آلمان، اقتصاد اول اروپا، مقصد دانشگاه گردی خیلی از دانشجویان بین المللی بوده که تلاش می کنن تا در فضای علمی این کشور که سر گرفته از قدرت اقتصادی و فناوری اون هستش، در رشته های جور واجور، مشغول به تحصیل شن. در آلمان، ‌بیشتر از ۳۷۰ دانشگاه هست که یه سوم کل تعداد دانشگاه های روسیه هستش.

این تعداد دانشگاه آلمان در بیشتر از ۱۶۰ نطقه از این کشور پراکنده شدن و تقریبا مثل سوئد و فنلاند، در هر منطقه شهری در این کشور، یه دانشگاه و مرکز آموزش عالی قرار داد که کار تحصیل و تحقیق رو هم واسه دانشجویان آلمان و هم واسه دانشجویان بین المللی آسون می کنه.

تنوع رشته های تحصیلی در کنار تعداد خیلی از دانشگاه های آلمان در زمینه های پزشکی، فنی و مهندسی و علوم نظری و کاربردی دلیل شده تا هرساله صدها هزار دانشجوی بین المللی به خصوص از کشورای آسیایی، آلمان رو به عنوان مقصد تعداد یه تحصیل در بیرون مرز کشور انتخاب کنن.

در میان ایرانیا، به واسطه گسترش روابط اقتصادی و سیاسی و صنعتی بین دو کشور در ۸۰ سال گذشته، تماشاگر استقبال دانشجویان ایرونی واسه تحصیل در این کشور به خصوص در میدونای فنی و مهندسی هستیم.

قبلا در گزارشی به بحث تحصیل رایگان در آلمان اشاره کردیم که با استقبال گسترده مخاطبان ما همراه شد.
در گزارش امروز،  قسمت اول معرفی  ۲۵ دانشگاه ممتاز آلمانیا از نگاه وزارت علوم رو پی می گیریم.

با ما همراه باشین.

تحصیل ارزون بازم در آلمان

پس از اینکه سوئد و فنلاند، مقصدهای تحصیلی شماره یه ایرانیا در شمال اروپا به جرگه کشورای تحصیل غیر رایگان اضافه شد، حالا فقط پادشاهی اسکاندیناوی نروژه که فرصتای تحصیلی رایگان رو در اختیار دانشجویان بین المللی قرار میده و می تونین در همه رشته ها از ریاضی تا مهندسی نفت و گاز و موسیقی، در این کشو نفت خیز به رایگان تحصیل کنین.

از دیر باز، آلمان و فرانسه، پاتوق تحصیلی تعداد خیلی از دانشجویان ایرونی در اروپا بود که تو یه دهه گذشته به واسطه افزایش هزینه های تحصیلی و به خصوص اندازه ارز بازار، مقصدهای تحصیلی کم هزینه مانند فرانسه و آلمان، در کانون توجه عاشقان تحصیل در بیرون مرز کشور قرار گرفته و به نظر می رسه در سالای آینده هم بازم این روند ادامه داشته باشه.

تحصیل در آلمان، به مراتب هزینه کم تری از تحصیل در هلند، دانمارک، بلژیک و حتی انگلیس داره.
تحصیل در بیشتر دانشگاه های آلمان به زبون آلمانی شدنیه اما واسه دریافت بورس دکترا و تحصیل در این مقطع، دونستن زبون انگلیسی از جمله شرایط پذیرش میشه.  دانشگاه های آلمان مانند سوئد، سیستم کامل پذیرش دانشجو ندارن و دانشجو باید درخواست خود رو به یدونه یدونه دانشگاه ها ارسال و منتظر بررسی باشه.

بهترین دانشگاه های آلمان

این سوال همیشه تو ذهن دانشجویان ایرونی علاقمند به تحصیل در آلمان بوده که واسه تحصیل در رشته های جورواجور،‌ کدوم دانشگاه ها رو در این کشور در اولویت خود بذارن. اداره کل علم آموختگان وزارت علوم کشورمون در چند سال گذشته، به رتبه بندی دانشگاه های کشورای خاص که پاتوق تحصیلی ایرانیاس پرداخته .

