شاید تصور کنین که به موجب پیشرفت زیاد علم در ده های گذشته، آدم بینش کاملی نسبت به زمین داشته و تقریبا به همه وقایع طبیعی این سیاره اطلاع کامل داره.

اما اینطوری نیس.

باید بدونین که آدم هنوز واسه خیلی از رویدادهای عجیب و شگفتیای طبیعت توضیحی پیدا نکرده و از چگونگی اتفاق اونا بی اطلاعه. از جمله میشه به ۱۳ مورد زیر اشاره کرد که هنوز معلوم نیس به چه دلیل و چیجوری روی میدن.

آتیش سنت المو

نوک مخروطی برجا یا دکل بادبانا، بعضی وقتا بدون هیچ دلیلی آتیش می گیرن. این پدیده عموما در طول طوفان مشاهده می شه.

اروپاییای قرون وسطی باور داشتن که این نورهای رقصان هدیه ای از طرف «سنت المو»، خداوندگار مقدس ملوانا هستش.
براساس این باور افسانه ای، خدای اونا واسه اعلام اخطار، از آتیش روی دکلا استفاده می کرده.

آتشفشون قطب جنوب و لوله های برفی اون

کوهستان اربوس، یکی از فعال ترین کوه های آتشفشانی در قطب جنوبه. این کوه با لوله های برفی که در نتیجه یخ زدن بخار خارج شده از شکاف ایجاد شدن، پوشیده شده.

ستونای نوری

شاید این پدیده چشمی بسیار قشنگتر وقتی ظاهر می شه که نور آفتاب، ماه یا لامپای شهری در ذرات یخی موجود در هوا مشخص می شن.

برفای نواری در یکی از رودخانه های فنلاند

در یکی از رودخانه های فنلاند در شهر هامیناینا، دیده شده که دانه ها برف به جای اینکه گرد باشن، نواری شکل و مثل اسپاگتی بودن. این نوارها، برف معمولی هستن و احتمال داده می شه در اثر حرکت باد و آب قبل از افتادن برف روی زمین، تغییر شکل یافته باشن.

جنگل رقصان

در روسیه جنگلی هست که درختان اون به طور عجیبی پیچ و تاب خورده ان. محققان هنوز موفق به کشف دلیل این پدیده نیستن اما گمانه زنی می شه که شاید به موجب وجود یه انگل در این درختان، اونا این جوری در هم تابیده می شن.
یه سریای دیگه هم دلیل اونو وزش بادهای سهمگین از سمت دریا می دونن.

در گذشته مردم بر این باور بودن که این منطقه به وسیله ارواح یا شیاطین تصرف شده.

ارواح و نیروهای بیگانه

در گذشته بر این باور بودن که این نورهای قرمز و آبی که در بالاترین نقطه آسمون دیده میشدند، سفینهای فضائی بیگانه ها یا موجودات فضائی هستن. تا اینکه در سال ۱۹۸۹ از این اشباح عکس گرفته و مشخص شد که دنباله نورها در فاصله های دور هستن.

آب قرمز

می گن که آب قرمز این دریا به موجب وجود جلبکای قرمز رنگیه که در نزدیکی سطح آب زندگی می کنن. شکل ظاهری این آب مثل اینه که دریا پر از خون شده.

باید بدونین که آبای قرمز واسه موجودات داخل دریا بسیار مضره چون اکسیژن آب کم شده و عوضش، سولفاید هیدروژن و آمونیاک زیاد میشه. بعضی از محققان، وجود این جلبکای خطرناک رو به اولین آفت مصر نسبت میدن که موجب آلوده و خونین شدن رود رسیدن شده و در نتیجه اون ماهیای زیادی کشته شدن.

شبح بروکن

اگه بالای کوه باشین و به خورشید نگاه کنین، می تونین یه سایه بزرگ که با دایرهات خالی رنگین کمانی محاصره شده رو ببینین.
این سایه در واقع سایه خود فرده که در میان مه بوجود اومده. قطره های ریز آب موجب شکسته شدن نور می شن و این موضوع موجب می شه تا در دور و بر سایه، هاله ای از دایره های توخالی و رنگی شکل بگیرن.

