در قسمت اول گفتار راهنمای تحصیل و بورسیه در دانشگاه های کره جنوبی، درباره سیستم آموزشی، بورس و ترمای تحصیلی در این کشور آسیایی صحبت کردیم. همونجوریکه میدونید، کره جنوبی یکی از قطبای اقتصاد و صنعت شرق آسیا هستش و بعضی از دانشگاه های این کشور در فهرست ۱۰۰ دانشگاه برتر جهان قرار داره.

ما هم چون روال چند ماه گذشته، به معرفی فرصتای تحصیلی، اصول اپلای و تعامل با دانشگاه های جور واجور جهان می پردازه تا اون دسته از خواننده گان عزیزی که عشق خارج هستن، با محتوای معرفی شده در این بخش، تسلط اطلاعاتی اونا زیاد شه.

ایرانیان از چند دهه پیش تا کنون، به واسطه فرصتای تحصیلی رایگان یا کم هزینه و کیفیت بالای تحصیلی، سوئد، فنلاند، نروژ، اتریش و ایتالیا و بعضی از کشورای جنوب شرق آسیا و آمریکای شمالی رو در اولویت تحصیل خود داشتن و آفریقا و آمریکای جنوبی و خیلی از کشورای آسیایی، در اولویت دانشجویان نبود.

اما به نظر می رسه با در نظر گرفتن پیشرفتای گسترده بعضی از کشورای آسیا در میدونای اقتصادی و صنعتی مانند کره جنوبی و سنگاپور، کم کم باید نوع نگاه دانشجویان ایرونی که غرب محور بوده، به سمت شرق مایل شه.

۵ دانشگاه کره جنوبی از بین ۱۰۰ دانشگاه این کشور، در گروه فهرست عالی اداره کل علم آموختگان وزارت علوم قرار گرفته که در این گفتار به بررسی فرصتای تحصیلی و بورس اون می پردازیم. با ما در این گفتار همراه باشین.

دانشگاه ملی سئول

دانشگاه ملی پایتخت این کشور، افتخار آموزش عالی کره جنوبی به شماره میره و در بیست سال گذشته، همیشه در فهرست ۱۰۰ دانشگاه برتر جهان قرار داشت. دانشگاه ملی سئول هم ردیف دانشگاه ملی توکیو ژاپن، از جمله بهترین دانشگاه های آسیا و جهان هستش.

پیدا کردن فرصت تحصیلی در این دانشگاه، شانس تحقیق و تحصیل در کنار بهترین نخبگان علمی آسیا که بعضی وقتاً از همکاران برنده گان جوایز نوبل هستن رو به شما میده که امکان بزرگی در زندگی دانشجویی هر درخواست کننده تحصیل در خارج از کشوره.

دانشگاه ملی سئول در ۳۰ سال گذشته نقش بسیاری در تولید علم این کشور بازی کرده و ارتباطات زیادی با دانشگاه های سراسر جهان به خصوص پارکای علم و فناوری موثر و علم بنیان این کشور داره.
دانشگاه سئول، یکی از ۵ دانشگاه برتر آسیا بوده و تونسته صدها دانشجوی بین المللی رو به خود جذب کنه.

سابقه این دانشگاه کم تر از ۷۰ ساله، اما به واسطه فعالیتای گسترده علمی در زمینه های جورواجور علم و فناوری به خصوص شرکتای علم بنیان دانشگاهی (university spin of companies) و پروژه های جور واجور صنعتی، از جمله موثر ترین مراکز علمی در رشد ناخالص ملی کره و ثروت آفرینی علم بنیان اون باشه و گوی سبقت رو از دانشگاه های ۲۰۰ تا ۶۰۰ ساله اروپا و جهان برباید.

این دانشگاه دارای دو شعبه س که یکی در گوانگ و دیگری در جونگو قرار داره.
این دانشگاه تا سال ۲۰۱۵ میلادی با ۲۸۴ دانشگاه در ۶۰ کشور جهان، تفاهم نامه همکاری و رد و بدل کردن استاد و دانشجو داشت که نشون دهنده اعتبار و ظرفیت گسترده علمی و تجهیزاتی دانشگاه در شرق قاره کهنه.

بیشتر از ۲۱ میلیون نتیجه جست و جوی ایندکس شده در گوگل نشون میده که این دانشگاه از جمله مراکز علمی معتبر آسیا در میدون citation در منابع و مدارک علمی و اطلاع رسانیای آکادمیک در فضای مجازی هستش.

پرتال دانشگاه از جمله سایتای پر بیننده دانشگاهی این کشوره که همه نوع اطلاعات لازم پذیرش و تحصیل و بورسیه در این دانشگاه رو به زبون انگلیسی در اختیار مخاطبان جهانیش قرار داده.