بیشتر از ۲۰۰ دانشگاه آلمان هم مورد بررسی و ارزشیابی این اداره کل قرار گرفت و در کتاب ارزشیابی تحصیل درج شد.
اما از این تعداد، تنها ۲۵ مورد در فهرست ممتاز (رتبه الف) این اداره کل مشاهده می شه که از نظر کیفی و کمی، شرایط بسیار خوبی دارن.

البته دانشگاه هایی که در رده خوب و متوسط هم قرار دارن معنیش این نیس که از وضعیت نامطلوبی بهره مند هستن یا مدارک دریافتی ارزشیابی نمی شه.
بلکه تحصیل در یکی از ۲۵ دانشگاه ممتاز ارزشیابی شده در آلمان،‌ کیفیت تحصیلی بهتری رو واسه علم آموختگان ایرونی داره.

پس همیشه پیشنهاد می شه که اگه خودتون می خواید در روند اپلای دست به کار شین، تا امکان داره گزینه های خود رو در فهرست الف شروع کنین. هر چند رقابت جهت پذیرش در دانشگاه های رتبه الف آلمان به صورت بین المللیه، اما معمولا این دانشگاه ها از پتانسیل فوق العاده ای واسه فرصت آفرینی علمی و شغلی واسه شما بهره مند هستن که باید به اون توجه کرد.

فهرست این دانشگاه ها به توضیح زیره:

  1. Eberhard Karl’s Universität Tübingen
  2. Freie Universität Berlin
  3. Homboldt-Universität zu Berlin
  4. Johann Wolfgang Goethe-Universität Frankfurt am Main
  5. Ludwig-Maximilians-Universität München
  6. Rheinisch-Westfälische Technische Hochschule Aachen
  7. Ruprecht-Karls-Universität Heidelberg
  8. Technische Universität München
  9. Universität Freiburg
  10. Universität Karlsruhe
  11. Universität Bonn
  12. Universität Göttingen
  13. Universität Hamburg
  14. Technische Universität Berlin

دانشگاه ها ومدارس عالی هنری آلمان (فقطً در رشته‌های هنری)

  1. Universitat der Kunste Berlin
  2. Hochschule für Künste Bremen
  3. Kunstakademie Düsseldorf
  4. Folkwang Universität der Künste
  5. Hochschule für Grafik und Buchkunst Leipzig
  6. Kunsthochschule Mainz
  7. Akademie der Bildenden Künste München
  8. Akademie der Bildenden Künste Nürnberg
  9. Staatliche Kunstschule für Textilindustrie Plauen
  10. Staatliche Akademie der Bildenden Künste Stuttgart
  11. Bauhaus-Universität Weimar

همونجوریکه مشاهده می کنین، تنها ۱۴ دانشگاه از صدها دانشگاه آلمان در فهرست ممتاز وزارت علوم قرار داره.
هم اینکه در بین ده ها دانشگاه و علم سرای عالی هنری در این کشور، تنها ۱۱ دانشگاه در فهرست ممتاز قرار گرفته.

پس چه واسه تحصیل در رشته های فنی و چه هنری، اول امر، دانشگاه های فوق رو بررسی کرده و با مسئول پذیرش اونا مکاتبه کنین تا اطلاعات تکمیلی و به روز رو دریافت کنین.

تحصیلات دانشگاهی در آلمان چیجوریه؟

تحصیلات دانشگاهی در آلمان در دانشگاه‌ها، مجتمع‌های آموزش عالی، دانشگاه‌های عالی آموزش هنر، مدارس عالی فنی و چیزای دیگه ای به جز اینا امکان‌پذیره.

باید بدونین که شرط ورود به دانشگاه‌ها و مدارس عالی فنی داشتن دیپلم دبیرستان سیزده ساله (Abitur) است. دارندگان دیپلم‌های دبیرستانی ۱۲ ساله بیرون مرز کشور آلمان، پس از گذروندن آزمون تشخیص علمی (Feststellungsprufung) به درخواست داوطلب یا پس از طی دوره‌های یه ساله Studienkolleg در کالج‌های مقدماتی، می‌تونن به دانشگاه راه پیدا کنن.

انتخاب رشته‌های دانشگاهی هم براساس نوع تحصیل در این کالج‌ها و نمرات اخذ شده صورت می‌گیرد. البته در دانشگاه امکان تغییر رشته شدنیه. شرط ورود به مدارس عالی فنی Fachhochschule (FH) واسه علم‌آموزانی که در نظام آموزشی آلمان تحصیل کرده‌ان، داشتن گواهینامه پایان تحصیلات ۱۲ ساله دیپلم (Fachhochschulreife) است.

تحصیلات دانشگاهی شامل دو دوره پایه و اصلیه. دوره پایه (Diplom-Vorprufung) دست کم ۴ نیم‌سال طول می‌کشد و دوره اصلی ۴ نیم‌سال واسه مدارس عالی فنی و در دانشگاه‌ها دست کم ۸ نیم‌ساله.

دانشگاه‌ها در آلمان جداگونه هستن و بودجه کلیه مراکز آموزش عالی که دولـتی هستن از طرف مسئولان ایالتی و وزارت فرهنگ آلمان تأمین می‌شه.

معرفی دوره های تحصیلی در آلمان

  1. Diplom-Vorprufung یا Zwischenprenprufung: شامل دست کم ۴ نیم‌سال تحصیلات پایه س که فقط منتهی به ادامه تحصیل در دوره بعدی دانشگاهی گردیده و مجوزی واسه بازار کار حساب نمی‌شه. این دوره شامل دروس علمی و نظریه؛ البته دروس اجباری باید دست کم ۲۰ ساعت در هفته باشه.
  2. (Diplom Ing.I (GH) – Diplom (FH) – Diplom Ing. (FH): این مدارک در مدارس عالی فنی (FH) یا مجتمع‌های آموزش عالی (GH) اعطا می‌شن. دوره اصلی دست کم شـامل ۴ نیـم سـال (شش ماهه) است که بعد از گـذرانـدن دوره پایه (Diplom-Vorprufung) و یه دوره کارآموزی شروع می‌شه. در آخر، دانشجو پایان‌نامه تحصیلی رو هم ارائه می‌دهد.
  3. Diplom Ing.II (GH) – Diplom – Diplom Ing. – Magister Artium: دوره‌های پیوسته دست کم ۱۲ نیم سال (با احتساب دوره پایه) طول می‌کشد. این دوره‌ها در دانشگاه‌ها گذرونده می‌شن که با امتحانات پایانی و پایان‌نامه تحصیلی همراه س.
  4. (Doktor Inginicur (Dr. Ing.) و (Doktor (Dr.): واسه ورود به دوره معدل خوب نیازه. کسایی که مدارک کارشناسی‌ارشد رو بیرون مرز کشور آلمان گرفته‌ان، پایه یه سری دروس جبرانی و امتحانات رو بگذرونن.                        بعد یکی از استادان به دانشجو پیشنهاد تحقیق می‌دهد یا پیشنهاد دانشجو رو بررسی می‌کنه. بعد از موافقت اجازه شروع تحقیق به دانشجو داده می‌شه. دوره دکترا در آلمان فقط پژوهشیه و سه تا پنج سال طول می‌کشد. نوشتن پایان‌نامه و دفاع موفقیت‌آمیز از اون و بعد انتشار پایان‌نامه دکترا، هم اینکه امتحانات شفاهی از دروس اصلی مربوط به تحقیق، مراحل پایانی این دوره س.

