خیلی از مشکلات دنیای پر نگرانی امروز با استخر رفتن و شنا کردن کم می‌شه؛ از جمله شکلای جور واجور و اقسام اضطراب‌ها، ترس‌ها و فشارهای روحی و حتی مشکلات به وجود اومده به وسیله کم‌تحرکی؛ اما بعضی وقتا می‌شنویم اتفاقاتی در استخرها افتاده که به جای برطرف کردن نگرانی، بدتر نگران‌مون می‌کنه. باید پا پس بکشیم و به استخر نریم یا نکات لازم بهداشتی هست که می‌تونه به حفظ سلامت‌مون کمک کنه؟ در این مقاله جواب این سوال رو پیدا می‌کنیم.

 

  • انتخاب استخر مطمئن

 

واقعیت اینه که واسه کم کردن خطر دچار شدن به شکلای جور واجور مریضی‌هایی که از راه آب استخر قابل انتقال هستن، اول از همه باید استخری رو پیدا کرد که بشه از اون مطمئن شد؛ وگرنه احتمال دچار شدن به مریضی‌های روده‌ای مثل اسهال، مریضی‌های گوش و حلق و شکلای جور واجور قارچ‌های پوستی هست.
اگه متوجه هر کدوم از موارد زیر شدید، قید استخری که در اون شنا می‌کنین رو زده و به اداره بهداشت خبر بدین:

    • بوی بد آب استخر: معمولا بوی کلر از استخر به مشام می‌رسد؛ اما اگه فهمیدین آب بوی دیگری می‌دهد که ناراحت کننده س؛ وارد استخر نشید.
    • تعداد زیاد شناگران: واقعیت اینه که هر چی تعداد شناگرها بیشتر باشه، احتمال آلودگی آب هم بیشتره؛ پس چه بهتر که سراغ استخرهایی برید که خلوت‌تر از بقیه هستن؛ ضمن اینکه استخرها هم اجازه ندارن تعداد زیادی شناگر قبول کنن.
    • نبود وجود حوضچه: اگه فهمیدین استخری که به اون می‌روید حوضچه کلر نداره، پاتون رو داخل اون نذارین .
    • نبود نظارت بر دوش گرفتن: بعضی از استخرها فقط به هزینه‌ای که دریافت می‌کنن، توجه دارن و خودشون رو واسه نظارت بر مسائل بهداشتی به دردسر نمی‌اندازند. اگه فهمیدین مامورین، نظارتی روی دوش گرفتن شناگرها ندارن، وارد آب نشید.
    • حضور غریق نجات: حتی اگه ماهرترین شناگر هم هستین، استخری که به اون مراجعه می‌کنین باید غریق نجات داشته باشه. اگه متوجه سستی یا نبود حضور اون شدید، مطمئن باشین در بقیه مسائل مربوط به سلامت شمام کمبود‌هایی هست.

  • خرید لباس شنای باکیفیت

خرید شکلای جور واجور لباس شنا و مایو زنونه یا مردونه رو نباید سرسری گرفت. لباس شنا مستقیما با پوست شما در تماسه؛ به خاطر همین سراغ کالایی برید که ضد حساسیته و نسبت به کلر مقاومت مناسبی داره.

  • دوش بگیرین
دوش گرفتن در استخر

چه قبل از ورود به استخر و چه بعد از اون حتما دوش بگیرین و بدنتون رو با شامپو بشورید. به خصوص بعد از استخر حتما موهاتون رو خوب شامپو کنین و از نرم کننده استفاده کنین تا کلر دلیل خشکی و شکنندگی موها نشه. دوش گرفتن قبل از ورود به استخر باعث می‌شه آلودگی‌های محیطی از سطح پوست شسته شه و بعد از استخر هم باعث از بین رفتن میکروب‌ها و قارچ‌های احتمالی می شه.
تمیز شستن ناحیه تناسلی به خصوص اهمیت زیادی زیادی داره.

  • به کار گیری حوضچه

قبل از ورود به آب، بعد از به کار گیری سرویس بهداشتی و قبل از خروج از آب باید از حوضچه کلر بگذرید. کلر انگار ضد عفونی کننده س و از ایجاد بسیاری مریضی‌های مربوط به استخر جلوگیری می‌کنه. یادتون باشه حتما بعد از به کار گیری سرویس بهداشتی خودتون رو شسته و دست‌هاتون رو ضد عفونی کنین.

