ژانر ترسناک ریشه در ادبیات گوتیک داره و به وجود آورندگان ماهیتایی مانند فرانکشتاین و ومپایر رو میشه الهام بخش فیلمای این ژانر در تموم اون دونست. این وسط،همیشه رابطه خاصی بین ژانر ترسناک و علمی تخیلی وجود داشته که در آخر به تشکیل ژانر جدیدی به نام «ژانر ترسناک علمی تخیلی» منجر شده.
ترس از نا شناخته ها چیزیه که بیشتر از هر چیز دیگری آدم رو به وحشت میندازه. واسه همینه که هیولاها بسیار ترسناک تر از قاتلان هستن؛ هر چند امکان روبرو شدن با مورد دوم بسیار بیشتره.

چه احساس ترسناک تری ازاین هست که حس کنین بر دنیایی که در اون ساکن هستین هیچ کنترلی ندارین؟ و این هنگامیه که پای علم به میان میاد و با رقصیدن به دور ترس، محصولی رسانه ای تولید می کنه که باعث ایجاد وحشتی بی سابقه در درون شما می شه.
در ادامه این مطلب می خوایم شما رو با ۱۰ مورد از بهترین و جذاب ترین فیلمای ترسناک علمی-تخیلی قرن ۲۱ آشنا کنیم.
قسمت اول این مطلب رو می تونین از راه این لینک بخونین.

۵- دیوانه ها (۲۰۱۰)

فیلم ترسناک علمی تخیلی «دیوانه ها» (The Crazies) ساخته برک ایزنر از اون دسته فیلمای زامبی محوریه که همه عناصی سنتی این ژانر رو در خود داره.
یه روز پس از پایان کار، کلانتر دیوید داتن و معاونش راسل کلن در حال تماشای یه مسابقه محلی بیسبال هستن که شخصیت همیشه مست شهر با یه اسلحه در وسط میدون ظاهر می شه و کلانتر چاره ای جز کشتن اون پیدا نمی کنه.
همه تصور می کنن اون مانند همیشه مست کرده اما کالبد شکافی هیچ ردی از الکل در بدن اون پیدا نمی کنه و از همین لحظه س که مشخص می شه یه جای کار می لنگد. همسر کلانتر یه پزشکه که با مواردی عجیب و نامعلوم در بیمارستان محلی مواجه می شه.
شهردار هم موضوع رو جدی نمی گیره و اینجوری کلانتر، همسر و معاونش باید بعد از قرنطینه شدن همه شهر با زامبیا روبرو شده و واسه زنده موندن تلاش کنن.

دولت با هدف جلوگیری از منتشر کردن مریضی ویروسی که آدما رو به زامبی تبدیل می کنه، تصمیم میگیره همه راه های ورودی و خروجی شهر رو مسدود کرده و حتی آدمایی در درون شهر که هنوز به ویروس گرفتار نشده ان رو هم به قتل برسونه. نوشتن سناریوهایی اینطوری از فیلمای ترسناک علمی تخیلی کار ساده س! چون فقط با زامبیا و قهرمون داستان نیاز دارین. اول همه چیز رازآلوده و یهو وحشت شروع می شه.
اما اگه چیز جدیدی واسه ارائه و اضافه کردن به این ژانر نداشته باشین اثر شما هیچ معنایی نداشت و توفیقی کسب نمیکنه. فیلم ترسناک علمی تخیلی «دیوانه ها» اما چیزای جدیدی واسه گفتن داره که در دیگه فیلمای زامبی محور ندیده اید و همین موضوع تماشای این فیلم رو جذاب می سازه.

۴- خزیدن (۲۰۰۶)

روزگاری جیمز گان یکی از بهترین و سرشناس ترین کارگردانان هالیوود بود که عاشق سینما بوده و در هر ژانری فیلم می ساخت. فیلم «خزیدن» (Slither) به کارگردانی اون مطمئنا یکی از بهترین فیلمای ترسناک علمی تخیلی قرن ۲۱ حساب می شه که پر از کشتار، تنش، شوخی و البته جذابیت تماشاست. این فیلم که اولین تجربه کارگردانی جیمز گان با بازی ناتان فیلیون و الیزابت بنکس بود، ترکیبی از همه عناصر فیلمای ترسناک دهه ۸۰ مانند ترس بدنی و اثر موجودات دیگه موجود در بدن آدم رو به حساب می رفت.

یه شهاب سنگ به زمین برخورد می کنه و اینجوری کرمایی فرازمینی که به مغز مردم شهر نفوذ می کنن براه می افتن. قربانیان به زامبیایی کریه تبدیل می شن که آلت دست یه موجود فضایی ترسناک هستن. فیلم ترسناک علمی تخیلی «خزیدن» رو باید سرآمد فیلمای درجه دوم این ژانر دونست که بر خلاف موفقیت نه خیلی زیاد تجاری، یه فیلم کالت در ژانر ترسناک علمی تخیلی هستش.

