دسته بندی: فناوری
چگونه استارتاپ های سوئدی به وایکینگ های دیجیتال تبدیل شدند

سوئد مدتهاس به بهشت استارتاپای فناوری تبدیل شده و اگه به دنبال شروع یه کار و کاسبی باشین، سرزمین جایزه نوبل، اسکایپ و اسپاتیفای زیرساخت پیشرفته، قوانین ساده و نظام مالیاتی هوشمند رو بهتون میده.

در این کشور مالیات بر درآمد تقریبا بالا هستش اما پایین بودن اندازه مالیات شرکتا سرمایه گذاران کار و کاسبیای جدید رو به اون جذب می کنه. از طرف دیگه دولت از منابع مالیاتی واسه ارائه بسته های رفاهی و کمک به اجرا ایده های نوآورانه و خطر پذیر استفاده می کنه.

یونیکورنای مجازی در این سزرمین یخ زده چراگاهای سرسبزی رو واسه خود پیدا کردن، مثلا پنج کار و کاسبی نام آشنای اسکایپ، اسپاتیفای، King، Mojang و Klarna به ارزش بالای یه میلیارد یورو دست پیدا کردن. ۲۰ کار و کاسبی برتر این کشور واسه ۲۰ هزار نفر اشتغال سازی کردن که کم نظیره.

نوآوری و ایجاد کار و کاسبیای نو در این کشور از اونقدر جایگاهی برخوداره که حتی «نهاد کلیسا» ۵ میلیون دلار در این مورد سرمایه گذاری کرده.

فعالیت استارتاپای سوئدی بخشای مختلفی از موسیقی و بازی گرفته تا سخت افزار رو شامل می شه و در هر کدوم از این زمینه ها چندین شرکت با همدیگه رقابت تنگاتنگی دارن که در آخر به رشد و شکوفایی اونا و به سود کاربران تموم می شه.

در بخش موسیقی اسپاتیفای مشهورتر از موارد دیگه س که از زمان راه اندازی در سال ۲۰۰۸، با اجرا یه مدل کار و کاسبی پایدار به صنعت موسیقی جون دوباره ای بخشیده. این محصول که الان ۲۰ میلیارد دلار ارزش داره، با جفت و جور کردن بستری مناسب مانع دانلود غیرقانونی موزیک شده و منبع درآمدی واسه هنرمندان هستش.کمپانیای دیگری هم در اندازه کوچکتر به فعالیتای مشابه روی آورده ان، مثلا میشه به پادکست بسیار موفق Acast، اپلیکیشن Soundtrack Your Brand واسه استریم موسیقی در امکان تجاری و رستورانا (استفاده تجاری از اسپاتیفای واسه کاربران عادی ممنوعه) و Epidemic Sound اشاره کرد که آرشیوی غنی از ژانرهای جور واجور موسیقی رو در اختیار تولید کنندگان محتوا قرار میدن.

بیشتر استودیوهای بازی سازی این کشور از جمله King، Mojang، Paradox و Mag Interactive تو یه دهه گذشته رو به رشد بوده و در سال ۲۰۱۷ نزدیک به ۱٫۵ میلیارد دلار درآمد به دست آوردن.

علاوه بر این کمپانیای معتبری مثل مایکروسافت، الکترونیک آرتز و یوبی سافت استودیوهایی رو در سوئد تاسیس کردن که حاصل اون بازیایی از جمله آواتار، ماینکرافت، کندی کرش، بتلفیلد، مد مکس و استار وارز بوده.در اولین دوره اهدای جوایز «استیم» که سال ۲۰۱۶ برگزار شد ۱۱ جایزه به کمپانیای سوئدی تعلق گرفت که با در نظر گرفتن اندازه این کشور و تعداد استودیوهای بازی سازی نه خیلی فراوون اون، فوق العاده به نظر می رسه.