چگونگی ارزشیابی مدارک تحصیلی از آلمان

مدارکی که به وسیله دانشگاه های آلمان دریافت می کنین، در سطوح جور واجور نام گذاری می شن:

  1. مدارک Vorprufung- Diplom و Zwischenprenprufung، با شرط داشتن دیپلم دبیرستان، «کاردانی» ارزشیابی می‌شه.
  2.  مدارک Diplom Ingenieur (FH)- Diplom (FH)- Diplom Ing.I (GH) فرستاده شده از کلیه مدارس عالی فنی و مجتمع‌های آموزشی عالی که منتهی به اخذ دیپلم (I) می‌شه، «کارشناسی» ارزشیابی می‌شه.
  3. مدارک Diplom Ingenieur II (FH) – Diplom – Diplom Ingenier – Magister Artium (MA) فرستاده شده از کلیه دانشگاه‌ها، مجتمع‌های آموزش عالی و دانشگاه‌های آموزشی عالی هنر که منتهی به اخذ دیپلم (II) می‌شه «کارشناسی ارشد پیوسته» ارزشیابی می‌شه.
  4. مدارک Doktor Inginicur (Dr. Ing.) و Doktor (Dr.) با شرط داشتن کارشناسی ارشد، «دکترا» ارزشیابی می‌شه.
  5. مدارک دانشگاهی مکاتبه‌ای، ترددی، غیر حضوری و هم مدارک دانشگاه‌های خصوصی ارزشیابی نمی‌شن.

تبصره: مدارک دانشگاه‌های خصوصی آلمان که به وسیله وزارت فرهنگ این کشور در زمان شروع تحصیلات تأیید شده، در سطح دوره مورد تأیید ارزشیابی می‌شه.

دانشگاه های ممتاز آلمان

شماره ۱: دانشگاه کارل ابرهارد توبینگن

دانشگاه Eberhard Karl’s Universität Tübingen در فهرست ۱۴ دانشگاه ممتاز غیر هنری کشور آلمان در فهرست وزارت علوم قرار گرفته. این دانشگاه قدیمی، از بهترین دانشگاه های اروپا بوده اما در فهرست ۱۰۰ دانشگاه برتر جهان جای نداره. این دانشگاه در سال ۱۴۷۷ میلادی تاسیس شد و از قدیمی ترین دانشگاه های جهان حساب می شه.

دانشگاه توبینگن در سال ۱۴۷۷ میلادی به وسیله کنت ابرهارد (به آلمانی: Eberhard) ششم (۱۴۴۵-۱۴۹۶) تأسیس شد، هر چند نام امروزی اون در سال ۱۷۶۹ میلادی به وسیله دوک کارل اویگن (به آلمانی: Herzog Karl Eugen) حاکم وقت ایالت انتخاب گردید.

وهانس کپلر، یوزف راتزینگر (پاپ بندیکت شانزدهم)، گئورگ ویلهلم فریدریش هگل و هورست کوهلر (رئیس جمهور وقت آلمان) از جمله دانشجویان و فارغ التحصیلان مشهور این دانشگاه هستن. در سال ۲۰۰۶ میلادی دانشگاه توبینگن به عنوان یکی از ده دانشگاه برتر آلمان انتخاب شد.

یادتون هست که دانشگاه وین با سابقه ۶۵۰ سال و دانشگاه بولونیا ایتالیا با سابقه بیشتر از ۹۰۰ سال، در فهرست قدیمی ترین دانشگاه های جهان بودن و حالا هم به پذیرش دانشجوی بین المللی اقدام می کنن. سایت دانشگاه به دو زبون آلمانی و انگلیسی، همه اطلاعات لازم دانشجویان بین المللی واسه تحصیل رو ارائه می کنه که شما رو از مراجعه به موسسات مجاز یا غیر مجاز اعزام دانشجو، بی نیاز می کنه.

