کسب‌و‌کار از دنیای وبلاگ تا اپلیکیشن‌های موبایل

دنیای وبلاگا (weblog)امروزه به عنوان یه رسانه دیجیتالی غیر قابل رد و موثر، دنیای اینترنت و کار و کاسبی رو از این رو به اون رو کرده. قدرت وبلاگ نویسان و وبلاگ بازان و سرویس دهنده کان وبلاگ نویسی، روز به روز در حال زیاد شدنه و این توان افزایی، با پیشرفت زیر ساختای ارتباطی و اطلاعاتی و علاقمندی کاربران به حضور در شبکه های اجتماعی (social networks)تولید محتوا، بیشتر از گذشته به نظر می رسه. ده ها میلیون وبلاگ، امروزه در اینترنت راه اندازی شده و صدها میلیون نفر بیننده محتوای تولید شده در این رسانه های الکترونیکی هستن.

دیجیتال

بعضی از وبلاگا، مخاطب به مراتب بیشتر از پرتالا دارن. فعالیت در توییتر و اینستاگرام رو هم میشه صورت دیگری از وبلاگ نویسی دونست که بیشتر به سمت و طرف اطلاعات لحظه ای و فوری و تصویری متمرکزه. کار و کاسبی وبلاگا، کار و کاسبی ای موفق در مقایسه با بقیه کار و کاسبیای دنیای اینترنت نیس. اما حجم بزرگی از مخاطبان و فعالان این رسانه دیجیتالی، نسل جدیدی از وبلاگا رو تا سالیان نه خیلی دور نوید میده که بزرگان اینترنت، واسه کسب مخاطبان اون، برنامه های متنوعی رو در دستور کار قرار میدن.

گوگل در سال ۲۰۰۳ میلادی، یه سرویس دهنده مطرح وبلاگ نویسی به نام بلاگر رو خرید و یاهو هم در سال ۲۰۱۳ اعلام کرد که قصد خرید یه سرویس دهنده وبلاگ رو که خدماتی روی گوشیای گوشی موبایل میده داره. ارزش این معاملات بیشتر از یه میلیارد دلار برآورد شده. وبلاگ نویسی، امروزه به روش خیلی کوتاه تر و مختصرش در ابزارهایی مانند توییتر (Twitter)و کامنت (comment) و پست نویسی (post)در شبکه های اجتماعی اینترنت دنبال می شه.

دلار

اما اون چه مشخصه، نگاه کاربران و چیزای مورد علاقه اونا به حضور آنلاین و منتشر کردن نظرات و حرفای خود در محیط چند رسانه ای وبه. این وقتیه واسه فعالان کار و کاسبی در میدونای جورواجور که بتونن از این پتانسیل استفاده کرده و با طراحی فرصتای بازاریابی، تبلیغات در محیطی تعاملی، کارآفرینی خلاقانه ای رو هدایت کنن. وبلاگا، به این موضوع اشاره میکنه که دنیای وبلاگا، دنیای فرصتا واسه فعالان کار و کاسبی اینترنتی هستش. این فرصتای رو شناسایی کرده و با برنامه ریزی موثر و هوشمندانه، فرصت آفرین دنیای وبلاگا باشین.

برنامه ریزی

پرتال پرشین بلاگ، اولین سرویس دهنده فارسی در مورد وبلاگ در ایرانه که بااستقبال و مخاطبان زیادی تو یه دهه گذشته مواجه شده و پرتالایی مانند بلاگفا http://blogfa.com/و میهن بلاگ mihanblog.com، پس از این سرویس راه اندازی و در اختیار حجم یه عالمه از مخاطبان وبلاگ نویس جامعه اطلاعاتی ایران قرار گرفته. اگه به دنبال حضوری گسترده و تولید محتوایی موندگار در فضای مجازی هستین، بازم وبلاگ نویسی پیشنهاد مهمیه.

دکتر یونس شکر خواه، استاد ارتباطات و پدر روزنامه نگاری آنلاین ایران نقش زیادی در پیشرفت وبلاگ نویسی و اطلاع رسانی از راه این رسانه در جامعه اطلاعاتی کشور اجرا کرده.