این دانشگاه الان دارای ۱۶ کالج و ۱۰ مدرسه تخصصی (professional schools) است که ۲۹ هزار دانشجو و ۲۶۰۰ استاد و کارمند در اون مشغول به فعالیت هستن. ۸۲ رشته در مقطع کارشناسی و ۹۹ رشته در مقطع کارشناسی ارشد و ۱۰ مدرسه تخصصی در زمینه های جور واجور در این مجموعه فعالند.

جالبه که بدونین در این دانشگاه، ۱۱۰۰ دانشجوی بین الملل و بیشتر از ۴ هزار دانشجوی دکترا مشغول به تحصیل هستن. یه پنجم بودجه چند صد میلیون دلاری هرساله دانشگاه رو نیکوکاران تقبل می کنن. ظرف نیم قرن گذشته، بیشتر از ۳۳۰ هزار نفر از دانشگاه سئول علم آموخته شدن.

کتابخونه این دانشگاه، مخزنی با بیشتر از ۵ میلیون کتاب و بیشتر از ۱۰۰ هزار نسخه روزنامه و مجله مجموعه شده از سراسر جهان داره.

پذیرش در دانشگاه سئول

اطلاعات پذیرش واسه مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد به صورت جدا از هم ارائه شده.
واسه پذیرش در ترم تحصیلی بهار ۲۰۱۷ میلادی، باید مدارک خود رو تا جولای ۲۰۱۶ به دانشگاه ارسال می کردین. اما واسه فرستادن مدارک جهت پذیرش کارشناسی ارشد، باید از راه آنلاین، تا ۸ سپتامبر هر سال مدارک خود رو بفرستین.

کلیه دانشجویان علاقمند به تحصیل در این دانشگاه باید هزینه ۸۵ دلاری (application fee) رو پرداخت کرده و مدارک خود رو به اداره پذیرش دانشگاه ارسال کنن.

مدارک پذیرش در دانشگاه سئول

هم دانشگاه سئول و هم ۴ دانشگاهی که در ادامه معرفی می کنیم، تقریباً مدارک زیر رو واسه دادن پذیرش به دانشجویان بین المللی درخواست می کنن که باید در صورت علاقمندی به تحصیل در این کشور، این مدارک رو آماده کنین.

 

۱٫Application Form [Form 1]

فرم اپلیکیشن آنلاین رو باید پس از ثبت نام الکترونیکی پرینت گرفته و ضمیمه مدارک کنین.

۲٫ Personal Statement and Study Plan [Form 2]

بیانیه هدف مبنی بر ذکر دلایل تجصیل در دانشگاه سئول و رشته مورد علاقه به خلاصه (بیشترین حد در ۲ صفحه)موارد زیر رو در اون رعایت کنین:

  • This is an opportunity for you to provide more detailed information about yourself and your accomplishments that could not be sufficiently expressed in other parts of the application.
  • You may include your family background, academic achievements, extracurricular commitments and accomplishments, volunteer work, employment experience, and your reasons for applying to SNU. Other appropriate topics may include, but not limited to the following: personal interests, pastime activities, personal opinions for music, arts, etc”.

۳٫ Two Letters of Recommendation [Form 3]

دو پیشنهاد نامه از استادان دانشگاهی که یه مقطع تحصیلی رو با اونا گذرونده اید لازمه. نامها باید مهر شده و از راه پست به دانشگاه سئول ارسال شه.
از فرستان پیشنهاد نامها با پست الکترونیک دوری کنین. .

Recommendations should be sealed in an official envelope and signed across the back by the recommenders. (Recommendation by email is not acceptable.)

۴٫ Official Bachelor’s Transcript & Degree or Graduation Certificate

ترجمه رسمی ریز نمرات و مدارک تحصیلی (دیپلم/کارشناسی/کارشناسی ارشد)

۵٫ Official Master’s Transcript & Degree or Graduation Certificate

ترجمه رسمی ریز نمرات و مدرک کارشناسی ارشد (در صورت اپلای واسه مقطع دکترا)

۶٫ A Copy of the Applicant’s Passport

کپی صفحه اول گذرنامه که ۵ سال اعتبار داشته باشه

۷٫ Copies of both parents’ passports

کپی صفحه اول گذرنامه پدر و مادر

۸٫ Official document indicating parent-child relationship between the applicant and parents

ترجمه رسمی صفحه اول شناسنامه درخواست کننده

۹٫ Financial Certification [Form 4]

گواهی تمکن مالی ارزی که نشون بده قادر به پرداخت هزینه های تحصیلی در مدت اقامت در این کشورین.

اگه موفق به دریافت بورس بشوید، از ارائه این گواهی معاف هستین

  • [Form 4] should list the financial resources available for your tuition and other expenses. During the application process, financial proof document such as bank statement is not required.