این دانشگاه خود رو مثل بعضی از دانشگاه های آلمان که کارآفرین می دونن، تحقیق محور می دونه. به خاطر همین، یکی از بهترین مقصدهای تحقیقاتی در کشور آلمان از طرف دانشجویان بین المللی هستش.
اپلیکیشن فرم در این نشانی ارائه شده که شما رو با مدارک لازم اپلای آشنا می کنه.
اگه خواهان تحصیل در مقطع دکترا در دانشگاه توبینگن هستین، به این لینک مراجعه کنین.

اگه خوهان تحصیل در ترم تابستون هستین، باید مدارک خود رو تا اواسط ژانویه بفرستین. این تاریخ واسه شروع ترم زمستونی دانشگاه توبینگن، ۱۷ جولای اعلام شده.

کپی برابر اصل و ترجمه شده مدارک لازم رو فقط به این نشانی ارسال بفرمایید:

University of Tübingen

Advising and Admission of International Students

Nauklerstasse 2

D-72074 Tübingen

دانشکده های ۸ گانه این دانشگاه در فهرست زیر ارائه شده که با کلیک روی لینکای مربوطه، فهرست رشته های تخصصی با گرایشای جورواجور در دسترس میشه. همونطور که توجه می کنین، دانشگاه توبینگن، رشته های تخصصی فنی ارائه نمی کنه.

                            

                                

                                                          

 and University hospitals     

                                             

       

                                                   

     

 مثلا در دانشکده علوم دانشگاه توبینگن که در این نشانی قرار داره،‌فهرست رشته ها و فرصتای تحقیقاتی و بورس در اختیار دانشجویان علاقمند قرار گرفته. بیشتر از ۲۹۰ کورس در دانشگاه توبینگن ارائه می شه که بعضی از اونا به زبون انگلیسی و بیشتر به زبون آلمانه. واسه اگاهی بیشتر به این نشانی مراجعه کنین.

واسه تحصیل در رشته های اقصاد، مدیریت ، بازرگانی و علوم نانو فناوری، دانشگاه توبینگن آلمان مقصد خوبی میشه. اما به شرط اینکه توانایی شما به زبون آلمانی، قابل اثبات باشه.

شماره ۲: دانشگاه برلین

دانشگاه Freie Universität Berlin یکی دیگه از دانشگاه های قدیمی و معتبر آلمانه که در پایتخت این کشور قرار داره و یکی از خوش نام ترین دانشگاه های آلمان واسه دانشجویان ایرونی در نیم قرن گذشته هستش.

دانشگاه فرای برلین در رشته‌های جور واجور علوم انسانی، علوم اجتماعی، پزشکی و علوم پایه دانشجو می‌پذیرد. این دانشگاه در سال ۱۹۴۸ به دنبال اون تأسیس شد که نیروهای شوروی موجود در برلین شرقی کنترل دانشگاه دیگه برلین یعنی دانشگاه هومبولت برلین رو در اختیار گرفتن. نام «دانشگاه فرای» (به معنی آزاد) هم واقعا به همین موضوع اشاره داره.

دانشگاه فرای برلین در این نشانی به دو زبون اطلاع رسانی می کنه و اطلاعات نیاز به خصوص جهت اپلای دانشجویان بین المللی رو در اختیارشون قرار میده. اطلاعات مربوط به دوره های دکترا دانشگاه رو میشه در این نشانی دنبال کرد.

واسه باخبر شدن از فرصتای تحصیلی در رشته های جور واجور، از فهرست زیر استفاده کنین؛

  • Department of Biology, Chemistry, and Pharmacy
  • Department of Earth Sciences
  • Department of Education and Psychology
  • Department of History and Cultural Studies
  • Department of Law
  • Department of Mathematics and Computer Science
  • Department of Philosophy and Humanities
  • Department of Physics
  • Department of Political and Social Sciences
  • Department of Veterinary Medicine
  • School of Business and Economics
  • School of Medicine: Charité – University Medicine Berlin

فهرست ده ها دوره کارشناسی ارشد دانشگاه فرای آلمان که به زبانای انگلیسی و آلمانی و چینی و فرانسوی برگزار می شه رو در این نشانی ببینین.
دانشگاه فرای برلین از جمله محفلای آکادمیک اروپا هستش که می تونین دوره کارشناسی ارشد تحقیقات ایران رو در اونجا بگذرونین.