در کنار وبلاگا، اپلیکیشنای موبایل (mobile apps)هم نقش مهمی در پیشرفت ارتباطات و رد و بدل کردن اطلاعات و فرصت سازیای خلاقانه اینترنتی اجرا کرده. الان خیلی از پروسهای بانکی، اطلاعاتی، رد و بدل کردن اطلاعات و تعاملات ارتباطی هوشمندانه از راه موبایل صورت میگیره. نرم افزارهای موبایل و سیستم عامل گوگلی و اپلی، امروزه انقلابی رو در میدون فناوری اطلاعات و ارتباطات ایجاد کردن. گوشیای هوشمند (smartphones)، امروزه به عنوان وسایل غیر قابل رد در دنیای اینترنت و پیشرفت خدمات اون به حساب میان. خیلی بزرگ از مخاطبان اینترنت، از راه نرم افزارهای قابل نصب روی سیستم عاملای جورواجور گوشیای گوشی موبایل، به دنیای اینترنت وصل شده و از قابلیتای جور واجور اون استفاده می کنن.

موبایل

نسل جدید از گوشیای موبایل، با قابلیتای گسترده و هوشمندانه، امکان رابطه سریع تر و آسون تر واسه رابطه با دهکده جهانی رو در اختیار صاحبان اون قرار میده. جادوی اپل apple، فعالان کار و کاسبی اینترنتی رو به سمت و طرف به کار گیری فناوری و پتانسیل موجود در اجناس این شرکت جهت ارائه نسخه های موبایلی خدمات و اجناس خود تشویق کرد. خیلی از پرتالای بزرگ اینترنت، امروزه نسخه اختصاصی واسه گوشیای گوشی موبایل دارن و نرم افزارهای خاصی جهت معرفی خدمات و اجناس به طیف خیلی از صاحبان این وسیله ها طراحی و راه اندازی کردن.

نرم افزارهای قابل نصب روی موبایل، امکانات زیادی رو به مخاطبان میده که نقشه و بانک اطلاعات و جست وجو و بازیای آنلاین تعاملی و حتی تجارت الکترونیک، بخش کوچیکی از خدمات نوین در دسترس در دنیای گوشیای هوشمنده. روی آوردن بزرگان اینترنت به نسخه های موبایلی، نرم افزارهای موبایلی و خدمات براساس موبایل، خود نشون دهنده اهمیت روز اضافه کردن بازار گوشیای هوشمند و نرم افزارهای این میدون س. فعالانی که در این بخش متخصص و تجربه داشته باشن، شک نداشته باشین زمینه کاری ممتازی رو در اختیار دارن که قرن بیست و یکم به اونا نیاز داره. امروزه خیلیا موبایل دارن و اس ام اس بازی می کنن و از موبایل واسه انجام کارای جور واجور استفاده می کنن. دنیای موبایل و کار و کاسبیای براساس اونو به آسونی یادتون نره!

کار و کاسبی مربوط به بازار تولید و مدیریت محتوا از راه اینجور اپلیکیشنایی روز به روز در حال گسترشه و بازار خوبی واسه افرادیه که می خوان کالا و خدمات خود رو در طیف زیادی به مخاطبان بالقوه و بالفعل معرفی کنن. به نظر می رسه تاثیر گذاری موبایلای هوشمند در پیشرفت کار و کاسبی اینترنتی در دهه حاضر و پس از اون بیشتر از قبل قابل لمس شه. خیلی از عملیات و پروسهای مالی و بانکی و ارتباطی و آموزشی و اطلاع رسانی و خدماتی، امروزه از راه وسایل موبایلی خیلی راحت و در کم ترین زمان قابل انجامه و روی آوردن به این سبک عملیاتی در رفتار کار و کاسبی، یه برگ برنده حساب می شه که باید به اون توجه شایانی داشت. نرم افزارهای موبایل مانند نرم افزارهای تحت وب، بازار رو به رشدی رو در حال تجربه کردن هستن. همونطور که قبلا گفتیم، شرکتا و پرتالای بزرگ و کوچیک اینترنت و حتی سازمانای خدمات رسانی شهری، به به کار گیری قابلیتای گوشیای هوشمند موبایل جهت سرویس دهی به مخاطبان روی آورده ان.

