انتخاب رشته درست  در مقطع کارشناسی ارشد، اهمیت زیادی داره.
اگه شما قصد شرکت در آزمون کارشناسی ارشد دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی رو در سال ۹۷ دارین و البته در فهرست استعدادهای نورانی جهت شرکت بدون آزمون در کنکور نیستین، پیشنهاد میکنیم که این گفتار رو در نظر داشته و از محتوای اون استفاده کنین.

همیشه از اطلاعاتی که در سایت درباره روش ثبت نام در گروه های آزمایشی علوم ریاضی و فنی، علوم تجریی، علوم انسانی، زبانای خارجی و هنر در مقطع کارشناسی ارائه شده استفاده کنین. یادتون نره که واسه ثبت نام در آزمون سراسری مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا، نیاز به دریافت کارت اعتباری دارین که باید از سایت سازمان امتحان جفت و جور کنین.

یادتون نره که آخرین اطلاعات درباره ثبت نام و انتخاب رشته و یافته های ابتدایی واجدان شرایط واسه انتخاب رشته رو درای سازمان امتحان دنبال کنین.

 

با ما همراه باشین.

 

مقدمه ای بر کارشناسی ارشد

کارشناسی ارشد، واسه بعضیا، مقطعی بالافاصله پس از علم آموختگی از مقطع کارشناسیه. اما واسه بعضیا، سالها پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه، واسه این مقطع در رشته و گرایش مورد نظر، ثبت نام می کنن. بعضیا هم واسه تحصیل در کارشناسی ارشد، راهی مقصدهای تحصیلی معروف ایرانیان در شرق و غرب عالم می شن و از فرصتای تحصیلی رایگان یا کم هزینه بهره می گیرن.

اگه قصد شرکت در آزمون کارشناسی ازشد دانشگاه های کشور رو دارین، باید به این موضوع توجه کنین که تعداد خواهندگان معمولا هر سال زیاد می شه و رقابت واسه ورود به رشته های ارشد دانشگاه پر طرفدار و معروف بازم فشرده س و داوطلبانی که قصد تصرف یه صندلی در این دانشگاه های معروف دارن، باید تسلط خوبی بر مفاهیم درسی داشته و مهارت تست زنی خود رو مثل مقطع کارشناسی، زیاد کنن.

دوره کارشناسی ارشد بر خلاف دوره کارشناسی که داوطلبان شناختی کامل از رشته های دانشگاهی ندارن، فرق داره و معمولا دانشجوی این دوره، گرایش تحصیلی خود رو واسه ادامه تحصیل انتخاب می کنه  و یا از رشته هایی که به طور غی رمستقیم به رشته کارشناسی ایشون در رابطه بود استفاده می کنه.

پس اگه در مقطع کارشناسی مدیریت، تماشاگر حضور داوطلبان با مدرک دیپلم ریاضی و فنی معمولا نیستیم، اما در مقطع کارشناسی ارشد، در بعضی از گرایشای مدیریت مثل مدیریت اجرایی، مدیریت ساخت و امثالهم، فارغ التحصیلان رشته های مهندسی هم علاقه پیدا می کنن تا در این گرایشا ثبت نام کنن. پس، رقابت واسه حضور در رشته های مربوط به مدیریت و کار و کاسبی در مقطع ارشد به خصوص در دانشگاه های محبوب مثل شریف و علامه، شدیدا زیاده.

چیجوری از دفترچه انتخاب رشته کارشناسی ارشد استفاده کنیم؟

به دلیل اینکه شما در مقطع کارشناسی ارشد، تسلط اطلاعاتی تقریبا بهتری از مقطع کارشناسی درباره رشته های مهندسی و مدیریت و علوم انسانی و پزشکی و هنر دارین و در مدت تحصیل در مقطع کارشناسی، اطلاعات خوبی درباره رشته های در رابطه و غیر مربوط به رشته خود بدست آوردید، از شما انتظار میره که انتخاب رشته ای حرفه ای تر از وقتی که در کنکور کارشناسی شرکت می کردین، داشته باشین.

واسه انتخاب رشته درست و اصولی، باخبر شدن از مواردی از جمله رتبه کل بدون اعمال سهمیه، رتبه در زیر گروه  و تراز (نمره کل) رتبه و درصدهای هر درس و کد رشته، انتخاب بمی و منطقه ای و ظرفیت پذیرش رشته ها در کنار معدل و تراز ، مهمه. یعنی همه این عوامل رو باید در انتخاب رشته خود در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه ها در نظر بگیرین. کلیه این اطلاعات در دفترچه کارشناسی ارشد ارائه شده که لازمه به دقت این موارد رو بخونین و ۱۰۰ رشته رو انتخاب کنین.

اگه تعداد کل رشته محلای رشته یا گرایششان در دفترچه انتخاب رشته ارشد منتشر شده به وسیله سازمان امتحان ۱۰۰ رشته نمی شه، میشه با خود این جوری تصور کنین که به جای انتخاب رشته قراره ترتیب دانشگاه های مورد علاقه خود رو به ترتیب لیست کنین.