اگه به عنوان دانشجویان بین المللی اپلای می کنین، حتما این نشانی رو توجه کنین. اگه با جواب مواجه شدید، مراتب رو با نشانی پست الکترونیک:   info-service@fu-berlin.de   در میان بذارین.

شماره ۳: دانشگاه هومبولت برلین: دانشگاه کارل مارکس

دانشگاه Homboldt-Universität zu Berlin از جمله دانشگاه های معتبر آلمانه که در فهرست ممتاز وزارت علوم کشورمون قرار گرفته. دانشگاه فنی برلین،‌ دانشگاه فرای و دانشگاه هومبولت، پایتخت این کشور رو به یکی از مقصدهای درجه یه تحصیل دانشجویان بین المللی در قاره سبز تبدیل کرده که به نظر می رسه با استقبال خوب دانشجویان فنی و غیر فنی ایرونی هم مواجه شده.

دانشگاه هومبولت برلین (به آلمانی: Humboldt-Universität zu Berlin) در شهر برلین قرار داره.
نظام آموزش عالی در آلمان با نام هومبولت گره خورده‌است. این دانشمند از پشتیبانی دربار پروس بهره مند بود. دانشگاه در اول با ۲۵۶ دانشجو و ۵۲ استاد کار خود رو شروع کرد.

در دو قرن گذشته این دانشگاه جایگاه خیلی از بزرگان و اندیشمندان آلمانی بوده‌است.  دانشگاه تازه بنیان نهاده شدهٔ برلین در سال ۱۸۱۰ با ۲۵۶ دانشجو و ۵۲ استاد در رشته‌های قانون، پزشکی، الهیات و فلسفه زیر نظر رئیس دانشگاه، تئودور اشمالز، شروع به کار کرد.

این دانشگاه خونهٔ خیلی از بزرگترین متفکران آلمانی در دو قرن گذشته بوده‌ است که از بین اونا می‌توان به فیلسوف ایده‌آلیست: یوهان گوتلیب فیشته، الهی‌ دان اشلایرماخر، فیلسوف برجستهٔ ایده‌آلیست هگل، فیلسوف الهی‌دان ایده‌آلیست فردریش شلینگ، منتقد فرهنگی والتر بنیامین و فیزیکدان برجسته آلبرت اَینشتین و ماکس پلانک اشاره کرد.

بنیانگذاران تئوری مارکسیسم از جمله کارل مارکس و فریدریش انگلس هم در این دانشگاه علم اندوزی کرده‌ان، همینطور شاعر برجسته هاینریش هاینه، بنیانگذار ساختارگرایی فردرناندساسور، اتو فون بیسمارک، بنیانگذارحزب کمونیست آلمان کارل لیبکنشت، آمریکایی آفریقایی‌نسل و از مخالفان بی عدالتی نژادی در آمریکأ آمریکا ، ویلیام دوبوآ و هم اینکه یکی از رهبران مشهور اروپایی به اسم رابرت شومان، علم آموخته این دانشگاه بودن.

همونطور می‌توان اشاره کرد به جراح نامدار یوهان فریدریش دیفنباخ در اوایل ۱۸۸۰. این دانشگاه خونهٔ ۲۹برندهٔ جایزهٔ نوبل هم هستش.

ساختار دانشگاه های آلمانی تحقیق-محور مثل هومبُلدْت، به عنوان مدلی واسه دیگه دانشگاه ها، مثل دانشگاه جانز هاپکینز بوده‌است. هم اینکه ادعا شده‌است که دانشگاه هومبُلدْت به عنوان مدلی واسه دیگه دانشگاههای سراسر اروپا، به عنوان خود محور بودن و مرکز تحقیقات و تحقیقات در مبحث‌های جداگونه و جداگونه، روش زوم شده‌ است.

