمانای تعیین شده خودروی خود رو واسه بازدید فنی و سرویس به نمایندگی ببرین و همیشه پیگیر این مسائل باشین.

خودرویی که صاحبش به اون رسیدگی کرده باشه همیشه مشتری داره. گذشته سرویس دقیق و معتبر سندیه که خریداران روی اون حساب باز می کنن؛ این مورد برگ برنده بزرگی در زمان فروش میشه.

زنگ زدگی

زنگ زدگی قاتل قیمت خودروهای کارکرده موقع فروش بوده و میشه اونو در هر دو دسته ایراد فنی و ظاهری جای داد. قسمتای زنگ زده غیر قابل تعمیر ان، خصوصا در مناطق برفی که واسه آب کردن برف در مسیرها از نمک استفاده می شه.

اگه در اینجور نقاطی زندگی می کنین با تمیز کردن خودرو خود، نمکا و جرما رو بزدایید تا گرفتار زنگ زدگی اجزا خودرو نشید. همین طور از خراشای به جا مونده روی بدنه غافل نشید؛ چون که اینجور نقاط بدون پوششی در دراز مدت دچار زنگ زدگی می شن.

تصادف و تعمیرات

تصادف شتریست که در خونه هر راننده ای می شینه و بدیش اینه تاثیر منفی زیادی بر قیمت خودرو موقع فروش برجای میذاره. هر چی تعداد تصادفات اتفاق افتاده بالا بره اندازه افت قیمت هم روند صعودی طی می کنه.

اگه خودرویی یه یا دو بار تصادف کرده باشه، در دسترس بودن جزئیات محل و چگونگی بازسازی آسیب می تونه تا حدودی به کاهش افت قیمت کمک کنه.

رنگ بدنه و شخصی سازیا

همیشه توجه کنین که یه اتومبیل زرد هیچ موقع به اندازه اتومبیلی با رنگ سفید یا نقره ای راحت فروش نمیره. اگه موقع خرید خودرویی جدید، راحت به فروش رفتن اونو جز ملاکای اصلی در پایانی کردن انتخابتون قرار می دید، رنگی انتخاب کنین که در بازار پر طرفدار باشه و بیشتر به دل مردم عادی بشینه.

شخصی سازی همونجوریکه از لغتش بر میاد چیزی به طور کاملً سلیقه ای و شخصیه. اگه می خواید شیشه ها رو دودی کنین، ارتفاع خودرو رو کم کنین و اسپویلری بزرگ در عقب خودرو بذارین، همیشه در نظر داشته باشین هر چی خودرو از نظر ظاهری از فرم اولیه کارخانه ای خود فاصله بگیره، افت قیمت بیشتری رو موقع فروش تجربه می کنه.

جفرافیای خودرو

شرایط جوی که یه خودرو در اون هست به شکل جالبی بر قیمت اون موقع فروش اثر میذاره. در آب و هوای گرم، خودروای کوپه و کانورتیبل ارزش اولیه خود رو بهتر و بیشتر حفظ می کنن.

در آب و هوای سرد و برفی بلعکس؛ خودروهای کاربردی مانند پیکاپا کاهش قیمت کمتری رو به خود می بینن. افت قیمت زیاد واسه خودروهای کارکرده در شرایط برفی به خاطر آسیبای احتمالی به وجود اومده به وسیله نمکای مورد استفاده واسه آب کردن برف هاست.

زیادی قطعات یدکی

وفور قطعات یدکی و لوازم جانبی یکی دیگه از عوامل مهم در قیمت گذاری خودروهای دست دومه. خودروای تولید محدود معمولاً در این مورد برتری زیادی دارن، چون که زیادی قطعاتشان نسبت به نیاز بازار به طور کامل بیشتره.

بعضی از آپشنا و امکانات هم اثرات زیادی دارن. مثلا خودروهای اسپرت ارزش خرید بالاتری دارن وقتی که به گیربکس دستی مجهز شده باشن، چون که استهلاک و هزینه کمتری به دنبال دارن.

اما از طرفی اینجور موردی رو در واقعیت نمی بینیم؛ چون که گیربکسای خودکار امروزه خواهان بیشتری دارن و بیشتر خریداران به دنبال راحتی هرچه بیشتر هستن.

اعتبار برند

بعضی از برنده ها در طول زمان به شکل بهتری ارزش خود رو حفظ می کنن. خودروهایی که تو ذهن مردم به عنوان کالاهایی قابل اعتماد و کم خرج جا افتادن در بازار خوش قیمت تر هستن.

مثلا خودروهای کاربردی تویوتا مانند هایلوکس رو در نظر بگیرین، این خودرو ممکنه نسبت به رقبایش از ظاهر و کیفیتی معمولی بهره مند باشه اما به دلیل عمر بالا و استهلاک کم خوب ارزشش رو حفظ می کنه.

اجناس کمپانیایی که از معروفیت کمتری در این مورد بهره مند هستن از افت قیمت بالاتری رنج می برن. مثلا هیوندای در بازه طولانی از مدت زمان حیاتش به عنوان برندی با اجناس ارزون قیمت تو ذهن خریداران جای گرفته بود، پس ذهینیت افت قیمت اجناس هیوندای تقریبا بالاست.

موقع خرید خودرو و به کار گیری اون، با در نظر گرفتن اینجور مواردی، تا جای ممکن از ضرر و زیانای احتمالی کم کنین.

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *