۵ قانون کپی رایتینگ که اگر رعایت نکنید باید قید مشتری را بزنید!

ممکنه وب سایتی رو واسه برندتون راه انداخته باشین و هنوز نمی دونین که باید چه محتوایی رو در اون بذارین، چه فکری پشت سر متن تون باشه، از کجا شروع کنین و…

این موضوع فقط در مورد محتوای سایت نیس و در خیلی از جنبه های دیگه یه کار و کاسبی (مثل بنر تبلیغاتی، بروشور و…) هم صدق می کنه.

راه حل چیه؟

راه حل

بهترین کار در مرحله اول اینه که این رو بدونین و مهم تر از اون، رعایت کنین!
این ۵ اصل، یه سری اصول کلی و هدف دار تر رو به شما میگن.
بسیار ، از قانون اول شروع می کنیم:

قانون اول: مخاطب رو دریابید!

هیچکی کاری به این نداره که شما چه می کنین و چه می فروشید و… (مگه این که لامبورگینی باشین!)
هرکی تنها یه چیز براش مهمه و اون، منافعی ست که از محصول یا خدمات تون عایدش می شه. از خودتون سوال کنین که:

  • چه فایده ای واسه طرف دارین؟
  • چه سودی رو به اون خواهید رساند؟
  • واقعا به چه دلیل باید به حرف تون گوش دهد؟
  • به چی احتیاج داره؟
  • چی اونو خوشحال می کنه؟
  • و… (هر اون چه شما رو به مخاطب و درک نیازش نزدیک کنه)

قانون دوم: ۸۰-۲۰

در ۸۰ درصد حرف تون، “مشتری” رو مخاطب بذارین و ۲۰ درصد (بیشترین حد!) از خودتون حرف بزنین.
یعنی، به ازای هر ۸ باری که از کلمات “تو” و “شما” استفاده کردین، در آخر ۲ بار از کلمه “من” و “ما” استفاده کنین.

نگید “من خوبم، محصولم بهتر!”، بگید “ای مشتری، تو میتونی این فایده رو ببری، این برد رو میتونی داشته باشی، این سود رو میتونی به دست بیاری” و…

قانون سوم: قانون K.I.S.S

انقدر ساده که احمقا هم بفهمن! (Keep It Simple Stupid)، معنی این روش اینه که لطفا انقدر از کلمات تخصصی و قلمبه سلمبه استفاده نکنین! نمی خواین که مخاطب رو گیج کنین، اون در آخر باید بفهمه که چه می گین تا بتونه تصمیم بگیره.
احمق

حالا که می خواین ساده اش کنین، این رو هم در نظر بگیرین که نباید با یه سری کلمات اضافی مانند “خیلی”، “فوق العاده”، “واقعا” و… متن تون رو بی خودی چاق کنین و مخاطب رو از فهمیدن اصل نکته دور کنین.

قانون چهارم: قانون قلم قرمز

ویراستارها معمولا یه خودکار قرمز در دست شون می گیرن و مطلب پایانی نویسنده رو بازبینی می کنن و اون چه رو که بی خودی اضافه س، خط میزنن.

شمام، اینجور کنین! از اول متن تون رو بخونین و حدودا ۳۰% رو پاک کنین.
خیال خودتون رو راحت کنین که اطلاعات اضافی به مخاطب نداده اید و خیلی کوتاه و سریع، همه چیز رو به اون گفتین.

قانون پنجم: قانون SLAP

متن تون باید این کارا رو به ترتیب، با مخاطب تون بکنه:

  1. متوقف شه (Stop)
  2. ببینه / بشنوه (Listen / Look)
  3. اقدام کنه / عکس العمل نشون بده (Act)
  4. بخره (Purchase)

به مخاطب التماس نکنین که از شما خرید کنه.
انگار، یه گوشه ای بشینین و کاری کنین که اون با گذشتن از این ۵ مرحله، خواسته شما رو محقق کنه.