روسیه که پس از ویرانی اتحاد جماهیر شوروری، ناگاه خود رو بی دفاع و منزوی می دید و قدرت نظامی و اقتصادی خود در سطح بین المللی رو یهو سقوط کرده دید، از زمان روی کار اومدن ولادیمیر پوتین و مخصوصا در دوره سوم ریاست جمهوری اون یهو قدرت گذشته خود رو بازیافته و در خیلی از معادلات بین المللی دست بالا رو داره.
در مناقشات اوکراین و به خصوص سوریه حالا روسیه بیشتر از هر کشور دیگری نقش تعیین کننده رو داره و کار بجایی رسیده که در مناقشات بین المللی بدون گرفتن رضایت این کشور هیچ پیشرفتی ممکن نیس.

روسیه تحت حکومت پوتین, بر خلاف مشکلات اقتصادی و تحریمای کشورای غربی و مخصوصا آمریکا، تونسته با همراه سازی بعضی از کشورای هم جهت، و سود بردن از کشمکشا و اختلافات بین این کشورها و آمریکا، فشار این سختگیریای غربیا و مشکلات داخلی خود رو کاهش داده و در این میون توان نظامی خود رو به راه زیادی زیاد کنه.
این وسط شاید بشه گفت یکی از نقاط قوت ارتش روسیه ناوگان زیردریاییای هسته ای و غیرهسته ای اون هستش که حتی بزرگ تر از ناوگان زیردریاییای مدرن آمریکا س. این ناوگان شامل ۷۲ فروند زیردریاییه که در زمان نوشتن این مقاله یه فروند بیشتر از ناوگان مشابه آمریکا س.

این ناوگان از زیردریاییای هسته ای، مجهز به موشکای کروز، تهاجمی و مخصوص عملیات خاص یا آزمایشی تشکیل شده.
بهترین نمونه ها ۴ فروند زیردریایی مجهز به موشک بالستیک از کلاس «بوری» (Borei) هستن. هر کدوم از این زیردریاییای هسته ای ۱۶ موشک بالستیک «بولاوا» (Bulava) رو با خود حمل می کنن که بیشتر از ۵٫۸۰۰ مایل (۹٫۲۸۰ کیلومتر) برد داشته و هر کدوم می تونن ۶ کلاهک هسته ای ۱۵۰ کیلوتنی رو حمل کنن. روسیه می خواد ۸ فروند از این نوع رو به ناوگان خود اضافه کنه.
علاوه بر این ناوگان زیردریاییای نیروی دریایی روسیه ۷ فروند مدل Delta III/IV در خود داره که مجهز به موشکای «سینوآ» (Sineva) هستن.

هم اینکه می تونه به آخرین فروند از زیردریایی بزرگ کلاس «تایفون» (Typhoon) با نام «دیمیتری دونسکوی» (Dmitri Donskoy) اشاره کرد که الان به عنوان محملی واسه آزمایش موشک استفاده میشن. بعد از اون نوبت ۸ فروند زیردریایی بزرگ کلاس اسکار ۲ (Oscar-II) است که مجهز به موشکای هدایت شونده هستن. این مدلا با طول ۵۰۰ فوت (۱۵۲٫۴ متر) و وزن ۲۴٫۰۰۰ تن، در اول به وسیله اتحاد جماهیر شوروی واسه نابودی ناوهای هواپیمابر آمریکایی ساخته شده و با موشکای کروز بسیار بزرگ و قوی مجهز شدن.

هر کدوم از این غولای دریایی ۲۴ فروند موشک پی-۷۰۰ ضد کشتی «گرانیت» (Granit) حمل می کنن. برخلاف آمریکا، روسیه از هر دو نوع زیردریاییای تهاجمی هسته ای و دیزلی با نیروی الکتریکی استفاده می کنه.
روسیه هم اینکه ۱۲ فروند کلاس «آکولا» (Akula)، ۳ فروند از کلاس «ویکتور ۳» (Victor III) و ۴ نوع از کلاس هسته ای «سیرا» (Sierra) در اختیار داره.
بیشتر این سه کلاس به دوران جنگ سرد و قبل از اون و کلا دوران اتحاد جماهیر شوروی تعلق دارن هر چند تعداد کمی از اونا هم پس از ویرانی این ابرقدرت ساخته شدن.