۱۰-English Language Proficiency

Applicants should submit a score report of recognized English Proficiency Test

TOEFL (PBT 550, CBT 213, iBT 80), TEPS 551, IELTS 5.5 or higher.

فهرست رشته های کارشناسی ارشد دانشگاه سئول

  • Humanities Social Sciences
  • Natural Sciences
  • Engineering
  • Medicine
  • Arts
  • Interdisciplinary Programs

فهرست رشته های فنی و مهندسی مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه سئول رو مستقیم از راه لینکای زیر ببینین.

  • Civil & Environmental Engineering
  • Mechanical and Aerospace Engineering
  • Industrial Engineering
  • Energy Systems EngineeringHC
  • Materials Sciences and EngineeringHC
  • Electrical and Computer EngineeringHC
  • Computer Science and EngineeringHC
  • Chemical and Biological EngineeringHC
  • ArchitectureHC
  • Multiscale Mechanical DesignHC
  • Hybrid MaterialsHC
  • Chemical Convergence for Energy and EnvironmentHC
  • Naval Architecture and Ocean Engineering

درهر لینک، اطلاعات تکمیلی درباره رشته های فوق ارائه شده.
مثلا در بخش مهندسی صنایع، می تونین به فهرست ده ها کورسی که در این رشته در نظر گرفتن، دسترسی داشته باشین که ۳۵۰ دانشجوی کارشناسی تا دکترا در اون مشغول به تحصیل هستن  و از رشته های پر مخاطب فنی این دانشگاه هستش.

فهرست رشته های علوم پزشکی دانشگاه ملی سئول به ۴ بخش تقسیم بندی می شه:

  • MedicineHC
  • Biomedical SciencesHC
  • Dental ScienceHC
  • Veterinary Medicine

فرصتای بورسیه دانشگاه ملی سئول کره جنوبی رو در این نشانی دنبال کنین. شرایط بورسیه دانشجویان بین الملل به توضیح زیره:

  • GPA requirement: ۴ GPA or higher (average of the previous semester)
  • Funding: Tuition and fees (partial or fully funded)
  • Eligibility: International student in the government-funded (government-invited) scholarship, international

student (self-funded), Korean student living overseas and studying in Korea (undergraduate and graduate course)

در این نشانی، درباره فرصتای اقامتی و پیدا کردن محل اقامت دانشجویی در داخل دانشگاه اطلاعات لازم رو به دست بیارین.

دانشگاه علم و صنعت کره جنوبی

این مجموعه بزرگ (KOREA INSTSTUE OF SICENID AND TECHNOLGY) فعال در میدون فنی و مهندسی، دومین دانشگاه بزرگ و معتبر این کشور هستش که یکی از قطبای علمی کره رو تشکیل میده. این دانشگاه در شهر دائچون بوده و از جمله پاتوقای تحصیل دانشجویان خارجی در این کشور معرفی شده.
بیشتر از ۱۱ هزار دانشجو و استاد در این دانشگاه مشغول به فعالیت هستن. فاصله این دانشگاه به مرکز سئول، با قطار کم تر از ۲ ساعته.

پرتال دانشگاه در این نشانی در دسترسه که همه نوع اطلاعات لازم پذیرش و تحصیل و بورسیه و فرصتای کار رو در اختیار مخاطابن بین المللی قرار میده.

واسه اپلای در این دانشگاه معتبر مهندسی کره باید به این نشانی مراجعه کنین.

یکی از ظرفیتای عالی علمی دانشگاه رو باید در آزمایشگاهای مجهز اون دونست که فرصت تحقیقاتی ممتازی رو در اختیار دانشجویان و محققان خود در رشته های جور واجور مهندسی قرار میده.

(تصویر ایندکس پرتال دانشگاه علم و صنعت کره جنوبی KIST)

دانشگاه علم و فناوری پوهانگ

از جمله مراکز علمی معتبر و معروف کره جنوبی، دانشگاه فنی و مهندسی پوهانگه که در سالای گذشته همیشه در فهرست ۱۰ دانشگاه برتر آسیا و در گروه دانشگاه های مطرح زیر ۵۰ سال قدمت جهان قرار داره.
دراین دانشگاه، رشته های جور واجور مهندسی تدریس می شه و بعضی از شرکتا و پروژه های صنعتی این کره، با همیاری مراکز تحقیقاتی و آزمایشگاهای پوهانگ، هدایت می شه.

تحصیل در این دانشگاه، فرصت خوبی واسه تعامل با شرکتا و پروژه های بزرگ و کوچیک صنعتی و اقتصادی این کشور شرق آسیا هستش که از جمله اون میشه به فرصتای کارآموزی به خصوص واسه انجام پروژه های پایان نامه اشاره کرد.