در بخش خبر هم سوئد میزبان دست کم ۹ کار و کاسبی مهمه که در حال پیشرفت راه حلای بهتر واسه کسب درآمد از روزنامه نگاری هستن. Magnus Hultman موسس کار و کاسبی Strossle دلیل علاقه شرکتای سوئدی به کسب درآمد از این بخش رو این جوری میگه:

اینجا موطن Piratebay (یکی از معروف ترین پایگاه های اشتراک فایل واسه جستجو و رد و بدل کردن فایلای تورنت) است و ما اولین کسائی بودیم که فیلم، موزیک و کتابای دیجیتالی رو به صورت غیرقانونی به اشتراک می گذاشتیم. در واقع ما وایکینگای عصر مدرن بودیم اما فهمیدیم که نمیشه به عنوان یه مدل کار و کاسبی همیشگی به اون نگاه کرد.

بنابرین تلاش کردیم گذشته رو جبران کنیم و همونطور که پدرانمون صدها سال پیش کلاه های مخوف وایکینگی و شمشیرهایشان رو کنار گذاشته و به مسیحیت گرویدند، ما هم سرویسایی مثل اسپاتیفای رو راه اندازی کردیم.

تشبیه اکوسیستم استارتاپی سوئد به دریانوردی و فعالان این بخش به وایکینگا هوشمندانه به نظر می رسه. شاید اونا کلاه خود و شمشیر رو کنار گذاشته باشن اما از جنبه های دیگری واسه موفقیت استفاده میکردن.

در ادامه هفت ویژگی رو که به موفقیت استارتاپای سوئدی در بازار دیجیتال منجر شده، بررسی کردیم.

  1. پیدا کردن فرصتای جدید

وایکینگا اگه مالک چیزی نبودن، اونو تصرف کرده و بعد از  هر دزدی و چپاولی به بازسازی می پرداختن؛ مثلا اونا «نورماندی» رو تصرف کرده و پس از اون یه سیستم اجتماعی پیشرفته رو ساختن. در قرون وسطی بازار طلا و الماس داغ بود، اما امروزه، همونطور که گیتس بیست سال قبل پیش بینی کرده بود، نوبت پادشاهی محتوا شده.

وایکینگای دیجیتال راه های جدید و قانونی رو واسه رسیدن به محتوا و ارزش بخشیدن به اون پیدا کردن. اونا خوب درک کردن که همه پلتفرمای دیجتال مثل فیسبوک، آمازون و نتفلیکس بدون موزیک، پادکست و خبر ارزش چندانی نداره.

  1. ورود به بازارهای بین المللی

هر چند سوئد یکی از باکیفیت ترین کشورای جهان واسه زندگیه، اما جمعیت کم اون باعث شده بازار بزرگی نباشه و بخاطر این کمپانیای این کشور از اول واسه ورود به بازارهای بین المللی بنیانگذاری می شن.

این سنت قدیمی در دهکده جهانی و دنیای دیجیتال که مرزها دیگه معنی خود رو از دست دادن، بسیار مهم و خوبه.

  1. یاد گرفتن آداب و رسوم سرزمینای فتح شده

وایکینگای دیجیتال فاتحان قدرتمندی هستن و در عین حال به شناسایی عادات و گرایشات شهروندان کشورای جدید، علاقه زیادی دارن. Hultman در این باره میگه:

اگه در کشوری سرد و تاریک زندگی کنین، درباره بقیه دنیا کنجکاو میشین.

سوئد همیشه گوش به زنگ و آماده نوآوریه. Therése Gedda بنیانگذار و مدیرعامل کار و کاسبی سوئدی ۳۰minMBA هم میگه:

آمادگی جامعه ما واسه پذیرش پدیده های جدید، سوئد رو به بازاری فوق العاده واسه کمپانیایی که با مشتری رابطه مستقیم دارن، تبدیل کرده.

  1. حذف سلسله مراتب

وایکینگای دیجیتال به سلسله مراتب تعهد ندارن و سیستم اونا از آدمایی تشکیل شده که توأمان از آزادی و مسئولیت پذیری برخودارند؛ در نتیجه تنها کارایی و به دست آوردن یافته های مطلوب به افزایش نفوذ و اعتبار منجر می شه.

البته این موضوع خیلی جای تعجب نداره چون که در کشور کم جمعیتی مثل سوئد نمیشه انرژی نیروی انسانی رو با بروکراسی و وظایف کسل کننده به هدر داد. Leandro Saucedo مدیر ارشد روش هدف دار شرکت Acast درباره این سیستم مدیریتی میگه:

در اسکاندیناوی اراده کردن به معنی تلاش واسه رسیدن به اجماعه اما اگه امکان اون وجود نداشته باشه باید براساس رای اکثریت عمل شه. این موضوع به سیستمی منجر شده که در اون نظر همه افراد مهمه.