این مقاله را هم بخوانید :   ناوگان مخوف و پرتعداد زیردریایی های روسیه؛ از «بوری» هسته ای تا «کیلو» دیزلی

از اونجا که این پدیده بیشتر در کوه بروکن در آلمان مشاهده می شه به اون «شبح بروکن» نام دادن. در گذشته تصور می شد که این کار به وسیله ساحرها و جادوگرها در شب ولپورگیس که با هم جلسه می ذارن، ایجاد می شه.

توپای نوری ناگا

در بعضی از روزای سال مشاهده می شه که از رودخانه مکونگ در تایلند، توپا نوری قرمز رنگ فوران کرده و تا ارتفاع ۹ تا ۱۵ متر از سطح آب به آسمون پرتاب شده و بعد پنهون می شن.
این پدیده بیشتر در ماه اکتبر روی میده. جالبه که مردم تایلند واسه این پدیده طبیعی یه جشنواره مخصوص در نظر گرفتن.

محققان دلیل این رو التهاب گازهایی می دونن که از آب رودخانه بالا میاد. محلیا هم بر این باور هستن که این توپا به وسیله «ناگا»، موجودی که نیمی آدم و نیمی ماره و در رودخانه زندگی می کنه، بیرون پرتاب می شه.

دره پرندگان سقوط کننده

در دره Jatinga در هند، چندین قرنه که پرنده ها رفتار عجیبی دارن: اونا در ارتفاع بسیار پائین پرواز کرده و بعضی وقتا روی زمین سقوط کرده و بیهوش می شن.

پرنده ها همیشه راه خود رو از راه خورشید و نیروی جاذبه زمین پیدا می کنن. دلیل رفتار بسیار عجیب اونا در این منطقه می تونه واسه ناهنجاریای مربوط به ژئوفیزیک باشه.

شئ نامتعارف دریای بالتیک

در کف دریای بالتیک یه شئ بسیار عجیب کشف شده که مثل سفینه فضائیه. محققان هنوز نتونسته ان به یه اصل وجودی این جسم برسن. از اونجا که جنس این جسم عجیب بازالته، پس نمی تونه سفیه فضائی باشه.

فرض بر اینه که این بوجود در نتیجه ذوب شدن یخچالا یا پایگاه مخفی ارتش نازی در طول جنگ جهانی دوم باشه.

Brinicl: «انگشت یخی مرگ»

این پدیده در نتیجه اختلاف دمای هوای سرد در آبای قطب شمال یا اختلاف اندازه نمک اون روی میده. این پدیده مثل رشد یهویی قندیل یخیه که یه آبشار منجمد رو در کف دریا بوجود میاره. این روند موجب یخ زدن سریع آبا و کشته شدن جاندارانی می شه که با اون تماس پیدا می کنن.

Brinicl اولین بار در سال ۱۹۷۴ معرفی شد اما تا سال ۲۰۱۱ وجود اون اثبات نشده بود. از این پدیده عجیب فقط یه ویدئوی کوتاه هست که اونم به صورت تصادفی به وسیله شبکه بی بی سی ضبط شده.

دایره های یخی در رودخانه

دایره های یخی در رودخانه ها در نتیجه گردش دایره ای در میان آب درست می شن.
به این صورت که، یه تیکه یخ شروع به چرخیدن می کنه، لبه های اون در اثر اصابت با یخای دور و بر، تراشیده شده و اونو به یه دایره کامل و بی عیب تبدیل می کنه.
این پدیده تا حالا در کشورای اسکاندیناوی، آمریکای شمالی، آلمان، انگلیس و روسیه دیده شده.

پی نوشت: با در نظر گرفتن بازخوردهای دریافتی لازمه یادآور شیم خیلی از دلایلی که در مطلب ذکر شدن فقطً فرضیه ها و گمانه زنیایی هستن که هنوز به صورت قطعی اثبات نگشته ان.