این مقاله را هم بخوانید :   با ۲۵ دانشگاه ممتاز آلمان آشنا شوید [قسمت اول]

تازگیاً هم روسیه سفارش ساخت ۲ فروند از کلاس «یاسن» (Yasen) با توانایی حمل موشکای کروز رو داده که می تونن جانشین اسکارهای قدیمی و فرسوده شن. در گروه زیردریاییای دیزلی الکتریکی هم روسیه ۲۱ فروند کلاس «کیلو» (Kilo) و یه فروند کلاس «لادا» (Lada) هم در اختیار داره.
کیلوا در آبای نزدیک به خاک روسیه فعالیت می کنن که از اون جمله میشه به دریای سیاه و مدیترانه اشاره کرد.
این زیردریاییا بیشتر در دوران اتحاد جماهیر شوروی ساخته شده و تعدادی از اونا هم مانند «روستوف-اون-دون» (Rostov-on-Don) در سال ۲۰۱۴ وارد خدمت شدن. زیردریایی کلاس «لادا» واسه جایگزینی کلاس «کیلو» طراحی شده و قراره که دستکم ۵ فروند از اونا ساخته شه.

علاوه بر این روسیه دارای ناوگانی خاص مربوط به زیردریاییای با توانایی انجام عملیات خاصه که از اون میان میشه به ۲ فروند بسیار بزرگ به نام «کشتی مادر» (mothership) اشاره کرد که براساس بدنه و ساختار دلتا ۳ و دلتا ۴ ساخته شدن و واسه شیرجه رفتن نمونه های کوچیک به عمق دریا استفاده میشن. هم اینکه روسیه یه فروند زیردریایی کلاس «لوسهاریک» (Losharik)، ۳ فروند از کلاس «نلما» (Nelma) و ۳ فروند هم از کلاس «کاشالوت» (Kashalot) است که واسه فعالیتای مهندسی در عمق دریا طراحی شدن. شاید خوفناک ترین مدل این فهرست مدل «ساروف» (Sarov) باشه، پلتفرمی آزمایشی واسه شلیک اژدر خوفناک کانیون/ استاتوس ۶ ( Kanyon/Status-6 apocalypse torpedo) که یه اژدر با سیستم تغذیه هسته ایه و واسه هدف قرار دادن اهداف ساحلی مانند بندرها و شهرها طراحی شده و از یه کلاهک گرما هسته ای با قدرت ۱۰۰ مگاتنی سود می بره.

سیستم تهاجمی استاتوس ۶ واسه دور زدن سامانه های دفاع موشکی آمریکا، نابودی همه مناطق ساحلی با انفجار هسته ای،سونامی، و غیرقابل سکونت کردن منطقه به مدت بسیار طولانی طراحی شده.
نیروی دریایی آمریکا، یه فروند زیردریایی بیشتر از آمریکا، دستکم روی کاغذ، داره در حالی که ناوگان زیردریاییای آمریکا کاملً تهاجمی بوده و به موشکای بالستیک و کروز مجهز شدن. یعنی همه ناوگان زیردریاییای آمریکا از نوع هسته ای بوده و تا حالا احتیاجی به ساخت زیردریاییای غیرهسته ای ندیده چون هیچ دشمن محلی زیادی نداره که بتونه در این مورد اونو تهدید کنه.

موشک‌های بالستیک جدید روسیه؛ کابوس‌هایی ترسناک واسه مقامات آمریکا

اس اس- ایکس-۳۰ شیطان ۲: موشک بالستیک قاره پیما و خوفناک جدید روسیه

نگاهی به داخل یکی از خطرناک‌ترین زیردریایی‌های آمریکا: یواس‌اس جون وارنر

اژدر فوق سنگین «اسپیرفیش»؛ غول خراب کننده زیردریاییای بریتانیایی

گذشته زیردریاییای نظامی اولیه

۱۰ ناو هواپیمابر بزرگ و خوفناک دنیا؛ غولایی که اقیانوسا رو تصرف کردن