۳- حمله به بلوک (۲۰۱۳)

فیلم ترسناک علمی تخیلی «حمله به بلوک» (Attack the Block) به نویسندگی و کارگردانی جو کورنیش، کارگردان بریتانیایی، به سرعت مورد توجه طرفداران ژانر ترسناک قرار گرفت. با حضور جون بویگا و جودی ویتاکر، فیلم از بازیای پخته و قدرتمندی برخورداره و داستان هم زیباییا و جذابیتای خاص خود رو داره.
گروهی نوجوون در جنوب لندن تلاش می کنن از محله خود در برابر حمله موجودات فضایی دفاع کنن. اگه فیلم «شون می میره» (Shaun of the Dead) رو دیده باشین متوجه شباهتای این دو میشین. از نقاط مشترک دو فیلم میشه به بازی خوب فراست در هر دو اشاره کرد.

این مقاله را هم بخوانید :   تخم‌ مرغ در کشورهای مختلف جهان چگونه سرو می‌شود

کورنیش گفته که تماشای فیلم «نشونه ها» (Signs) اثر ام نایت شیامالان الهام بخش اون در ساخت فیلم «حمله به بلوک» بوده.
فیلم با یه زورگیری شروع می شه که در زندگی واقعی واسه کورنیش اتفاق افتاده. کم کم شخصیتای جدا از هم شکل می گیرن و از موقعیتای آشنای اینجور فیلمایی به بهترین شکل ممکن استفاده می شه.
در آخر به این نتیجه گرانبهای اخلاقی می رسیم که هر عملی عواقب مثبت یا منفی خاص خودشو داره.

۲- پاندروم (۲۰۰۹)

فیلم ترسناک علمی تخیلی «پاندروم» (Pandorum) ما رو به فضا برده و روی دو فضانورد با بازی دنیس کواید و بن فاستر متمرکز می سازه. این دو بعد از چند سال خواب، تو یه سفینه فضایی ً متروکه و در حالی که دچار فراموشی شدن بیدار می شن و خیلی زود میفهمن که تنها نیستن. فیلم «پاندروم» که تنها تونست ۲۰ میلیون دلار از هزینه ۳۳ میلیون دلاری ساخت خود رو جبران کنه به تاریک ترین گوشه های این ژانر سقوط کرد و با ورشکستگی استودیو تولید کننده به فیلمی خوب اما شوم تبدیل شد.

این فیلم سنتی علمی تخیلی از بازیگران سرشناسی سود می بره که بازیای قابل توجه اونا هم سهم زیادی در جذابیت فیلم داره.
بدون پرداختن به داستانای گذشته طولانی، مخاطب یهو در دنیایی نامعلوم و ترسناک پیدا میکنه. مخاطب به طور تموم و کمال اضطراب و وحشت شخصیتای اصلی داستان رو در اینجور دنیای بیرحم و نامعلوم ای درک می کنه.
همه فیلم مانند یه چرخ و فلکه که در آخر به پایانی غیرقابل انتظار و شوکه کننده ختم می شه.

۱- ۲۸ روز بعد (۲۰۰۲)

در بالاترین جایگاه این فهرست یکی از بهترین فیلمای تاریخ ژانر ترسناک علمی تخیلی و فیلم مورد علاقه شخص نویسنده در این ژانر قرار داره.
فیلم «۲۸ روز بعد» (۲۸ Days Later) به کارگردانی دنی بویل یه فیلم جریان ساز بود. دنی بویل با این فیلم تونست موج جدیدی که رومرو در ژانر ترسناک زامبی محور شروع کرده بود رو یه مرحله بالاتر ببره. زامبیا در فیلمای این دو هیچ وقت موجودهایی ساده و بی منظور نبوده ان. رومرو همیشه در فیلمای خود از زامبیا به عنوان نمادهایی واسه انتقاد از مصرف گرایی و جوامع مصرف گرا استفاده کرده. در فیلم کالت سنتی بویل هم، ایشون با به کار گیری زامبیا بر طبیعت و خشونت ذاتی آدم متمرکز می شه.

در حالی که خیلی از فیلمای زامبی محور پس از «شب مردگان زنده» (Night of the Living Dead) بیشتر به این موجودات خوفناک و کشت و کشتارهایی که ایجاد می کنن متمرکز شدن، بویل یه قدم به عقب ورداشته و به معنی آشوب و طغیان اجتماعی و تاثیر اون بر جامعه و قوانین اون می پردازه. فیلم ترسناک علمی تخیلی «۲۸ روز بعد» یه فیلم هوشمندانه و جذابه که شخصیت هاش رو به موقعیتایی می بره که همه چیز به درک اونا از طبیعت آدم بستگی داره.

به چه دلیل ژانر ترسناک در سالای گذشته تا به این حد پرطرفدار و پرفروش شده؟

کابوسای زنده: ۱۰ فیلم ترسناک روانشناسانه برتر و جذاب سینما در قرن ۲۱ [قسمت اول]