 

    • اهمیت شستن و خشک کردن لباس‌های شنا

 

 

 

واقعیت اینه که چه یه مایو ساده مردونه داشته باشین و چه جدیدترین مایوای شنا اسلیپ مردونه، در هر دو صورت باید به بهداشت لباس شنایتان توجه کنین. به خاطر همین حتما بعد از هر بار خروج از استخر تموم وسایلی که در آب از اون‌ها استفاده کرده‌اید رو با مواد شوینده بشورید و بعد در هوای آزاد و در برابر نور آفتاب خشک کنین. اتو کردن هوله استخری یا به خصوص بخش مربوط به ناحیه تناسلی مایو باعث از بین رفتن قارچ‌ها و میکروب‌های احتمالی مونده روی پارچه می‌شه.

  • اکسسوری‌های شخصی رو قرض ندین
لوازم استخر

بعضی وقتا بعضی افراد در استخرها می‌خواهند واسه دقایقی عینک شنا یا گوش‌گیر شما رو قرض بگیرن؛ هیچوقت اینجور کاری نکنین. هیچ وقت نه خودتون وسایل مربوط به استخر از جمله مایو و کلاه رو از کسی قرض بگیرین و نه وسایل شخصی‌تون رو به کسی قرض بدین. اگه اینجور کاری رو کردین خودتون رو به دردسر هزینه خرید دوباره این وسایل انداخته‌اید.

  • اگه مریض هستین وارد آب نشید

اگه مریضی پوستی دارین، سرما خورده‌اید، بینی‌تون آبریزش داره یا دچار بقیه مریضی‌های عفونی هستین، اصلا وارد آب نشید. این شرایط واسه خانوم‌ها و آقایون مشترکه؛ هم اینکه اینکه خانوم‌ها در ایام عادت ماهانه هم حق ورود به آب رو ندارن. این مسائل رو در مورد بقیه هم در نظر بگیرین و اگه مورد مشکوکی دیدید به مسئولین استخر خبر بدین.

  • بدنتون رو تقویت کنین

رعایت نکات بهداشتی به شما در حفظ سلامت‌تون کمک زیادی می‌کنن؛ اما تقویت کردن سیستم ایمنی هم روش خوبی به نظر می‌رسد. به خاطر همین پیشنهاد می‌کنیم چند ساعت قبل از ورود به استخر غذاهای سبک اما مقوی بخورین و از خوراکی‌های شامل ویتامین سی یا مکمل‌های غذایی مثل قرص جوشان ویتامین سی استفاده کنین. تغذیه مناسب و به کار گیری ریزمغذی‌ها مقاومت بدنتون رو در برابر مریضی‌ها بالا می‌برد.

  • قبل از ورود به آب حرکات کششی انجام بدین

تموم مشکلاتی که در استخر ایجاد می‌شه مربوط به مواردی نیس که تا اینجا خوندین؛ بعضی وقتا وقت‌ها گرفتگی یا کش اومدن عضلاته که باعث ایجاد دردسر می‌شه. به خاطر همین پیشنهاد می‌شه همیشه آمادگی جسمی‌تون رو حفظ کنین و قبل از ورود به آب و شنا کردن نرمش و حرکات کششی سبک انجام بدین تا بدن واسه ورود به آب و فعالیت آماده شه.
اگه مدت‌هاست ورزش نکرده‌اید و آمادگی جسمی لازم واسه شنا کردن رو ندارین، بهتره به خودتون فشار وارد نکنین. افراد سن بالا هم به جای شنا می‌‌تونن از حرکات ورزش در آب کمک بگیرن؛ البته بعد از تایید دکتر.

  • به دکتر مراجعه کنین

اگه با رعایت تموم نکات بهداشتی گفته شده در این مقاله بازم بعد از رفتن به استخر متوجه تغییراتی در بینایی، شنوایی، ریه‌ها، سیستم گوارشی یا پوست خود شدید اصلا زمان رو از دست ندین و قبل از شدت پیدا کردن وضعیت به دکتر متخصص مراجعه کنین و تا قبل از به آخر رسیدن دوره درمانی و اجازه دکتر دوباره وارد آب نشید.

این مقاله را هم بخوانید :   آخرین تانگو در رم؛ برناردو برتولوچی، کارگردان مشهور ایتالیایی درگذشت