این دانشگاه در فاصله بیست دقیقه ای از مرکز شهر پوهانگ قرار داشته و از همه امکانات واسه دانشجویان و محققان برخورداره. به واسطه دور بودن از مرکز شهر، هزینه های زندگی به نسبت از مرکز شهر پوهانگ کم تره که این مورد رو می تونین از بخش accommodation officer‌ دانشگاه پرس و جو کنین.

این دانشگاه رو اولین دانشگاه کره جنوبی می دونن که پردیس دانشگاهی دو زبانه رو ساخت و برنامه های تحصیلی اون در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و حتی دکترا در بعضی از رشته ها، به زبون انگلیسی برگزار می شه.

این دانشگاه به صورت مخفف: POSTECH نامیده می شه و در این پرتال در دسترس علاقمندان به تحصیل در کره جنوبی قرار داره.

همونجوریکه در تصویر بالا مشاهده می کنین، سایت دانشگاه از ۷ بخش اصلی تشکیل شده :

۱- بخش درباره دانشگاه که همه اطلاعات لازم درباره دانشگاه، ماموریتا و مدیریت اون معرفی شده.

۲- بخش academic که درباره رشته های کارشناسی و کارشناسی ارشد به ارائه توضیحات پرداخته.

۳- بخش admission که درباره شرایط پذیرش (admission’s requirements) توضیح میده.

۴- بخش research که درباره بخشای تحقیق و مراکز تحقیقاتی و دایرکتوری استادان دانشگاه توضیح میده.

۵- بخش international   دانشگاه که اطلاعات خیلی خوبی رو در اختیار دانشجویان بین المللی قرار میده.

۶- بخش کمپای دانشجویی که در واقع مروری داره به زندگی دانشجویی (student life) در این دانشگاه.

و بخش باحال giving to postech که در واقع به این اشاره داره که چه طور میشه به این دانشگاه کمک کرد.

فهرست رشته های کارشناسی دانشگاه پوهانگ در زیر مشاهده می کنین.

  • Mathematics
  • Physics
  • Chemistry
  • Life Sciences
  • Materials Science & Engineering
  • Mechanical Engineering
  • Industrial & Management Engineering
  • Electrical Engineering
  • Computer Science & Engineering
  • Chemical Engineering
  • Creative IT Engineering
  • The Division of Humanities and Social Sciences

همه ۱۲ رشته اشاره شده، دارای homepage اختصاصی بوده که در کنار هر لینک، در دسترس میشه. مثلا بخش شیمی دانشگاه پوهانگ در این نشانی قرار داره.

وقتی وارد هر صفحه بشوید، اطلاعات استادان، رشته های مربوطه و شرایط پذیرش و پروژه های تحقیقاتی جاری (ongoing research projects) رو می تونین ببینین.

فهرست ۲۲ دپارتمان فنی و مهندسی در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه هم در این نشانی ارائه شده و هر یک دارای پرتال اختصاصی هستن.

مثلاً دپارتمان مهندسی صنایع دانشگاه پوهانک که یکی از فعال ترین بخشای این دانشگاه هستش، در این نشانی در دسترس میشه.

در هر دپارتمان، به فهرست استادان اونجا هم میشه دسترسی داشت که واسه تعامل با اونا جهت اخذ پذیرش و بررسی فرصتای بورس (TA-RA) پیشنهاد می شه.
مثلاً در دانشکده مهندسی صنایع دانشگاه پوهانگ، بخش رابطه با استادان در این قسمت قرار داره.

واسه باخبر شدن از فرصتای تحقیقاتی در این دپارتمان پر مخاطب هم به این نشانی مراجعه کنین.

همه نوع اطلاعات درباره نیازمندیای پذیرش عمومی و اختصاصی دانشگاه رو از راه نشانی پست الکترونیک به نشانی: grad-admission@postech.ac.kr دریافت کنین.

تصویر زیر، شرایط پذیرش در مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا این دانشگاه رو ذکر کرده.

همونجوریکه در تصویر بالا مشاهده می فرمایید، واسه پذیرش در مقطع ارشد، مدرک کارشناسی قبل از اقدام واسه پذیرش باید در دسترس باشه. واسه پذیرش در مقطع دکترا، پایان مقطع کارشناسی ارشد و ارائه مدرک ترجمه شده اون، لازمه.

آدمایی که زبون انگلیسی درس می خونن، باید مدرک زبون ارائه کنن که یا می تونه تافل اینترنتی ۷۹ یا آیلتس آکادمیک ۶ باشه. این دانشگاه application fee داره که ۸۰ دلار آمریکا بوده و باید قبل از ثبت نام به حساب دانشگاه واریز شه.

اطلاعات پرداخت هزینه ۸۰ دلاری در تصویر بالا مشاهده می کنین.

این مقاله را هم بخوانید :   از «کلثوم» تا «لیانا»: جامعه شناسی خودمانی نام گذاری دختران در ایران