  1. همکاری توأم با اعتماد

اعتماد عنصری اساسی در استارتاپای سوئدیه که ریشه اون به میراث باستانی اونا برمیگرده.Malin Lundell، مدیر بازاریابی MAG Interactive در این باره میگه:

ساکنان اسکاندیناوی به صورت سنتی از قوانین دهگانه «یانته لاگن» پیروی می کنن که روی پیشرفت جمعی تاکید بسیاری داره. بر این پایه تلاش واسه رسیدن به هدفی فوق العاده نباید به قیمت قربونی کردن بقیه تموم شه.

  1. زیرساخت محکم

برخلاف اون چیزی که در کارتون واکینگا نشون داده می شه، «اساطیر نورس» فقط یه قایق نداشتن بلکه از ناوگانی قوی و بزرگ واسه رسیدن به مقاصد خود بهره می بردن. وایکینگای دیجیتال هم از اهمیت زیرساخت در رسیدن به نتیجه به طور کامل اطلاع دارن.

مثلا در سال ۱۹۹۵ دولت سوئد طرح «ارائه کامپیوتر خونگی» رو شروع کرد که طی اون شهروندان می تونستن از مالیات بر درآمد خود واسه خرید کامپیوتر و اشتراک اینترنت استفاده کنن. چهار سال بعد دولت این کشور تاکید کرد که همه شهروندان باید به اینترنت با پهنای باند بالا دسترسی داشته باشن، چون که آینده این کشور به اون بستگی داره.

بنابرین بی جهت نیس سوئدیا یکی از سریع ترین شبکه های اینترنت دنیا رو در اختیار دارن. این کشور از نظر اینترنت موبایل هم موقعیت بسیاری خوبی داره چون که دولت از اپراتورهای بزرگ و موفق واسه اجرا اون دعوت به همکاری کرده.

  1. پشتیبانی از نوآوری

وقتی که از پشتیبانی شدن به وسیله جامعه اطمینان داشته باشین، جسارت بیشتری واسه نوآوری پیدا می کنین. سیستم رفاه اجتماعی سوئد در خطر کردن و تلاش واسه رسیدن به رویاها به افراد کمک می کنه. Björn Fant از موسسان فروشگاه آنلاین Hemmy در این باره میگه:

تحصیل در دانشگاه ها و کالجای سوئد مجانیه، علاوه بر این دانشجویان می تونن از وامای کم بهره واسه تامین مخارج زندگی خود بهره ببرن؛ یعنی ما از بهترین سیستم سرمایه گذاری خطرپذیر بهره مند هستیم.

سرمایه گذاری خطرپذیر که به معنی تأمین سرمایه لازم واسه استارتاپای مستعد رشده، تاثیر به سزایی در رشد کار و کاسبیای نوپا داره. Johannes Schildt مدیرعامل و یکی از بنیانگذاران کار و کاسبی سلامتی Kry عقیده داره:

تعامل دو طرفه بین دولت و صنعت به ایجاد بستری واسه کارآفرینی براساس فناوری منجر شده.

گذشته واکینگای دیجیتال بر خلاف برخورداری از موفقیتای فراوون، شکستایی رو هم به خود دیده. Leandro Saucedo یادآوری می کنه که موج اول استارتاپای سوئدی خیلی با موفقیت همراه نبودن:

در موج اول خیلی از شرکتا ورشکست شدن، مثلا خرده فروشی آنلاین پوشاک Boo.com طی شش ماه ۱۳۵ میلیون دلار سرمایه رو به باد داد.

حالا اما شرایط عوض شده و باد موافق واسه کشتی وایکینگا به وزیدن دراومده، با این حال جامعه استارتاپی سوئد هنوزم با چالشایی مثل تلاش کسب و کارا واسه رسیدن به موفقیتای بزرگ در کمترین زمان و از دست دادن برنامه ریزی دراز مدت روبرو شدن.

برچسب ها :

ناموجود