یعنی از خود سوال کنین که بهترین دانشگاه (هم از دید هزینه، هم راه و هم کیفیت) براتون کدامه. اون دانشگاه می شه انتخاب اول شما. بعد این دانشگاه رو از لیست کدرشتهای منتشر شده به وسیله سازمان امتحان پاک کنن و دوباره به سوال بالا جواب بدن! این کار رو تا جایی که کلیه کدرشتهای دفترچه انتخاب رشته ارشد سازمان امتحان رو پاک نکردید ادامه بدین. اما همیشه در انتخاب رشته، علاقه به رشته مورد نظر رو به چینش بر مبنای شانس قبولی بهتر بدین تا لذت بهتری از تحصیل در مقاطع تحصیلات تکمیلی ببرین.

گامای انتخاب رشته در آزمون کارشناسی ارشد

واسه کسب نتیجه مطلوب در مرحله انتخاب رشته های کارشناسی ارشد دانشگاه و موسسات آموزش عالی کشور ، باید اول دفترچه انتخاب رشته رو به دقت مطالعه کرد و اگه با سوالی روبرو شدید، به صورت تلفنی و اینترنتی از مشاوران ما سوال کنین. اطلاع از کد رشته محلا، ظرفیت اونا ، رتبه و درصدهای هر درس مهمه.

قدم بعدی در انتخاب رشته کارشناسی ارشد، چگونگی انتخاب رشته ها و اولویت بندی اونا هستش.
در واقع شما باید چینش حرفه ای انجام بدین. چون شما امکان انتخاب ۱۰۰ رشته محل رو دارین، انتخابای خود رو باید به صورت خوش بینانه، بدبینیانه و واقعی تنظیم کنین.

رشته هایی که فکر می کنین احتمال قبولی بالا دارین در دسته خوش بینانه قرار میگیره. انتخابای خوش بینانه باید در اولویت انتخاب باشه. مثلا اگه آرزو دارین که در فلان رشته فلان دانشگاه قبول شید و رقابت واسه قبولی در اون رشته خیلی زیاده، می تونین با تلورانسی احتمالی، این رشته رو در اولویت انتخاب و در چینش ۲۰ درصد اول بذارین.

رشته هایی که فکر میکنین انتخاب شما در اون بالاست، در انتخابای میانی بذارین. تعداد انتخابای میانی شما باید حدود ۵۰ درصد کل انتخابا باشه تا شانس قبولی شما در آزمون براساس رتبه و تراز، بازم بالا بوده و انتخاب و چینش بد دلیل حذف شما از یافته های قبولی نشه. در این انتخاب بهتره از مشاوران و دانشجویان قبول شده سالیان قبل استفاده کنین.

با بدبینی در واقع انتخاب هاییه که در بدترین شرایط ممکن انجام می شه.
اگه فکر میکنین اصلا در ۷۰ تا ۸۰ درصد رشته های انتخابی قبلی ، امکان قبولی پیدا نمیکنید، این رشته ها رو انتخاب کنین. معمولا این رشته ها، رشته هایی هستن که استقبال زیادی روی اونا نیس و با ضریب متوسط میشه به قبولی در اون امیدوار بود. این چینش اگه متناسب با رتبه و تراز و درصدهای شما باشه، باید ضریب قبولی شما در مرحله انتخاب رشته رو شدیدا زیاد کنه.

این مقاله را هم بخوانید :   با ۲۵ دانشگاه ممتاز آلمان آشنا شوید [قسمت اول]

پیشنهادای مهم در انتخاب رشته کارشناسی ارشد

عزیزانی که واسه انتخاب رشته کارشناسی ارشد اقدام می کنن، باید نکات مهمی رو در نظر داشته باشن و اگه واسه انتخاب رشته، نیاز به مشاور تخصصی دارن، با مشاوران ما به صورت اینترنتی و تلفنی در تعامل باشن:

    • انتخاب رشته، مثل انتخاب هر چیز دیگه، نیازمند صبوری و بردباریه.
    • انتخاب رشته، مثل انتخاب هر چیز دیگه، نیازمند تسلط اطلاعاتی و دونستن واقعیتای هست.
    • در انتخاب رشته آزمون کارشناسی ارشد، از شما انتظار میره که اطلاعات خیلی خوبی ار رشته و گرایشای انتخابی مورد به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین. مثلا فرق بین مهندسی انرژی یا مهندسی ساخت و تولید رو خوب درک کرده باشبد.
    • در انتخاب رشته آزمون کارشناسی ارشد، اگه به بازار کار علاقه زیادی پس از علم اموختگی دارین، حتما از علم اموختگان این رشته و گرایش و فعالان اقتصادی و صنعتی و کار و کاسبی مربوط به اون، کسب اطلاع کنین.
    • هیچ وقت انتخاب رشته رو تنها بر یه ملاک علاقه شخصی صرف- بازار کار یا بازار کار، منهای چیزای مورد علاقه شخصی و آکادمیک، انجام ندین. همه فاکتورهای شخصی و علاقمندی و اقتصادی و سبک زندگی خود رو در انتخاب رشته دید کنین و واسه اون، اولویت در نظر بگیرین.
    • فردی که عاشق صنعت نفت و گازه، تحصیل در گرایشای نفت و گاز در دانشگا ههای جنوب کشور یا شمال کشور یا غرب کشور، خیلی فرقی نمی کنه.
      پس، عامل محل زندگی و دانشگاه (اگه خارج از شهرش باشه)، اهمیت مهم نداره. اما واسه فردی که اقامت در استان خود واسه ادامه تحصیل اولویت اوله، انتخابا بسیار محدود می شه.
    • انتخاب رشته رو با نظارت مشاوری امین و صاحب اطلاعات در رشته و گرایش مورد نظر انجام بدین.
    • انتخاب رشته هم مانند نوشتن بیانیه هدف (SOP) یا رزومه (CV) باید بارها تنظیم و ویرایش شه تا به نسخه پایانی برسین.
    • چینش رشته ها رو حتما بر مبنای علاقمندی به رشته مورد نظر مشخص کنین و بعد براساس شانس قبولی. چون که بارها دیده شده که داوطلبی فقط به قصد قبولی، رشته ای رو انتخاب و بعد از یه ترم، از دانشگاه بی خیال میشه. با این کار، فرصت تحصیل از مابقی دانشجویان رو سلب نکنین.
    • حتی اگه از رتبه کسب شده خود در آزمون کارشناسی ارشد ناراضی هستین، بازم از انتخاب رشته منصرف و دلزده نشده و دقیق انتخاب رشته کنین. شاید بعضی از داوطلبان به دلیل خطا در چینش یا انصراف از انتخاب رشته، این فرصت گران بهای قبولی در رشته هایی که فکرش هم نمیکنید رو به شما بدن.
    • اولویت چینش رشته ها رو حتی امکان براساس شانس قبولی نکنین.
    • قبل از انتخاب هر رشته، از سهیمه دار بودن یا نبودن اون مطمئن شین تا شانس خود رو از دست ندین و فرصت چینش بهتر رو به دلیل اولویت بخشی به رشته سهمیه دار به نسبت رشته بدون سهمیه، خراب نکنین.
    • امتیازات و چگونگی تخصیص معدل به بعضی از رشته ها در مرحله انتخاب رشته کارشناسی ارشد رو در نظر داشته باشین.

  • مطالعه دقیق دفترچه ثبت نام پیشنهاد می شه.

جواب به سوالات عمومی درباره انتخاب رشته کارشناسی ارشد

۱-من کارشناسی خود رو از دانشگاه تبریز در یکی از زیر شاخه های فنی و مهندسی گرفتیم. واسه انتخاب رشته در مقطع کارشناسی ارشد، رتبه خوبی واسه ادامه تحصیل در دانشگاه تبریز ندارم. چه باید بکنم؟

جواب: براساس رشته و گرایشای مورد توجه خود، دانشگاه های دیگه رو انتخاب کنین. توجه کنین که اخذ مدرک کارشناسی ارشد از دانشگاه های خیی معروف یا نیمه معروف و یا غیر معروف، تاثیر چندانی در ادمیشن شما واسه تحصیل در مقطع دکترا، پیدا کردن کار در داخل یا بیرون مرز کشور نداره. چیزی که اولویت اوله، تسلط شما بر مفاهیم درسی در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و انجم فعالیتای تحقیقاتی موثر در رشته مورد توجه که واسه دانشگاه و کارفرمایان اهمیت بسیار داره.

۲-سال قبل با رتبه ای که من در آزمون امسال بدست آورده ام، میتونستم در گرایش مورد نظر رشته خود قبول شوم. اما امسال اینجور نشد.
چیکار باید کرد؟

جواب: واسه آزمون سال آینده برنامه ریزی کنین و انتخاب رشته حرفه ای رو براساس مطالب مندرج در این گفتار زیر نظر مشاور آموزش دیده انجام بدین. به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که معیارهای درصد  و تراز واسه قبولی در رشته ها، سال به سال تغییر می کنه و نباید براساس معیارهای سالای پیش، به پیش بینی وضعیت آینده پرداخت .

۳- دونستن آخرین رتبه مجاز به انتخاب رشته دوره های روزانه یا شبونه دانشگاه ها در مقطع کارشناسی ارشد واسه انتخاب رشته مطلوب تاثیر گذاره؟

جواب. بله. اما به هر حال، چینش درست رو نباید از یاد ببرین.

۴-رتبه ۶۵ مهندسی کشاورزی رو بدست آورده ام که آخرین رتبه مجاز، ۱۴۰۵ بوده.
شانس قبولی دارم؟

جواب: دوستائی که اینجور سوالاتی دارن باید بدونن که قبولی اونا در رشته –دانشگاه مورد نظر، تا حد زیادی به سبک انتخاب رشته دیگه داوطلبان داره و نمیشه جواب قطعی به این جور سوالات داد.

۵- امکان انتخاب رشته در رشته های غیر مربوط به رشته کارشناسی هست?

جواب: خیر . شما فقط از مجموعه ای که در آزمون امتحان دادین، مجاز به حق انتخاب و انتخاب رشته هستین.

می دونین تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد به زبون انگلیسی در نروژ  و آلمان مجانیه؟