سایت دانشگاه به دو زبون انگلیسی و آلمانی در دسترسه. اطلاعات مربوط به پذیرش در دانشگاه رو در این قسمت ببینین.
فهرست صدها رشته کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا دانشگاه رو در این قسمت دنبال کنین.

در این دانشگاه از باستان شناسی گرفته تا تاریخ و علوم و اقتصاد، فرصتای تحصیلی متنوعی در اختیار شما قرار داره و پیشنهاد می کنیم تا لینکای معرفی شده رو به دقت بررسی کنین.

این دانشگاه واسه رشته های غیر فنی در اروپا، مقصد خوبی به نظر می رسه.

شماره ۴: دانشگاه ولفگانگ فرانکفورت

دانشگاه Johann Wolfgang Goethe-Universität Frankfurt am Main یکی دیگه از دانشگاه های ممتاز آلمان بوده که به نام یوهان ولفگانگ گوته می شناسنش.

این دانشگاه در سال ۱۹۱۴ میلادی تاسیس شد.
نام کامل: یوهان ولفگانگن گوته فرانکفورت آم ماینه که بیشتر از ۴۰ هزار دانشجو دارن و از بزرگ ترین و معتبر ترین دانشگاه های این کشور اعلام شده.
از علم آموختگان به نام دانشگاه میشه به ویلهم گناتسینو، پیتر ایدن، کرنلیوس لانچوش و لودیگ اشتورمر، برنده جایزه نوبل فیزیک در سال ۱۹۹۸ میلادی یاد کرد.

۴ کامپوس این دانشگاه شامل:

  • کامپوس بوکنهایم (Campus Bockenheim)
  • کامپوس ریدبرگ (Campus Riedberg)
  • کامپوس وستند (در مجتمع پوئلزیگ) (Campus Westend)
  • کامپوس نیدرراد (Campus Niederrad)

و دانشکده هایی به نام: دانشکده حقوق، دانشکده علوم اقتصاد، دانشکده علوم پرورشی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشکده روان‌شناسی ، دانشکده الهیات،  دانشکده الهیات کاتولیک ، دانشکده فلسفه و تاریخ، دانشکده فیلولوژی، دانشکده زمین‌شناسی، دانشکده علوم رایانه و ریاضیات،  دانشکده فیزیک،  دانشکده زیست ، ‌شیمی، شیمی و داروسازی، دانشکده زیست‌شناسی، دانشکده پزشکی، دانشکده زبون‌شناسی و علوم فرهنگی داره.

همونطور که توجه می کنین، این دانشگاه واسه رشته های غیر فنی و مهندسی، یکی از بهترین انتخابا در آلمانه. سایت دو زبانه دانشگاه، اطلاعات لازم واسه پذیرش دانشجویان بین المللی رو خوب طبقه بندی و ارائه کرده.

اگه واسه کسب اطلاعات درباره فرصتای تحصیلی و بورس دانشگاه با پرسشی مواجه شدید، نیازای اطلاعاتی خود رو از راه نشانی پست الکترونیک: international@uni-frankfurt.de جویا شید.

در این دانشگاه، بیشتر از ۲۰۰ رشته در مقطع کارشناسی (همه به زبون آلمانی) و کارشناسی ارشد (بعضی به زبون انگلیسی) ارائه شده.

شماره ۵: دانشگاه ماکسیمیلیان لوودیک مونیخ

دانشگاه    Ludwig-Maximilians-Universität Münchenh از جمله دانشگاه های معتبر آلمان بوده و در فهرست دانشگاه های ممتاز این کشور قرار داره.

سایت دانشگاه به دو زبون اطلاعات لازم واسه پذیرش رو بهتون میده. اطلاعات لازم دانشجویان دکترا، پسا دکترا و محققان مهمون رو در این قسمت جویا شید. فهرست دانشکده های دانشگاه رو در لیست زیر ببینین و با کلیک روی هر لینک، اطلاعات مربوطه رو دریافت کنین.