در خیلی از موارد پیش میاد که یکی از اعضای بدن به درستی کار نمی کنه و ما واسه اینکه به دکتر مراجعه نکنیم اونو به خستگی، فشار کاری، استرس، آلودگی هوا و بقیه دلایل محیطی ربط می دیم.

با اینکه در مواردی هم این تصور ما درسته اما توجیه خوبی واسه نبود مراجعه ما به دکتر به حساب نمی ره. از اونجایی که بعضی از اندامای بدن ما مثل قلب نقش کلیدی رو رو دوش دارن به خاطر همین هم بهتره علائم اونو جدی گرفته و در صدد درمان هرچه سریع تر اون برآییم.

با این کار از اتفاقی که می تونه در آینده هم واسه خود و هم دور و بریا مون مشکل آفرین و گرون باشه دوری می کنیم.
در ادامه این نوشته به بررسی نشونه های خاموشی می پردازیم که در صورت مشاهده اونا بهتره به یه متخصص قلب مراجعه کرده و وضعیت قلب خود رو مورد بررسی بذارین.

این موارد رو با هم تقدیم حضوتون می کنیم:

با هر فعالیت بدنی احساس خستگی می کنین

اگه همیشه عادات به دویدن در راهی رو داشتین و تازگیا واسه این کار دچار مشکل شدین ممکنه به اون دلیل باشه که قلب تون خوب قادر به پمپ کردن خون نیس.

دکتر «ایرین میچس» از استادان دانشگاه جون هاپکینز در این باره میگه: “اگه در گذشته فعالیتی رو انجام می دادین اما حالا خیلی راحت قادر به انجام اون نیستین، باید اونو علامت قرمزی واسه سلامتی خود در نظر بگیرین.”

اگه با یه خواب خوب شبانگاهی هنوزم احساس خستگی می کنین بهتره به دکتر مراجعه کنین.

از فشار خون بالا رنج می برید

فشار خون بالا و تحت درمان بودن واسه برطرف کردن اون می تونه خطر حملات قلبی و سکته رو زیاد کنه.
اگه فشار خون کنترل نشه و همیشه بالا بمونه می تونه باعث به وجود اومدن پلاکایی در رگای خونی شه و راه عبور خون در این مسیرها رو مسدود و یا با سختی مواجه کنه.

با این روند قلب مجبور به فعالیت بیشتر شده و بی نتیجه تر عمل می کنه.
پروفسور «لارنس فیلیپس» از مرکز درمانی لانگون در این باره میگه، البته این اتفاق فقط در وقتی میفته که فشار خون بیشتر از اندازه بالا رفته باشه.

ایشون به همه پیشنهاد می کنه که فشار خون خود رو دائم تحت نظر داشته باشن.

سرفه های یهویی و ادامه دار می کنین

اجازه ندین که سرفه های همیشگی و یهویی در شما این تصور رو به وجود آورد که دوباره سرما خوردین. اگه داروهای مربوط به سرفه وضعیت شما رو بهتر نکرد، دیگه مطمئن شید که جریان به سرماخوردگی ارتباطی نداره.

دکتر میچس در این باره میگه: “بعضی وقتا و در وقتی که در شش ها و بر اثر نبود کارکرد مناسب قلب، مایع جمع می شه، می تونه دلیل گرفتگی صدا و سرفه شه.
این نشونه می تونه بسیار به نشونه های بیماریایی چون آسم و بیماریای مربوط به ریه در رابطه باشه.”

با نبود پمپ کافی و مناسب خون در قلب، این مایعات در درون شش ها جمع می شن که در صورت پیشرفت هم می تونه دلیل بیماریای ریوی شه.

تنفس موقع خواب واسه تون سخت شده

یه سری از آدما به دلیل آپنه خواب در نیمه های شب از خواب بلند می شن.
این نشونه می تونه به افزایش خطر حملات قلبی، فیبریلاسیون دهلیزی و آریتمی قلبی برسه.

مریضایی که آپنه خواب رو تجربه می کنن سطح اکسیژن موقع خواب در خون اونا کاهش پیدا کرده و به رگای خونی این پیام رو میده که واسه افزایش سطح اکسیژن و رسوندن اون به قلب و مغز، تنگ تر شن. همین امر هم دلیل تنفسای کوتاه در اونا می شه.