نرم افزارهای موبایلی، امکانات زیادی رو واسه مخاطبان جفت و جور می کنه. چه اطلاع از زمان رفت و اومد اتوبوس شهری و برون شهری باشه، چه نقشه یابی و ارائه بارکد کوپنای تخفیف فروشندگان کالا و خدمات شهری. همه و همه از راه نرم افزارهای موبایل قابل معرفی و ارائه س. نرم افزار نویسان موبایل براساس سیستم عاملا و قابلیتای فنی جور واجور اونا، می تونن به روزای خوبی فکر کنن. نسل جدیدی از کارآفرینان دیجیتال در میدون نرم افزار نویسان موبایل در حال شکل گیریه که این موضوع در کشورای آسیایی هم به طور قابل توجه ای در حال پیشرفته. اپلیکیشنای موبایل، کار و کاسبیای مختلفی رو دلیل شده که فعالانش، نیاز نیس دور یه میز جمع بشن. از هر نقطه ای از دنیا می تونن روی بخشی از پروژه کار کرده و تحت یه مدیریت واحد، نتیجه کار رو به مخاطبان ارائه کنن. نکته بیست، فرصت آفرینی با نرم افزارهای موبایل رو تاکید می کنه که بازار بکری در ایران و اقصی نقاط جهان داره. همه موبایل دارن. این نکته مهمیه!! دوباره فکر کنین.. .

نرم افزارهای تحت وب (web application)، بازار خیلی خوبی دارن. حالا خیلی از نرم افزارهای تحت وب ، در واقع ملحق شد موبایلی هم دارن و این تعامل دو طرفه بین موبایل و desktopه. تعدادی از این نرم افزارها رایگان هستن و یه سریای دیگه هم در قبال مبلغی، در اختیار کاربران قرار می گیرن. هر چند رایانش ابری (green computing)به زودی خیلی از نرم افزارهای تحت وب رو با بهایی بسیار ناچیز در اختیار کاربران قرار میده تا از اونا بتونن نیازای خود رو در اندازه بزرگی پوشش داده و از خدمات جنبی استفاده کنن و بر اون پایه، هزینه ها رو پرداخت کنن، اما به نظر می رسه در وضعیت الان هم، کار و کاسبی نرم افزار نویسان آنلاین، کار و کاسبی خوبی باشه.

ده ها میلیون سایت اینترنت، به نرم افزارهای طراحی، بارگذاری و مدیریت سرور و رابطه با مخاطبان نیاز دارن که خود دنیای بزرگی رو شکل میده. هر چند وضعیت امروز، نیازای جور واجور رو در بخشای جورواجور پشتیبانی می کنه، اما به واسطه پیشرفت روز افزون خلاقیتای دیجیتالی، نیاز به نرم افزارهای تحت وب واسه ارائه حجم گسترده تر و هوشمندانه ای از خدمات زیاد میشه. مسنجرا، کنتورهای اینترنتی، خدمات دهندگان سرویس گره های پست الکترونیک، گجت کارا، تبلیغات اینترنتی، آموزش آنلاین و صدها میدون دیگه، نیازمند نرم افزارهای تکمیلی تحت وب هستن.

خلاقیت

چون که در روزگاری که یه سوم جمعیت کره زمین آنلاین باشن، نیاز به اینجور ابزارهایی بیشتر از گذشته اهمیت پیدا می کنه. اگه ۱۰ سال پیش می خواستین دامنه ایی روی پسوندهای عمومی ثبت کنین، تقریبا ثبت دامنه با ۴ تا ۶ حرف ممکن بود. حتی روی پسوند ملی ایران. اما امروزه، ثبت دامنه ای با اینجور ویژگی تقریبا امکان نداره و صاحبان این دامنه ها حاضرن دامنه مورد نظر شما رو با بهای میلیونی ریالی یا دلاری به شما واگذار کنن! این جادوی اینترنته. پس، کار و کاسبی نرم افزارهای تحت وب، کار و کاسبی ای پویا میشه. اگه در این میدون به دنبال آموزش و تحقیق و راه اندازی کار و کاسبی هستین، فرصتای زیادی در اختیار شما میشه.
میدونای وب اپلیکیشن و موبایل اپلیکیشن در واقع وقتیه واسه ارتقای تعاملات دو طرفه هوشمندانه بین کاربران و ارائه دهندگان. ما امروز در دنیایی زندگی میکنیم که حتی پزشکی هم از راه قابلیتای آنلاین در حال سرویس دهی به میلیونا مخاطب در اقصی نقاط دنیاس. حتما درباره جراحیای آنلاین که از راه ربات روی بدن بیماران انجام میشه شنیدین. اینا همه تعاملات پزشکی و فناوری اطلاعاته که فرصتای کار و کاسبی و خدمات رسانی گسترده رو جفت و جور کرده.