دکتر «سوزان اشتانباوم» از کارشناسان قلب مرکز سلامت زنان در بیمارستان «لنوکس هیل» نیویورک میگه: “همیشه باید به فکر قلب خود باشین. به دکتر مراجعه کنین و قلب و فشار خون خود رو مورد بررسی بذارین. آزمایش خون بدین و سطح استرس خود رو هم چک کنین.”

این مقاله را هم بخوانید :   جی پی اس گارمین

آدمایی که آپنه خواب رو تجربه می کنن بیشتر فشار خون بالایی دارن.

روی پاهای تون مو ندارین 

نداشتن مو روی پاها می تونه به این معنا باشه که پاهای شما به اندازه کافی اکسیژن دریافت نمی کنن و دلیل اینم باریک بودن عروقه. بدون تغذیه کافی فولیکولای مو نمی تونن رشد کنن.

دکتر میچس در این باره میگه: “به دلیل گردش نه عالی خون در رگا شاید موها کم و یا از بین برن.” ایشون عقیده داره که با مراجعه به دکتر و دریافت درمان دارویی مناسب این روند قابل برگشته.

پاهای تون ورم می کنن

اگه در زمانایی که کار می کنین داخل کفش و روی پاهای تون احساس فشار و تورم می کنین ممکنه یکی از نشونه های مشکلی در کارکرد قلب تون باشه.

در واقع قلب خوب خون رو پمپ نمی کنه و رگا فشرده می شن.
اون وقت مقداری زیادی خون رو یه دفعه به سلولا می رسونن و همین امر هم دلیل تورم در بعضی از انداما می شه.

اگه اینجور تورمای یهویی رو در عضلات خود احساس کردین بدون معناست که اون عضو بدن تون مایع اضافه ای رو تحمل می کنه.

تو یه همچین موقعیتی به دکتر مراجعه کنین.

در ناحیه گردن یا فک احساس درد می کنین 

خیلی از افراد تصور می کنن که درد در ناحیه قفسه سینه می تونه به نبود کارکرد مناسب قلب در رابطه باشه اما در نواحی دیگه بدن هم دردهای مربوط به قلب می تونه شکل گیرد.

دکتر میچس میگه: “بدیش اینه چون افراد تصور می کنن تنها دردهای قفسه سینه مربوط به قلبه دردهای مناقطی چون فک و گردن رو جدی نمی گیرن. این دردها می تونن به دلایلی چون کم شدن اندازه اکسیژن شکل بگیرن.”

البته درد در ناحیه گردن و فک می تونه از نشونه های آنژین هم باشه اما این نوع درد بقیه بخشای بدن مانند کمر و شونه ها رو هم تحت تاثیر قرار میده.

از تنفسای کوتاه رنج می برید 

اگه موقع بالا رفتن از پله یا کوه به طور غیرمعمولی نفس می کشید، می تونه نشونه ای از نبود کارکرد درست قلب تون باشه. دکتر فیلیپس به این موضوع اشاره میکنه که خیلی با اهمیته که بدونین چه اتفاقی در بدن تون طبیعی و چه جریانی نرمال نیس.

اون گاه می تونی با مراجعه به دکتر در صدد حل اون برآیید.

لثه های تون ملتهب شده

بیشتر آدمایی که دارای لثه های ملتهب هستن این التهاب به بقیه نقاط بدن شون هم سرایت می کنه و خطر دچار شدن به حملات قلبی رو زیاد می کنه.

دکتر میچس در این باره میگه: “آدمایی که بیماریایی رو به صورت متناوب تجربه می کنن بیشتر بیشتر از بقیه در بدن شون تورم به وجود میاد.”

تپش قلب دارین

تپش قلب سریع می تونه از نشونه های بیماریای قلبی و عروقی به حساب آید. آریتمی قلبی یکی از عواملیه که بعدا می تونه باعث بروز عارضه های قلبی دیگه ای شه و یا کارکرد نادرست قلب رو به همراه داشته باشه.

دکتر «استفان کالتر» دلیل این تپشا رو رگای تخریب شده می دونه. روشای درمان واسه این روند هست که بعضی وقتا با آزمونای امتحان اندازه استرس همراه س.