پزشکی آنلاین، میدون مهمیه که اهمیت اون روز به روز بر مخاطبانش رو می شه.فعالان فناوری اطلاعات، باید با درک نیازای مخاطبان به جامعه پزشکی و بررسی زمینه های تعامل بهینه پزشکان با مخاطبان از راه کانالای آی تی محور، فرصت آفرین میدون پزشکی آنلاین باشن. موسسات و مراکز بیمارستانی و کلینیکی بسیاری هستن که از راه اینترنت به پرتال واسه مدیریت روابط با مخاطبان، رابطه تعاملی پزشکان با بیماران و ده ها و صدها موضوع دیگه از راه آی تی نیاز دارن.

نمونه دیگه ،گردشگری مجازیه. گردشگری مجازی، وجه غیر قابل رد دنیای اینترنته. شمار قابل توجه ای از کار و کاسبیای اینترنتی، امروزه به میدون گردشگری مجازی در رابطه شده. شمار آدمایی که از پرتالای اینترنتی واسه بررسی مکانای تاریخی، دریافت اطلاعات جور واجور از اونا، رزرو اماکن اقامتی در سراسر جهان ،خرید بلیط اتوبوس و قطار و هوایپما به صورت الکترونیکی استفاده می کنن روز به روز در حال زیاد شدنه. اهمیت پرتالای مربوط به گردشگری مجازی اون قدر زیاده که پایان نامه های کارشناسی ارشد و دکترا و نشریات علمی معتبری در این میدون در اقصی نقاط جهان منتشر می شه. به زودی باید تماشاگر برچیده شدن سیستم سنتی سرویس دهی گردشگری به علاقمندان این صنعت باشیم.

گردشگری

آدمایی که به هر نوع در میدون گردشگری اینترنتی تحقیق کنن و کار و کاسبی ای رو مدیریت کنن، فرصتای اشتغال خوبی رو در انتظار دارن. بازار نرم افزارهای تحت وب، موبایل، شبکه های اجتماعی و آینده اینترنت و تلویزیون، فرصتایی واسه پیشرفت گردشگری مجازی در سرزمین دیجیتال هستن. کار و کاسبی گردشگری آنلاین رو یادتون نره!

وبلاگا و موبایلای هوشمند، فرصت و ظرفیت ارائه نسل جدیدی از خدمات رو جفت و جور کرده که نشر الکترونیکه. نشر الکترونیک از وقتی که اپل و کیندل آمازون، وسایل خلاقانه ای واسه مرور صفحات چاپی روی دستگاه های دیجیتالی جفت و جور کردن، با فرصتای بالقوه ای رو به رو شده.

نشر الکترونیک، حامی محیط زیست و پیشرفت پایداره. هر کتابی که به وسیله صنعت نشر الکترونیک در اختیار میلیونا مخاطب قرار بگیره، یعنی یه درخت کم تر قطع شده و این یه مزیت بزرگه. میدون نشر الکترونیک، هنوز مهجوره. اما آینده اینترنت و جهان، به سمت و طرف میدون مجازی و مجازی سازی خیلی از رویدادها و اتفاقات عادی در دنیای واقعی که روش سنتی داره، حرکت می کنه.

محیط زیست

میدون نشر الکترونیک، میدون ای رو به رو شده و هر ساله با وسیله ها و فناوریای خلاقانه جدیدی مواجه می شه. فعالان کار و کاسبی در میدون نشر الکترونیک، فرصتای زیادی واسه خلق فرصتای اینترنتی در این بخش دارن و این میدون، به طور کامل مخاطب پسند و مخاطب مداره. دنیای نشر الکترونیک به ما می آموزد که مدیریت کسب و کارایی هدف دار در این میدون، ایجاد کننده موقعیتای زیادی واسه اشتغال زایی، تحقیق و پیشرفت، گسترش روابط عمومی، دولت الکترونیک و شهروند مجازیه که دنیایی از فرصتا رو واسه علاقمندان داره.

منبع: Timetochange

About the author